וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך צחצוח שיניים משפיע על המערכת החיסונית

3.6.2015 / 7:26

צחצוח שיניים הוא חלק משגרת היומיום של מרבית האנשים בעולם. למה כל כך חשוב לנקות את השיניים והפה, והאם באמת כדי לשמור על שינייים בריאות אסור לאכול שוקולד?

צחצוח שיניים. shutterstock, ShutterStock
לא רק לריח טוב/ShutterStock, shutterstock

ניסוי שנערך במרכז סדרה חדשה בת שני חלקים על בריאות השיניים של ה-BBC, מצא את התשובה לשאלה למה חשוב לצחצח שיניים. ולא, זה לא בגלל הריח או צבע השיניים, אלא בשביל המערכת החיסונית שלנו.

ד"ר כריסטופר ואן טולקן, שערך את הניסוי על עצמו, נתבקש במשך שבועיים ללבוש מעין מגן על צידו האחד של פיו בכל פעם שהוא צחצח שיניים, כך שרק צד אחד יתנקה. לאחר שבועיים הוא צחצח את שיניו, וגילה שהחניכיים שלו מדממות ושנוצרה לו דלקת בפה. לא משהו שלא קרה למרביתנו. התוצאה המפתיעה הייתה שבבדיקות הדם שנערכו לו, מצאו החוקרים כי תאי הדם הלבנים, שאחראים על ההגנה של הגוף, נחלשו מול הזיהומים שנוצרו בגוף והפכו לא יעילים.

"זיהום בודד הוא משהו שהגוף יכול להתמודד איתו, אבל כשמדובר בזיהום ארוך טווח, המערכת החיסונית נכנסת להילוך גבוה, מה שגורם לתגובת שרשרת בגוף שלנו", הסביר ד"ר ואן טולקן לדיילי מייל. "את הנזק ניתן לראות באופן שבו תאי הדם הלבנים הפכו פחות יעילים. הדלקת הכרונית יכולה גם לגרום נזק לתאים אחרים בגוף, כגון האיברים שלנו ומערכת דם". דלקת כרונית נקשרה גם להתפתחות של מחלות כמו מחלות לב, סוכרת מסוג 2, אלצהיימר, שבץ וסרטן. במקרה של ד"ר ואן טולקן מדובר במצב הפיך כמובן.

הבעיה העיקרית שהניסוי הזה חשף היא חוסר המודעות שלנו לקשר שבין מצב השיניים שלנו לגוף כולו. מומחי בריאות ממליצים להשקיע שתי דקות בצחצוח שיניים ולהקפיד ללמד ילדים כבר מגיל צעיר על החשיבות של פעולה זו, כדי שבעתיד הם יתרגלו לצחצח נכון, ולא יגרמו נזקים נוספים לשיניים שלהם ולגוף כולו.

דונאטס. ShutterStock
כמה זה גרוע לשיניים?/ShutterStock

אז מותר לאכול ממתקים?

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים להלבין את שיניהם. הסיבה לכך, לטענת החוקרים, היא התקשורת ששמה דגש על אסתטיקה של הפה. לצורך ניסוי שבחן את האפקטיביות של ערכות ההלבנה הביתיות - שוק שמגלגל הרבה כסף - לקחו עורכי התוכנית ארבע ערכות הלבנת שיניים שונות ו-12 מתנדבים שיבדקו אותן. לפני הניסוי מדדו את לובן השיניים של המתנדבים. התוצאות היו חד משמעיות: שום שינוי לא נראה לעין בלובן של השיניים. לטענת ד"ר ואן טולקן, האפקט המשפיע על אנשים לחשוב שצבע השיניים שלהם הולבן נוגע לכך שמדובר בערכה שכוללת תהליך לא קצר וזמנים מסודרים. אומנם לסיגריות וקפה יש השפעה על צבע השיניים, אך ברוב המקרים מדובר בעניין גנטי שקשור לשקיפות האמייל המכסה את השן.

גם לתזונה יש השפעה מכרעת על מצב השיניים שלנו. כדי לבדוק את זה ערכו בתוכנית ניסוי נוסף, שנועד לבדוק את ההשפעה שיש לאכילת ממתקים אחרי הארוחות ובין הארוחות. לשם כך הם גייסו זוג עם שישה ילדים, וחילקו אותם לשתי קבוצות. הקבוצה שנשנשה את הממתקים לאורך היום סבלה מחומציות גבוהה בהרבה מהקבוצה שאכלה אותם רק בסוף הארוחה. חומציות גבוהה עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים לשן, כמו היחלשות המבנה שלה והאמייל השומר עליה, רגישות גבוהה ונטייה למחלות כמו עששת, לחורים והפגיעה בסתימות קיימות. החדשות הטובות הן שכדי לשמור על בריאות פה טובה, אתם לא חייבים להפסיק לאכול מתוקים.

  • עוד באותו נושא:
  • שיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully