וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר סיני טוען: הצלחתי לשנות את ה-DNA של זוג תאומות

26.11.2018 / 18:08

החוקר ג'י ג'יאנקוי אמר כי הוא ערך שינויים בגנים של עוברים בקרב זוגות שעברו טיפול פוריות במטרה לרפא מחלות תורשתיות ולמנוע הידבקות עתידית בנגיף ה-HIV. הנדסה גנטית מסוג זה נתפסת כמעוררת מחלוקת בקהילה המדעית: "לא ניתן להגן מבחינה מוסרית על ניסויים בבני אדם"

המדען הסיני שטוען כי שינה גנים של תאומות, נובמבר 2016. AP
פריצת דרך בתחום המדע. החוקר הסיני בעת הניסוי/AP

חוקר סיני טען היום (שני) כי הוא סייע לערוך שינוי ב-DNA של שתי תינוקות, זוג תאומות שנולדו החודש. אם דבריו יתבררו כנכונים, זו עשויה להיות פריצת דרך בתחום המדע והאתיקה. החוקר, הי ג'יאנקוי, אמר שהוא ערך שינויים בגנים של עוברים של שבעה זוגות שעברו טיפולי פוריות, מתוכם הזוג שעבר את ההיריון המדובר בהצלחה. לטענתו, המטרה היא לרפא מחלות תורשתיות ולנסות למנוע הידבקות עתידית בנגיף ה-HIV, שאחראי על מחלת האיידס.

חוקר אמריקני טוען שהוא השתתף במחקר יחד עם סין, אך התערבות גנטית מסוג זה אסורה בארצות הברית, מחשש שייגרם נזק שיעבור לדורות הבאים. מדענים רבים סבורים ששינויים בגנטיקה של בני אדם מסוכנת מדי לביצוע, ויש מי שמגנים את סין על ביצוע ניסויים בבני אדם.

את הניסוי חשף ג'יאנקוי בכנס בינלאומי בנושא הנדסה גנטית שמתקיים בהונג קונג והתוצאות ייבחנו על ידי חוקרים מקצועיים כדי לאמת את דבריו. הוא אמר כי ההורים שהשתתפו בניסוי סירבו להזדהות או להתראיין ולא סיפר היכן הם גרים או במה הם עוסקים. בראיון לאי-פי אמר: "אני מרגיש אחריות רבה לא רק להיות הראשון, אלא גם להוות דוגמה. הקהילה תחליט מה לעשות הלאה".

המדען הסיני שטוען כי שינה גנים של תאומות, נובמבר 2016. AP
"מרגיש אחריות רבה". החוקר הסיני/AP

הנדסה גנטית בבני אדם נחשבת לנושא מעורר מחלוקת בקרב הקהילה המדעית. ד"ר קירן מוסונורו, מומחה להנדסה גנטית מאוניברסיטת פנסילבניה ועורך של מגזין בנושא גנטיקה, אמר כי זה "בלתי נסבל" וכי "לא ניתן להגן מבחינה מוסרית או אתית על ניסויים בבני אדם". גם אריק טופול, שעומד בראש מכון המחקר "סקריפס" בקליפורניה, אמר כי "זה מוקדם מדי. אנחנו מדברים על הוראות ההפעלה של בני אדם. זה עניין גדול".

בשנים האחרונות מדענים גילו שיטות קלות יחסית לשנות את הגנטיקה של בני אדם, על מנת להוסיף גנים שחסרים בגוף או להשבית גנים מזיקים. רק לאחרונה בוצעו ניסויים על בני אדם כדי לטפל במחלות סופניות, אך השינויים היו מוגבלים לאותם אנשים. עם זאת, הנדסה גנטית בתאי זרע, בביציות או בעוברים נחשבים לסוגיה שונה, מאחר שהשינויים עלולים להיות תורשתיים. סין אוסרת על שיבוט בני אדם אך החוק לא מתייחס ספציפית להנדסה גנטית, בניגוד לארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully