וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נעים להכיר: האלרגיות של הקיץ

4.8.2015 / 7:14

החום והלחות הם אולי סיבה טובה לרבוץ בים או בטבע הקריר, אבל גם שם לא תמיד נהיה לבד. ממה כדאי להיזהר בעונה החמה

משתזפות על החוף. ShutterStock
מנצלים את השמש? היזהרו/ShutterStock

רוב בני האדם אוהבים את הקיץ (טוב, בואו נודה, את השרב הנוראי שפוקד אותנו בימים אלה איש לא אוהב). להוציא את אלה הסובלים מחום והזעה מוגברים, אה כן, ומי שגוון עורו הלבן נוטה להיצרב בכל שעת שמש בין מאי לאוקטובר. כל השאר, בערך, הם חובבי העונה החמה שלא יפספסו זמן פנוי כדי לרבוץ בחוף הים, לטוס לחופשה בחו"ל או לצאת לטיול בטבע.

הקיץ הוא גם מפלטם של הסובלים מקור, צינון ושאר מחלות המשבשות את התפקוד התקין של הגוף והנפש. ואולם, גם בשיא החום יש מי שסובל מהתעטשויות, צריבה בעיניים, פריחה בגוף, אדמומיות ואפילו חום גבוה. אלה הם הסובלים מאלרגיות, שמתקשים לברוח מתסמיני העונה החומה כמו אובך, זיהום אוויר, אבק, עובש ואפילו פירות וירקות.

הרפואה הקונבנציונלית לא תמיד מספקת את התשובות הנכונות, אבל אחותה האלטרנטיבית, שמכונה גם הרפואה המשלימה, דווקא יודעת לזהות היטב את הבעיות ולעתים קרובות גם לתת את הפתרונות.

זהירות, אבק

כל מה שנחוץ הוא ללמוד להכיר את גופנו ולאבחן את מוקדי החזקה והתורפה של גופנו. הדרך הטובה ביותר היא לפנות למוסד לימודי מוכר שמציע לימודי רפואה משלימה. אבל גם למי שלא מעוניין להשקיע שנתיים מחייו יש פתרונות. כעת, כשרבים מהישראלים יוצאים לנופש ומנצלים את ימי השמש כדאי לדעת אילו אלרגיות קיימות גם בקיץ ובעיקר מהם התסמינים הנלווים אליהן:

כוחו של הטבע
עצים ירוקים, מרבדי דשא ואוקיינוס של פרחים יכולים להיות תאווה לעיניים אבל גם יכולים לצרוב אותן עד דמעות, ובדרך להביא גם איזו פריחה אדמומית מגרדת ומסכת התעטשויות. לא חייבים להיות אלרגיים כדי לסבול מאוויר עמוס באבקת פרחים, דשא או עצים. גם אם אינכם גרים בכפר, שאיפת האוויר בימים יבשים וחמים בשעות היום ואחה"צ יכול להוביל לקוצר נשימה שנובע מחשיפה גבוהה לאבק. מתכננים לצאת לאימון ריצה או אופניים? בימי הקיץ כדאי לעשות זאת בשעות הערב וגם אז מומלץ לשמור על העיניים, הפה והאף באמצעות משקפי שמש, כובע או בנדנה. חשוב לציין כי גם בלילה חשוב לשים לב לחיסול האבקנים שנאספו במהלך היום בשיער ובבגדים ויש להסירם באמצעות שטיפה יסודית.

עובש
עובש חיצוני מוכר לרוב בעיקר לחולי אסטמה אבל לא רק. יש לא מעט זנים של עובש שגדלים בתקופות לחות בקרבת חומרים אורגניים בבית ובטבע. האלרגיים מבינינו, יבחינו בו בסוף הקיץ ותחילת הסתיו אבל גם בשאר השנה הוא מגרה את מערכת הנשימה של הגוף ובמקרים קיצוניים גם את המערכת החיסונית. לפיכך, מומלץ שלא לשהות מחוץ לבית בימים בהם הלחות גבוהה במיוחד ולא להימצא בקרבת צמחים או עצים. כמו כן, הקפידו לתקן דליפות של מים בבית שיוצרות לחות או רטיבות.

בדרך לחופש
טיסה לחו"ל היא דרך נהדרת להעביר את הקיץ, רק אם מקפידים לדעת שהאוויר הדחוס במטוס בגובה 8,000 רגל הוא אחד מהגורמים המשמעותיים ביותר לנזלת ולאף סתום. חברות התעופה, שטסות באוויר קר ויבש המסוכן לבני אדם, ממלאות את סיפון הנוסעים באוויר דחוס שאינו מכיל לחות. לפיכך, מי שסובל ממנזלת אלרגית וחסימה של הסינוסים מוטב להיערך מראש באמצעות תרסיסים נגד גודש באף והצטיידות במים קרים. כמו כן, במהלך הטיסה מומלץ להימנע ממשקאות מייבשים מו קפה, תה מוגזים או אלכוהול.

שדה לבנדר בצרפת. ShutterStock
תאווה לעיניים? תחשבו שוב/ShutterStock

להתרחק מהשלט הרחוק

עקיצה בשישים שניות
לא תמיד אנחנו מרגישים אותן, אבל עקיצות של חרקים הן פתח לאלרגיות שיכולים להוביל לעתים נדירות גם לסכנת חיים. רק בארה"ב לבדה חיים כשני מיליון בני אדם עם תגובות אלרגיות קשות לעקיצות חרקים ואלה, מבקרים תדיר בחדרי מיון בכל קיץ. כמה מהם נאלצים לסיים את חייהם כתוצאה מאותן עקיצות של דבורים, יתושים, קרציות, נמלי אש או צרעות. הבעיה היא, שלא כולם מודעים לעצם היותם אלרגיים והתגובה עלולה להיות מאוחרת.

כן, ההמלצה הטובה ביותר היא להימנע מחרקים אבל לא תמיד זה אפשרי. בינתיים, אפשר להקפיד לא להסתובב יחפים, לא לאכול מזון שעמד מחוץ למקרר זמן מה, לא לשתות מתוקים ששהו בחום ובמקרים קיצוניים, לא ללבוש בגדים בהירים שמגרים את החרקים להגיע לטיול על הגוף. גם תכשירים נגד יתושים עושים את העבודה, אם אתם הולכים לישון בחוץ.

לישון עם האויב
כן, גם בתי מלון הם קרקע פוריה ללא מעט זנים של חיידקים ואלרגנים למיניהם. רמת ההגיינה במלונות, שנחשבת לפרמטר החשוב ביותר באירוח, לוקה בימים של עומסים גבוהים, במילים אחרות, בקיץ. זה אומר שהשטיח בחדר לא נשאב כראוי ומכיל אבק מסוכן לאלרגיים, השמיכות מכילות בקטריות מזוהמות שכמובן, לא נראות לעין ולא פוגעות בצבען הצחור של הציפיות.

גם הכיור בחדר האמבטיה הוא מקור להדבקה וכמובן, הפריט המזהם ביותר שמחליף ידיים בקצב שיא וכמעט לא זוכה לניקיון יסודי: שלט הטלוויזיה. ברור, אנחנו מבינים שאין הרבה מה לעשות עם המידע הזה, אבל לדעת שהוא קיים זה תמיד עוזר. במיוחד שאפשר לארוז סדין מהבית או מגבת נוספת לשימוש יומי.

גוף האדם הוא מכונה מורכבת וכל מה שדרוש לנו הוא רק לדעת מה מניע אותה ומה מעכב אותה. לעתים קרובות מדובר בבעיות שלא מצריכות ביקור אצל רופא המשפחה – לא משום שהמצב אינו חמור, אלא בגלל שלא תמיד הוא יידע לזהות את הבעיה בזמן אמת מבלי לשלוח אתכם לבדיקות מקיפות יותר. לכן, חשוב להכיר את הגוף ובעיקר את מה שחי וקורה לידו. לפעמים, זה מציל חיים.

וואלה! NEWS בשיתוף המכללה האקדמית בווינגייט
  • עוד באותו נושא:
  • ווינגייט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully