וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המחקר: האם באמת נמצאה תרופה לסרטן?

2.6.2015 / 18:30

עולם הרפואה גועש ביממה האחרונה בעקבות מחקר פורץ דרך שעשוי להציל את חיהם של מיליוני אנשים ברחבי העולם. רופא ישראלי שחלה במלנומה וטופל בקוקטייל של תרופות, מספר שהן האריכו את חייו, אך הדרך לריפוי עוד ארוכה

תא סרטן. ShutterStock
פריצת דרך משמעותית/ShutterStock

ההודעה הדרמטית אתמול (שני) כי נרשמה פריצת דרך משמעותית בחקר הסרטן ממשיכה לעורר עניין בעולם הרפואה. על פי המחקר חדש, שילוב שתי תרופות לסרטן יכול לכווץ גידולים בכמעט 60 אחוזים אצל אנשים עם מלנומה מתקדמת. המחקר מתווסף להתקדמות דרמטית שחלה בשנים האחרונות בחקר הסרטן ונוטע תקווה רבה בקרב חולים ובני משפחותיהם, אך מומחים מבקשים להבהיר כי המחקר אמנם מהווה פריצת דרך משמעותית, אך עדיין מוקדם לדבר על פתרון אולטימטיבי לטיפול בסרטן.

"המחקר האחרון הוא ביסוס של המהפכה שמתרחשת בשנים האחרונות בתחום חקר הסרטן", מסביר ד"ר גל מרקל, מנהל מעבדת מחקר המלנומה בבית החולים שיבא. "מדובר באימונותרפיה, שהיא רתימה של מערכת החיסון לטיפול בסרטן. טיפולים אלה אינם תוקפים ישירות את התאים הסרטניים, אלא רותמים לכך את מערכת החיסון. טיפול כזה נותן תוצאות יותר טובות באופן מובהק בנסיגת הגידולים. מחקרים מראים שיפור קליני בזכות התרופות האלה בעוד שורה של ממאירויות".

המחקר, שנערך על 945 אנשים, מצא כי שילוב של התרופות Ipilimuma ו-וnivolumab הצליח לכווץ אצל 58 אחוזים מהנבדקים את הגידולים בכשליש, בממוצע זמן של כשנה. "הפרסום אתמול הוא על כך שבמלנומה גרורתית מתקדמת ובלתי נתיחה, שילוב של שתי התרופות עובדות על הפעלת המערכת החיסונית כנגד תאים ממאירים", מסביר ד"ר דניאל הנדלר, מומחה למלנומה וסגן מנהל המערך האונקולוגי במרכז דוידוף בבילינסון.

אילוסטרציה. ShutterStock
לחקור מי מתאים לשילוב התרופות/ShutterStock

"המחקר מראה יתרון מבחינת תגובת המטופלים וגם אורך התגובה במחיר של מעט תופעות לוואי. יש לציין שחלק ממטופלים אלו הם מטופלים שיכולים להגיע אף להפוגה מלאה לטווחי זמן ארוכים". ד"ר מרקל מציין כי "יש עוד הרבה מקום לחקור מי מתאים לטיפול המשולב הזה, אבל ברור כי הקומבינציה מאפשרת להגדיל באופן משמעותי את היעילות שבשימוש בשתי התרופות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עוד מוקדם לדבר על פיתרון

"עצם הבשורה מהווה פריצת דרך משמעותית, שכן מדובר במודל חדש בעולם הרפואה, אך עדיין מוקדם לדבר על פתרון אולטימטיבי לטיפול בסרטן"

לדברי ד"ר הנדלר, "עצם הבשורה מהווה פריצת דרך משמעותית, שכן מדובר במודל חדש בעולם הרפואה שיש לבדוק בגידולים אחרים, אך עדיין מוקדם לדבר על פתרון אולטימטיבי לטיפול בסרטן". גם ד"ר מרקל מבקש לצנן מעט את ההתלהבות. "המחקרים הקליניים הסתיימו, אך הקומבינציה טרם קיבלה אישור ה-FDA ולכן עדיין לא מאושרת בישראל, ואין מה לדבר על סל התרופות. כל אחת מהתרופות בנפרד נמצאת בסל, אבל ללא כיסוי, מחיר הטיפול המשולב יגיע לבין 70,000-100,000 דולר"

מלנומה נחשבת לסרטן העור הקטלני ביותר, ואירעותה עלתה בהתמדה בשנים האחרונות. בין הציבור שנחשף אתמול למחקר החדש, נמצאים גם אלפי חולים במחלה ובני משפחותיהם. אחד מהם הוא ד"ר חגי קדם, רופא פנימאי שעוסק ב-20 השנים האחרונות בניהול במערכת הבריאות. הוא בן 63 ולפני כמה שנים עבר למה שהוא מגדיר "עולם החולים במחלה קשה". הטיפול שעבר ד"ר קדם הוא דוגמה לכך שחשיבה מחוץ לקופסא מצד רופאים ושילוב של שתי תרופות שונות – יכול לעשות את כל ההבדל.

בדיקה לגילוי סרטן העור. GettyImages
סרטן העור הקטלני ביותר/GettyImages

"זה התחיל מנגע קטן ברגל ב-2006. הייתי אז מנהל אגף במכבי והייתי מאד עוסק, כך שלא היה לי זמן ללכת לרופא. לבסוף כשהגעתי לרופא עור, מנקודה קטנה זה נהיה נגע גדול ועמוק. עברתי כריתה של בלוטות הזקיף במפשעה. בדרך כלל זה מספיק ואין צורך בכריתה מסיבית. שמח וטוב לב חזרתי לחיי. היו לי שבע וחצי שנים טובות, עד שבספטמבר 2013 מיששתי במפשעה עוד פעם משהו שלא מצא חן בעיני. הסתבר שמדובר במלנומה".

ד"ר קדם עבר ניתוח נרחב לכריתת כל בלוטות הלימפה במפשעה, הליך מסובך שההחלמה ממנו ארוכה ופוגעת באיכות החיים. "חשבתי שאקבל עוד שבע וחצי שנים טובות, אבל זה לא קרה. במאי 2014 התגלה אצלי נגע במצח, שאחרי בדיקה הסתבר שמדובר במלנומה. בבדיקה הסתבר שיש לי גרורות בחלקים רבים בגוף.

"התחלתי בטיפול 'על פי הספר'. תחילה טופלתי בנוגדן, אותו קיבלתי כשלושה חודשים, עד שהוא הפסיק לעבוד. לאחר מכן עברתי לטיפול בקיטרודה במשך כשלושה חודשים. אחרי שלקיטרודה נמאס ממני, עברתי לטמודל – טיפול בכימותרפיה שנמצא בסל התרופות משנת 2001, שרק כעשרה אחוז מהחולים מגיבים אליו".

"ניסויים הם הדבר היחיד שיכול לקדם אותנו"

"העובדה שהרופאה שלי העזה להגיד שנלך על השילוב בין התרופות, למרות שזה לא כתוב בספר, יוביל לכך שבעקבות המקרה שלי חולים נוספים יטופלו בשילוב"

"אחרי סבב אחד של טיפול, החלה נסיגה דרמטית בכל החזיתות – מוח, כבד, כל הערכים חזרו לנורמה" הוא מספר, "אני ממשיך לקבל את התרופה כבר חמישה חודשים וחזרתי לחיים. הנסיגה נמשכת בדהרה. אם בשנה שעברה תוחלת החיים שלי הייתה כמה חודשים, היום אני עדיין כאן ומרגיש הרבה יותר טוב".

לדבריו, הרופאה שלו "אמרה לי שהיא מעולם לא ראתה תגובה כזאת לתרופה טמודל, כך שההסבר היחיד לתגובה הטובה היא הטיפולים הקודמים בקיטרודה. כלומר השילוב בין השתיים. כתוצאה מזה היא החליטה לשלב בזה קיטרודה. באמת לפני שבוע קיבלתי מנה נוספת של קיטרודה ואני אמור לקבל עוד. הבעיה היא שהקופה לא מממנת טיפול כזה, כי השילוב לא כתוב בשום ספר. עובדה שאצלי זה עובד. העובדה שקיטרודה הוכנסה בעבר לסל, לא אומר שבעת הרישום ידעו הכל על התרופה".

ד"ר קדם ישתתף בקרוב בכנס של האגודה למלחמה בסרטן לרופאי משפחה, שיתקיים בקרוב, כרופא וכחולה. גם הוא נחשף אתמול לתוצאות המחקר החדש. "ניסויים וחידושים הם הדבר היחיד שיכול לקדם אותנו. העובדה שהרופאה שלי העזה להגיד שנלך על השילוב בין התרופות, למרות שזה לא כתוב בספר, יוביל לכך שבעקבות המקרה שלי חולים נוספים יטופלו בשילוב ויתכן שבעוד שנתיים זה יהיה טיפול מובן מאליו.

"לצערי, אני חושב שהפרסום אתמול היה מעט לא זהיר. חולים רבים נתלים בזה ומוכנים להשקיע את כל כספם. חבל שבסופו של דבר ההחלטות הטיפוליות הן לא של הרופאים, אלא של קופות החולים.

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully