וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוק בן מספר שבועות מת בגלל נגיף ה-RSV

מור שמעוני וד"ר עידן גורן

18.1.2015 / 10:09

בבית החולים שיבא מאושפזים כעת שלושה תינוקות נוספים שנדבקו בנגיף ומצבם מוגדר בינוני-קשה. בחורף הנוכחי מסתמנת עלייה ניכרת באשפוזים על רקע זיהום ב-RSV, גם בקרב מבוגרים

תינוק ניובורן. GettyImages
עלייה בחלואה בקרב תינוקות וילדים/GettyImages
"מדובר במגיפה קשה. בחורף הזה היו לנו כמה מקרים מאד קשים"

תינוק בן מספר שבועות מת בשבוע שעבר לאחר שחלה בווירוס ה-RSV. התינוק הובהל ביום שני לפני שבועיים לבית החולים שיבא כשהוא במצב קשה, עם קריסה רב מערכתית. הוא אושפז במחלקת טיפול נמרץ ילדים, שם נלחמו הרופאים על חייו, כולל שימוש במכונת אקמו, אך כעבור כמה ימים הוא נפטר.

כעת מאושפזים בבית החולים שיבא שלושה תינוקות נוספים הלוקים במחלה, כולם במצב בינוני עד קשה. החשש הוא כי מצבם יתדרדר ולכן נשקפת סכנה לחייהם. בעונת החורף הנוכחית ישנו שיעור גבוה יחסית לשנים קודמות של פניות לאשפוז על רקע זיהום ב-RSV. פרופסור גידי פרת, מנהל מחלקה לטיפול נמרץ ילדים בשיבא, אומר כי "מדובר במגיפה קשה. יש יותר ילדים שחולים. בחורף הזה היו לנו כמה מקרים מאד קשים. מרביתם הגדול אחרי אשפוז יצאו בריאים".

יש לציין כי הנגיף אינו רק נחלתם של ילדים. בעונה הנוכחית נרשמו הרבה אשפוזים של מטופלים מבוגרים שנדבקו בנגיף, בעיקר מעשנים וכאלה הסובלים ממחלות כרוניות של דרכי הנשימה.

זיהום מסוכן בדרכי הנשימה

הנגיף RSV (Respiratory Syncytial Virus) הוא הגורם השכיח ביותר לזיהומים בדרכי הנשימה בקרב ילדים. הנגיף עלול לגרום לזיהום בדרכי הנשימה העליונות (אף ולוע), אך גם לזיהום בדרכי הנשימה התחתונות (דרכי הנשימה והריאות). נגיף ה-RSV הוא הסיבה השכיחה ביותר גם לברונכיטיס (דלקת סימפונות) ולדלקת ריאות בילדים מתחת לגיל שנה.

התסמינים העיקריים של ההידבקות ב-RSV אינם שונים מנגיפים אחרים, וכוללים בדרך כלל נזלת, שיעול, צפצופים בנשימה וחום. אצל ילדים ומבוגרים שסובלים מאסתמה הנגיף עלול לגרום להחמרה. תסמיני המחלה נמשכים בין שבוע לשבועיים בממוצע. לאחר ההידבקות עיקר הטיפול נועד כדי להקל על התסמינים כמו הורדת חום ושיכוך כאבים.

נגיף שמתפשט בקלות ובמהירות

נגיף ה-RSV מתפשט במהירות ובקלות בקרב ילדים באמצעות שיעול או התעטשות, שיתוף של כוסות וחפצים אחרים שהיו במגע עם הפה והפרשות מדרכי הנשימה או העיניים. הנגיף מדבק מאוד, עוד טרם הופעת התסמינים, ויכול להישאר על משטחים במשך שעות ארוכות. הוא יכול אף לשהות על ידיים שאינן נקיות עד כשעה. שמירה על כללי היגיינה טובים יכולה להפחית את הסיכון להדבקה.

מרבית הזיהומים ב-RSV אינם מסכני חיים וחולפים מעצמם. תמותה מהנגיף היא דבר נדיר, והיא אופיינית יותר לפגים (תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-36 להיריון) שמערכת הנשימה שלהם רגישה יותר. מסיבה זו, תינוקות שנולדו עד השבוע ה-34 להיריון זכאים לקבל טיפול מונע נגד הנגיף בשנה הראשונה לחייהם (זריקה מדי חודש בכל חודשי החורף) וכך גם קבוצות סיכון (ילדים עם מחלות ריאה ולב קשות). יש לציין כי גם לטיפול המונע קיימת יעילות מוגבלת.

הורים לפגים? בידקו כאן זכאות לטיפול מונע ל-RSV

  • עוד באותו נושא:
  • שיבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully