וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיריון? אל תוותרי על חיסון שעלת

26.1.2015 / 8:35

בחורף האחרון נרשמה עליה של מאות אחוזים במספר הילדים חולים במחלת השעלת שכמעט ונעלמה בישראל. למרות ההמלצות לנשים בהיריון להתחסן ובכך להגן על עצמן ועל תינוקן מהמחלה, בוחרות רבות שלא לעשות כן

אישה בהיריון מקבלת זריקה. ShutterStock
חשוב להתחסן כבר בשלבי ההיריון המתקדמים/ShutterStock

בחורף האחרון חלה עלייה חדה במספר החולים בשעלת. לפני כחודש מתה תינוקת בת חודשיים מהמחלה, ובשבוע שעבר דווח על 18 ילדים שחלו במחלה באזור ירושלים. לשם השוואה, בשלושת החודשים האחרונים נרשמו 353 מקרים של המחלה, זאת לעומת פחות מ-100 בתקופה המקבילה אשתקד.

"מדובר ביותר ממאה אחוזי עליה", מציין פרופסור איתמר גרוטו, ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות בראיון לוואלה! בריאות. "מדובר בעיקר במקרים של ילדים חולים, אך ישנם גם מבוגרים". לדברי פרופסור גרוטו, "הסיבה לעלייה היא ירידה בחסינות של הציבור, בעיקר מבוגרים, שמדביקים תינוקות שאינם מחוסנים עדיין".

חיסון נגד שעלת אמור לספק נוגדנים הן לאם והן לעובר מפני המחלה הזיהומית, שגובה מדי שנה את חייהם של כשני תינוקות בממוצע בישראל. במשרד הבריאות ממליצים להתחסן בין שבועות 27-36, אך שיעור המתחסנות עומד היום על כ-17 אלף נשים מתוך כ-20 אלף הריונות בשנה. "השנה נכנס החיסון נגד שעלת לנשים בהיריון לסל הבריאות הממלכתי ואני ממליץ וקורא לכל אישה הרה להתחסן נגד שעלת. החיסון מגן גם על האם ובמיוחד על התינוק", מוסיף פרופ' גרוטו.

מסוכנת בעיקר לתינוקות מתחת גיל שנה

שעלת הינה מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת בשל חיידק הפרטוזיס והיא נחשבת למדבקת מאוד ואף לאלימה. המחלה תוקפת מבוגרים מדוכאי חיסון ובעיקר ילדים והיא מתאפיינת בחום, נזלת ושיעול מתמשך שאינו עובר. השעלת מסוכנת במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל שנה וכ-1-2 אחוזים מהתינוקת שנדבקים במחלה בגילאים אלה - מתים.

על אף שהמחלה נחשבת למסוכנת ומדבקת, באזורים בהם שיעורי החיסון גבוהים, היא אינה קיימת. כאשר רוב האוכלוסייה מחוסנת נוצרת מעין חיסוניות סביבתית, כך שהחיידק אינו נמצא באוכלוסייה. החיסון הוא הטיפול היעיל ביותר כנגד השעלת, שכן מתן אנטיביוטיקה אינו משנה משמעותית את מהלך המחלה, ולכן עיקר הטיפול הוא סימפטומטי לצורך הקלה על התסמינים.

  • עוד באותו נושא:
  • שעלת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully