וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לא מצליח לנו? מילון מקוצר לבעיות פוריות

פרופ' אבי בן הרוש

31.3.2014 / 9:05

מנסים להרות כבר יותר משנה ולא מצליח לכם? ייתכן שהחצוצרה שלך מלאה נוזלים, ויכול להיות שספירת הזרע שלך נמוכה במיוחד. מילון מקוצר לבעיות פוריות

אילוסטרציה. ShutterStock
למה זה לא קורה?/ShutterStock

יותר מעשרה אחוזים מהזוגות בגיל הפוריות סובלים מהפרעה בפוריות. אם ניסיתם להיכנס להריון במשך שלושה חודשים וטרם הצלחתם אין לכם סיבה להילחץ. הכתבה הזו לא בשבילכם. חזרו למיטה והמשיכו לנסות בשיטה המסורתית. מנסים כבר שנה ולא מצליחים? ייתכן שיש בעיה.

הפרעה בפוריות מוגדרת כחוסר היכולת להרות לאחר שנה של קיום יחסי מין סדירים ובלתי מוגנים. ייתכן אי פריון ראשוני (אצל זוג שלא הצליח להרות מעולם) או משני (הריון שהסתיים בהפלה או בלידה).

בכלל הגורמים המשפיעים על הפוריות, גיל האישה הוא הגורם החשוב ביותר והמשפיע ביותר על סיכויי ההצלחה בטיפולי הפוריות. סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר קיימים אצל נשים הצעירות מ?35.

אז מה לא בסדר?

הפרעות בביוץ: ב?15 עד 20 אחוז מהמקרים הבעיה היא הפרעות בביוץ. ייתכן שמקור ההפרעה (מיעוט ביוץ או היעדר ביוץ מוחלט) בשחלות (תסמונת השחלות הפוליציסטיות, למשל) או בסיבה הורמונליות אחרת. כדי לקבוע אם האישה מבייצת עורכים בדיקות דם לפרוגסטרון ומעקב זקיקים באולטראסאונד או בערכות בדיקת שתן ביתיות.

אי פריון מכני: כרבע ממקרי העקרות הם תוצאה של חסימה בחלל הרחם או בחצוצרות ומניעה של מפגש הזרע עם הביצית. בעבר היה נהוג לבצע תיקון כירורגי לחסימה בחצוצרות. כיום, נשים שאצלן יש חסימה כזו מופנות ישירות לטיפולי הפריה חוץ גופית.

בשנים האחרונות מקובל להציע לנשים הסובלות מהצטברות נוזלים כריתה או חסימה של החצוצרות גם לפני ביצוע של הפריה חוץ גופית, מאחר שנוכחות החצוצרה הדלקתית הנפוחה ומלאת הנוזלים מורידה את הסיכוי להתפתחות הריון גם בהפריה חוץ גופית.

גבר מתחבא. ShutterStock
באחד משני מקרים הזרע תורם להפרעות בפוריות/ShutterStock

אי פוריות הגבר: באחד משני מקרים הזרע תורם להפרעות בפוריות או מהווה גורם עיקרי בהן. תיתכן שונות רבה בין בדיקת זרע אחת לאחרת אצל גבר אחד ולכן התאמת הטיפול (הזרעות או הפריה חוץ גופית) דורשת בחינה של משתנים רבים נוספים מלבד איכות הזרע.

אנדומטריוזיס: אנדומטריוזיס הוא מצב שבו רקמת רירית הרחם נמצאת באיברים הממוקמים מחוץ לרחם: השחלות או האגן, למשל. במקרים רבים האנדומטריוזיס מוביל לבעיה מכנית, בשל הפרעה במעבר הביצית מהשחלה לחצוצרה. מלבד זאת, אצל נשים הסובלות מאנדומטריוזיס הפרעה במנגנון הביוץ וירידה בכושר ההפריה של הביציות.

גורמים נוספים: הסיבה להפרעות בפוריות יכולה להיות גורמים אימונולוגיים (חיסוניים) כמו נוגדנים לתאי הזרע, עודף משקל, עישון, סמים, אלכוהול ואף גורמים סביבתיים ותעסוקתיים (חשיפה לגורמים הפוגעים באיכות הזרע, למשל).

אי פריון בלתי מוסבר: כאשר כל הבדיקות לא מצביעות על שום ממצא חולני, ובכל זאת לא מושג הריון, המצב מוגדר כ"אי פריון בלתי מוסבר". תופעה זו נצפית אצל יותר מ?15% מכלל הזוגות הסובלים מהפרעה בפוריות.

במקרים אלה הפריה חוץ גופית היא לא הבחירה המועדפת. בשלב ראשון מומלצים טיפולים שבהם משולבים גירוי שחלתי באמצעות תרופות המשרות הגדלת זקיקים וביוץ, עם הפרדת זירעונים ניידים והזרקתם לחלל הרחם בסמוך למועד הביוץ.

אם לא נכנסים להריון לאחר שלושה עד שישה מחזורי טיפול, יש מקום לשקול הפריה חוץ גופית, שלה שיעור הצלחה דומה לזה המושג במקרים של עקרות מכנית. במקרים של אי פריון בלתי מוסבר יש להפריה חוץ גופית גם ערך אבחנתי. היא יכולה לאתר פגמים בהתפתחות הביצית, הפרעה ביכולתו של הזרע לחדור לביצית ולהפרותה, וכישלון של הביצית לעבור הפריה ולהתפתח לעובר תקין.

פרופ' אבי בן הרוש הוא מנהל השירות להפריה חוץ גופית במרכז לרפואת נשים מתקדמת "איה מדיקל"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully