פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אל תעשו כלום, זה בריא

      צילום: ShutterStock

      מתי בפעם האחרונה ישבתם ופשוט לא עשיתם דבר - בלי טלפון ביד או אנשים מסביבם? אם זה לא קרה בזמן האחרון - כנראה שהמוח שלכם סובל מזה מאוד. הכירו את ניקסן, הדרך ההולנדית לשיפור המצב - שמפצירה בכם פשוט להשתעמם בכוונה תחילה

      כיום רובנו לא באמת מרשים לעצמנו להשתעמם או פשוט להיות לבד עם המחשבות שלנו. כשיש לנו כמה רגעים מתים, רבים מרגישים דחף בלתי נשלט לשלוף את הסמארטפון ולגלול ברשתות החברתיות. אחרים מעדיפים לענות למיילים, להתעדכן במה שקורה בקבוצות בוואטסאפ או למצוא את הבגד שהם פשוט חייבים לקנות ברשת - אבל בשורה התחתונה, אף אחד מאיתנו לא באמת מאפשר לעצמו את ה"זמן המת" הזה שפעם היה חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית.


      המחסור ב"זמן המת" הוא לא רק מצב לא טבעי למוח האנושי. על פי מחקרים רבים הוא גם פוגע בבריאות המוח ובמצב הנפשי שלנו. יותר ויותר מחקרים מוצאים קשרים ברורים בין אורח החיים המודרני לבין עלייה ברמות החרדה, הדיכאון והמתח הנפשי. לכן בשנים האחרונות גם עלה לגדולה טרנד המיינדפולנס והמדיטציה, שמפציר בנו לקחת הפסקות לאורך היום כדי לבחון את המחשבות שלנו, להיות נוכחים ב"כאן ועכשיו" ולפתח מודעות חזקה יותר למה שמתחולל בגוף ובנפש שלנו.

      גם מדענים מדגישים שמדיטציה היא כלי יעיל שעוזר לשפר את תפקוד המוח ולהתגבר על לחץ נפשי וחרדה. עם זאת, רבים מהאנשים שמתחילים לתרגל מדיטציה, גם אלו שבטוחים שהיא יכולה לסייע להם, פשוט לא מצליחים להתמיד. רבים מרגישים שהם משתעממים במדיטציה, שהם משקיעים יותר מדי אנרגיה במלחמה עם המחשבות שלהם ולעיתים אף מגיעים למצב של מודעות יתר שמעוררת דפוסי חשיבה אובססיביים וגורמת יותר נזק מתועלת.

      מדיטציה לעצלנים: הגרסה ההולנדית

      מי שלא תרגל מדיטציה מעולם עשוי לחשוב שמדובר בתהליך פשוט למדי - כל מה שצריך לעשות זה לשבת, לעצום עיניים ולהתרכז בנשימות. עם זאת, כאשר מנסים לעשות זאת מגלים לא פעם שמדיטציה עלולה להיות משימה מאתגרת שדורשת לא מעט ריכוז ותשומת לב.


      מנגד, ניקסן היא פילוסופיה הולנדית שמציעה גישה פשוטה בהרבה - לא להתמקד בנשימות, לא לסרוק את הגוף כדי לבחון איך הוא מרגיש ואפילו לא לבחון את המחשבות שעולות מדי פעם - אלא פשוט באמת לא לעשות שום דבר - בלי מאמץ, בלי אג'נדה וחשוב מהכול, בלי רגשות אשמה.

      אישה יושבת על כסא ובוהה בחלון (ShutterStock)
      free your mind. אישה יושבת על כסא (צילום: shutterstock)

      סנדי מאן, פסיכולוגית מאוניברסיטת לנקשיר שחקרה את הפילוסופיה הזאת סיפרה בראיון לניו יורק טיימס שיש לא מעט מחקרים שמראים כי כשאנחנו לא עושים כלום וסתם חולמים בהקיץ, "זה עושה אותנו יצירתיים יותר, משפר את יכולת פיתרון הבעיות ועוזר לנו לחשוב על רעיונות טובים יותר". מאן הוסיפה כי "במצב כזה, אנחנו נותנים למוח שלנו לחפש גירויים בעצמו במקום להאכיל אותו בכפית", לדבריה, זו דרך מצוינת לפתח את שרירי היצירתיות שלנו ולתת למוח את החופש שהוא לא מקבל כשהוא מבצע את אותן הפעולות החזרתיות שאתם מכריחים אותו לבצע כל הזמן - ולעיתים אף מוציאים אותו מדעתו.


      כשאנחנו משקיעים את כל האנרגיות שלנו בניסיון למצוא פיתרון לבעיה כלשהי, אנחנו חושבים שככל שנתאמץ יותר - כך ננהל את התהליך הזה בצורה יעילה ומוצלחת יותר. עם זאת, מצב כזה, שבו אנחנו משקיעים יותר מדי מאמץ, גורם על פי החוקרים ל"ראיית מנהרה", כלומר, החשיבה שלנו הופכת צרה יותר וקשה לנו "לצאת מהמוח שלנו", להסתכל על המצב מלמעלה ולמצוא זוויות אחרות לבחינת הבעיה.


      מנגד, דווקא כשאנחנו עוצרים את הלופ הזה ולא עושים כלום לכמה זמן, המוח יכול להשתחרר מ"ראיית המנהרה" ולבחון צורות חשיבה אחרות ורעיונות יצירתיים וחדשניים כדי להתמודד עם הבעיה שלפניו. זו הסיבה שרעיונות מעולים בדרך כלל עולים לנו בנהיגה, במקלחת או במצבים אחרים שבהם המוח לא נדרש לעשות שום פעולה מורכבת.

      לא לעשות כלום: הרבה יותר קשה משחשבתם

      הפירוש של המילה Niksen הוא למעשה התמצית של כל הפילוסופיה הזאת - "לא לעשות כלום". אולם אולגה מקינג, עיתונאית הולנדית שחקרה את הגישה הזאת, הדגישה בראיון לרשת NBC כי לא מספיק סתם לא לעשות כלום: "אתם חייבים לא לעשות כלום - בכוונה תחילה".


      "זה אומר שתצטרכו לפנות זמן בלו"ז הצפוף שלכם כדי פשוט לשבת לבד עם המחשבות שלכם - מתוך מודעות לכך שאתם עושים את זה", הסבירה מקינג, "תוכלו לדוגמה לבהות החוצה מהחלון, אבל בלי לעקוב אחר המחשבות שלכם, להילחם בהן או לעשות כל דבר אחר שדורש מאמץ - אלא פשוט להיות".


      לא לעשות כלום אמנם נראה כמו פעולה קלה למדי - אבל אחרי שהתרגלנו להעביר כל רגע של שיעמום עם הסמארטפון, הטלוויזיה או המחשב, רבים מגלים שגם זו משימה מורכבת ביותר. הכלום הזה עלול להעלות אצל רבים מחשבות אובססיביות, רגשות אשמה או פשוט שיעמום שקשה לשאת. חשוב לזכור שזה בסדר גמור להרגיש את הדברים האלו - שפשוט נובעים מהעובדה שאתם לא רגילים לאפשר למוח שלכם להשתעמם.

      שקיעה במזג אויר קיצי באמצע החורף, 25 בפברואר 2019 (ראובן קסטרו)
      אם קשה לכם לעשות את זה בסלון, לכו לים. שקיעה בים (צילום: ראובן קסטרו)

      "התרבות המערבית רואה בשיעמום כדבר שלילי שיש להוקיע. לכן, גם אם אנחנו מצליחים להירגע ולהשתעמם, זה יכול לגרום לנו להיות נסערים וחסרי סבלנות", הדגישה קייטי קרימר, עובדת סוציאלית קלינית שמנוסה מאוד בתרגול השיטה, בראיון לרשת NBC. אולם היא מבטיחה שככל שנתרגל את זה יותר - כך יהיה לנו קל יותר לשבת בחוסר מעש וגם המוח שלנו יודה לנו.


      חשוב לזכור שכשאתם לוקחים פסק זמן מהעולם כדי לא לעשות כלום - זה לא אומר שאתם עצלנים - בדיוק ההיפך. זה אומר שאתם משקיעים את הזמן הדרוש כדי לרפא את המוח שלכם ולשפר את היעילות שלו. ואם קשה לכם לעשות את זה בסלון או במרפסת - צאו לטבע. לכו לים, לפארק או למסלול טיולים, זרקו כדור ותפסו אותו, תוציאו את הכלב לטיול, או בצעו כל פעולה אחרת שתעזור לתרגל שיעמום ולתת למוח את השלווה שהוא כל כך משווע לה.