וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנפח את שריר האינטליגנציה

ליאת רוקח זמרוני

11.8.2013 / 10:35

חשיבה יצירתית היא כוח מניע בחיים. האופן בו ילדים בוחרים לשחק הוא גם צורת ביטוי שלה וזו אינטליגנציה שחשוב לפתח מגיל צעיר. כך תשפיעו על פיתוח האינטליגנציה של הילדים

חשבתם פעם מאיפה הילדים שלכם ילמדו להתמודד עם מצבים שונים, מה יגרום להם לפתח סקרנות ועניין ואיך ילמדו שלכל דבר יש תוצאה? כל הדברים האלה הם אינטליגנציות שונות הקשורות בתכנון ויצירתיות. כמו דברים רבים בעידן הזה, אונטליגנציה היא שריר שצריך לפתח.

אני זוכרת שכילדה שנאתי שיעורי ציור וגם בשירה לא הייתי כוכבת גדולה (בעיקר תעיד על כך המורה למקהלה שביקשה שאשיר עם השפתיים בלבד), אבל תמיד היו לי רעיונות לדברים. תמיד חשבתי איך ניתן לצאת ממצבים מסוימים והייתי מדמיינת "מה יקרה אם". אני לא זוכרת שאז התייחסו אליי כאל ילדה יצירתית אבל כיום, כשאני מסתכלת על הילדים שלי, אני שמה לב לכך שהם לא ציירים דגולים אבל הם מאוד יצירתיים.

כי יצירתיות זו מחשבה מחוץ לקופסה. זו היכולת של ילד להעסיק את עצמו ולמצוא דברים שלגדולים לא תמיד נשמעים הגיוניים. חשיבה יצירתית מתבטאת ביכולת למצוא פתרונות ולהיחלץ ממצבים מסוימים, ובגיל מבוגר יותר זו גם היכולת להימנע מלהיכנס למצבים מסוימים. לילדים במיוחד בגיל צעיר, יש דמיון מפותח ויצר סקרנות טבעי שאנחנו יכולים לפתח אצלם יותר.

הכל אפשרי, רק צריך למצוא את הדרך

חשיבה יצירתית היא כוח מניע. היא מאפשרת לילד לחשוב על תוצאות שונות ומגוונת לדבר מסוים והיא מטפחת מוטיבציה. חשיבה יצירתית מאפשרת ביטחון ותפיסה ש"הכול אפשרי" רק צריך למצוא את הדרך.

מעבר לכך, חשיבה יצירתית מלמדת את אחד החוקים החשובים בחיים: סיבה ותוצאה (התנהגות X, מובילה לתוצאה Y). ילד שגדל עם ביטחון ותפיסה שהכול אפשרי - גדל להגשים את עצמו ולהיות אדם מאושר ומצליח.

לרוב הילדים יש מוטיבציה וסקרנות שמצטמצמת ככל שהם גדלים בסביבה ביקורתית ומצמצמת. משפטים כמו: "לא ככה מסדרים את הקלפים", "אמא תראה לך איך עושים את זה", "למה שפכת את המים על הרצפה, את עוד לא יודעת למזוג" – הם משפטים מנמיכי יצירה ומוטיבציה שכולנו לפעמים מוצאים את עצמנו אומרים.

חשיבה יצירתית אצל ילדים מתחילה מגיל קטן וצריך לזהות את המקומות בהם היא צצה. לדוגמה, ישבתי פעם עם בני בן השנתיים והוא סידר קלפים של צורות וצבעים על גבי לוח. צפיתי בו מהצד וראיתי שהמוטיבציה שלו הייתה גדולה. הבחנתי שהוא מסדר נכון את הקלפים על גבי הלוח, אבל הלוח היה "מבולגן", לא מסודר ישר. שמתי לב איך ללא הכלים שיש לי היום, בוודאי הייתי רוצה לסדר לו את הקלפים ולהסביר לו שזה צריך להיות אחד על אחד, ישר ומסודר - כמו שנוח לי לראות לפי תפיסת העולם שלי. אבל ישבתי בצד וראיתי שכאשר סידר את הלוח - יישר את הקלפים כשזה התאים לו. כל מה שעשיתי הוא לאפשר לו חווית הצלחה, לא התערבתי לו במרחב, באופן החשיבה וביצירתיות שלו והוא הרגיש בטוח. בני השני בן ה- 5 תמיד משחק עם דמויות שונות. בעבר היו לו חברים דמיוניים, "קטשופ" ו"בוליט", ומעולם לא התייחסתי אליהם כאל משהו מוזר, מלחיץ או שטותי.

מי אמר שהשמיים למעלה? 5 כללים לפיתוח חשיבה יצירתית

המסר שחשוב להעביר לילדים הוא שיש להם המון יכולות. כהורים אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו שלדמיון ולחשיבה היצירתית צורות ביטוי רבות.
אז מה אנחנו יכולים לעשות שישפיע לחיוב על האינטליגנציה של ילדינו?

- לאפשר להם לצייר ולהביע עצמם בצבע – לא להגביל אותם בחומרים ובעיקר לא להגיד שזה לא הגיוני שהשמים נמצאים באדמה והעצים על הענן.

- להציע להם חומרי יצירה בעלי מרקמים שונים.

- לנקות את המרחב מגירויים עודפים – חשיבה יצירתית תתאפשר במרחב נקי מ"מרעש", שיאפשר משחק חופשי וציור חופשי. יש כיום המון צעצועי התפתחות, אבל חשוב לא להעמיס על הילדים ולא ליצור עומס גירויים, כדי שהם יוכלו להמשיך לחקור ולהימשך למה שמעניין אותם באופן אינטואיטיבי.

- לעודד משחקי דמיון - משחק עם בובות ודמויות וגם מכוניות, לגו, קוביות ומשחקים פשוטים. ד"ר דיפאק צ'ופרה, רופא וגורו רוחני המשלב בתורתו את המדע המערבי עם חכמת המזרח העתיקה, מציע להורים בספרו "7 חוקים רוחניים להורים" לתת לפשטות מקום ומדבר על הצורך להשתטות וליהנות מהפשוט.

- להגביל את הצפייה במסכים - הם חלק מהעידן בו אנחנו חיים וזה בסדר, אבל באופן אישי אני לא ממליצה להתחיל מוקדם, אפילו רק בגיל שנתיים וחצי. תרבות השפע שלנו עצומה וחשוב שנדע ליהנות מחיפושית שהולכת על המדרכה ומקרן שמש נעימה. את כל אטרקציות המולטי-מדיה נספיק בשלב מאוחר יותר.

אז בפעם הבאה שהילדים שלכם עושים משהו קצת שונה מהדרך שאתם הייתם בוחרים – אל תקפצו עם הצעות לסדר. התבוננו בהם, אפשרו להם לבחור בדרך שלהם ותראו מה יקרה. אתם עוד תופתעו.

ומה עובד אצלכם בבית? איך מתבטאת היצירתיות של הילדים שלכם? אתם מוזמנים לשתף אותי בתגובות וגם להפנות אליי שאלות.

ליאת רוקח זמרוני היא מדריכת הורים ויועצת במשפחה בשיטת "שביל ההורות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully