וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבה לבהלה? הכל על התפרצות החצבת בישראל

9.6.2015 / 16:48

בימים האחרונים כולם מדברים על התפרצות חצבת במרכז הארץ, אבל במשרד הבריאות מבקשים להרגיע ומבטיחים כי המצב בשליטה . מי נמצא בסיכון ולמי מומלץ להתחסן?

חצבת. GettyImages
חיסון חצבת. חלק משגרת החיסונים של גיל שנה/GettyImages

בהלה מורגשת לאחרונה באזור המרכז בעקבות ריבוי מקרים של מחלת החצבת. הורים רבים חוששים לקחת את ילדיהם למקומות הומים מחשש להידבקות במחלה, ומשיטוט בקבוצות הורים בפייסבוק נוצר הרושם שאנחנו תחת מגיפה. ואולם, במשרד הבריאות עוקבים אחר המקרים ומבקשים להדגיש כי מדובר בתחלואה בעיקר בקרב מבוגרים, וכי לא מדובר בהתפרצות של המחלה.

על פי משרד הבריאות, בשבועות האחרונים ישנה עלייה בדיווחים על חולי חצבת מקרב תושבי המרכז, בעיקר בערים חולון, בת ים ותל אביב. מתחילת 2015, דווח על 53 חולי חצבת בתל אביב. גילאי החולים נעים בין שלושה חודשים ל-66 שנים, אולם עיקר התחלואה מתרכזת בקבוצת הגילאים 37-57, שהיא קבוצת הגילאים בשנתונים שבהם האוכלוסייה עדיין לא חוסנה בשתי מנות חיסון נגד חצבת.

מעל 1,000 בני אדם נחשפו לחולי חצבת

"משרד הבריאות מדגיש את חשיבות ההתחסנות במועד של תינוקות שמגיעים לגיל שנה על רקע עליית התחלואה בחצבת"

ביום שבת האחרון הגיע למוקד הרפואי של קופת החולים מכבי אדם, שאובחן כחולה בחצבת. הוא אושפז בבית חולים, ובמכבי פנו ל-54 מטופלים שהיו במוקד באותו הזמן. לדברי הקופה, כולם אותרו וחוסנו נגד חצבת. מקרה נוסף שיצר בהלה נרשם ביום רביעי שעבר, כאשר סניטר מצוות בית החולים איכילוב אובחן כחולה במחלה. מטופלים שנחשפו אליו במהלך עבודתו נבדקו ומי שלא היה מחוסן – קיבל את החיסון.

מקרים כמו אלה שהתרחשו באיכילוב ובמוקד מכבי, וכן אירוע נוסף בבית החולים וולפסון, הביאו לכך שבמשרד הבריאות איתרו מעל 1,000 אנשים שנחשפו לחולי חצבת. על פי המשרד, כ-680 מהם חוסנו בעקבות החשיפה. במשרד ביקשו לציין כי הנחשפים עצמם מגיעים מאזורים שונים בתוך ומחוץ למחוז תל אביב.

"משרד הבריאות מדגיש את חשיבות ההתחסנות במועד של תינוקות שמגיעים לגיל שנה בחיסון כנגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח, על רקע עליית התחלואה בחצבת", נמסר.

"לפני שנתיים היה אירוע גדול יותר"

"יש שמועות על חצבת שהתחילה להשתולל באזור המרכז ובמקביל התחילה היסטריה קלה של אמהות בקבוצות שונות ברשת. להילחץ? לרוץ לחסן?", שאלה השבוע אם מודאגת לתינוק בן חמישה חודשים בקבוצת הורים בפייסבוק. "התפרצות חצבת בדרום תל אביב", הכריז אדם בקבוצה אחרת.

פרופסור איתמר גרוטו, ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מבקש להרגיע את ההיסטריה. "לא מדובר בעלייה דרמטית. אם משווים את המספרים לשנה שעברה זה חריג, אבל לפני שנתיים היה אירוע גדול יותר. התפרצות מוגדרת באלפי מקרים של המחלה, מה שאנחנו לא רואים פה. עם זאת, בדרך כלל חצבת זאת מחלה נדירה".

עוד באותו נושא

הבהלה לחצבת: האם להורים יש את הזכות לא לחסן?

לכתבה המלאה
חיסון לחזרת וחצבת. GettyImages
הבשורה הטובה היא שמרבית הילדים בארץ מחוסנים/GettyImages

לדבריו, מרבית המקרים הפעם הם במבוגרים. "העובדה שמדובר במבוגרים מצביעה על מגמה חיובית, שלפיה מרבית הילדים מחוסנים. לשם השוואה, בקליפורניה שבארצות הברית נרשמו במקביל אלינו מקרים רבים של חצבת ושם הייתה התפרצות של המחלה, כנראה בשל העובדה שבארצות הברית יש התנגדות רבה בקרב הורים לחיסון ילדיהם", אמר.

"חשוב מאד להקפיד על שגרת החיסונים, כפי שמומלצת על ידי משרד הבריאות. בכל מקרה, מבחינתנו המצב בשליטה. כמו כן יש לזכור כי חצבת פעילה בעיקר בחורף ובאביב ולא בקיץ, אליו אנחנו מתקרבים".

למה חצבת כל כך מסוכנת?

הנגיף שגורם למחלת החצבת - נגיף הפאראמיקסווירוס - עמיד יחסית בסביבה ולכן יכולתו להדביק גבוהה. אם אדם חולה חצבת ישתעל בחדר מסוים, הנגיפים שלו יישארו באוויר במשך שעות ועלולים להדביק אנשים רבים. הסימפטומים העיקריים של המחלה הם שיעול, נזלת, עיניים אדומות, כאבי גרון, חום גבוה ופריחה טיפוסית על גבי העור שמורכבת מכתמים גדולים ושטוחים. בנוסף, קיימים נגעים לבנים קטנים בתוך חלל הפה שמסייעים באבחנה.

ברוב המקרים הגוף מצליח להתמודד עם הנגיף שגורם לחצבת, אבל כ-40 אחוזים מהחולים בחצבת יפתחו סיבוכים הקשורים למחלה. הסיבוכים נפוצים יותר אצל ילדים צעירים מאוד (בני פחות מחמש), במבוגרים מעל גיל 20 ואצל אנשים מדוכאי חיסון. למרבה הצער, ילדים מתחת לגיל 5 נמצאים בסיכון הכי גבוה למות מהמחלה. הסיבוכים נעים בין דלקת אוזניים פשוטה, דלקת בדרכי הנשימה העליונות, דלקת ריאות, ואפילו דלקת של רקמת המוח (אנצפליטיס).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully