וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומס קיצוני בחדרי המיון: "החולים מתייאשים והולכים"

2.2.2015 / 0:11

במחלקות לרפואה דחופה ברחבי הארץ הגיעה התפוסה לשיעור חריג ביותר: בשיבא - 350%, ובברזילי - 289%. חולים נאלצים להמתין עד עשר שעות, וגם הרופאים מתוסכלים: "מה אגיד? לכו תמותו בבית כי המדינה לא יכולה להציע טיפול?"

צילום: דוד קורן, עריכה: טל רזניק

ימי ראשון, במיוחד בעונת החורף, הם תמיד עמוסים בחדרי המיון. אולם אתמול (ראשון) נדמה כי העומס על המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים שיבא תל השומר שבר את כל השיאים. לפי בית החולים, בחדר המיון נרשם אתמול תפוסה של לא פחות מ-350%. "זה פיגוע המוני", אומרת בתסכול ד"ר דורית טקס מנובה, סגנית מנהל בית החולים. "מה אני אגיד לאנשים? לכו תמותו בבית כי מדינת ישראל לא יכולה להציע לכם טיפול?". מי שהגיע למיון נאלץ להמתין שם עד תשע שעות לפני שזכה לראות רופא.

עומס בבתי החולים: "ילדים ומבוגרים במסדרונות". שי מכלוף
"זאת בושה וחרפה". מטופלים במסדרונות בתי החולים/שי מכלוף

גם בבתי חולים נוספים נרשם אתמול עומס יוצא דופן. בחדר המיון ברמב"ם שבחיפה נרשמה תפוסה של 200%. חלק מהבאים המתינו עשר שעות. בחדר המיון של ברזילי שבאשקלון התמודדו עם תפוסה של 289%. גם המחלקות הפנימיות בבית החולים אינן יכולות לקבל חולים נוספים, שכן ממוצע התפוסה שם מגיע ל-116%. בית החולים בילינסון שבפתח תקווה דיווח אף הוא על עומס חריג.

לקריאה נוספת:
נמנע אסון: בולען נפער בכביש שנסגר ליד ים המלח
הפסיכיאטר הואשם בעבירות סמים - והמשיך לקבל מטופלים
בפעם השנייה בתוך חודש: חשד לרשלנות באותו גן באילת

עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
"למשרד הבריאות אין תשובות". מטופלים ברמב"ם/ערן גילווארג
"יש פה לחץ מטורף, זאת בושה וחרפה. מתעסקים בבקבוקים של ביבי והמדינה מתפוררת לנו בידיים"

"אנחנו פה ארבע שעות וחצי", סיפר אמש בכעס שחר מקריית אונו, שהמתין עם אשתו בחדר המיון בשיבא. "נפלה על אשתי קופסת ברזל ונמחצה לה הבוהן. הלכנו לקופת חולים, במכבי אמרו לנו שאנחנו חייבים להגיע למיון בהקדם, כי חייבים לתפור כמה שיותר מהר. הם לא לקחו בחשבון שפה זה יקח כל כך הרבה שעות. אני חושש שאם לא יטפלו בה בקרוב, ייגרם לה נזק בלתי הפיך".

בני הזוג, בשנות ה-40 לחייהם, השאירו בבית שלושה ילדים. לדברי שחר, "כל הזמן הזה אשתי סובלת מכאבים ובוכה. רק אחרי שהתחלתי להציק, נתנו לה משהו נגד הכאבים. יש פה לחץ מטורף, זאת בושה וחרפה. מתעסקים בבקבוקים של ביבי והמדינה מתפוררת לנו בידיים".

ד"ר טקס מנובה תיארה תמונת מצב קשה בחדר המיון בשיבא. "כרגע עומדים מולי שמונה אמבולנסים, שאין להם איפה לפרוק את האלונקות עם החולים. אין לנו דרך לדעת מה דחוף ומה לא דחוף. מגיעים למי שמצליחים, ואני מקווה שנצליח להגיע לכולם. העומס הוא לא דבר חדש, אבל מחמיר משנה לשנה ומחודש לחודש", סיפרה.

"כמה שאנחנו מוסיפים - זה לא מספיק"

לדבריה, ידיה של הממשלה כבולות. "אנחנו בקשר עם משרד הבריאות, אבל הם מוגבלים. ביקשנו תוספת של כוח אדם, מיטות - אבל אין להם תשובות. תגברנו את המיון, אבל כמה שאנחנו מוסיפים - זה לא מספיק".

לעתים, מספרת ד"ר טקס מנובה, חוסר האונים והזעם של החולים מופנה כלפי הצוות הרפואי. "זה מאוד מתסכל. אני רואה את הצוות, הם ממוטטים. הכעס מופנה כלפיהם ולא בצדק. לפני כמה דקות הייתה כאן משפחה שנאלצתי להרגיע אותה. בסוף הם הלכו הביתה, לקחו אימא קשישה, חולה אונקולוגית, כי הם איבדו סבלנות".

העומס בחדרי המיון אינו דבר חדש. לאחרונה פרסם משרד הבריאות נתונים על אודות זמני ההמתנה, שלפיהם השהייה הממוצעת במיון בשנת 2013 עמדה על 3.49 שעות. מדובר בעלייה לעומת 2012, אז הזמן הממוצע עמד על 3.08 שעות המתנה. הסיבה לעומס הנוכחי הוא עונת החורף שמביאה עמה מקרי חולי שונים, לצד המקרים האקראיים, וזאת חרף אי-הגדלת מספר מיטות האשפוז.

(עדכון ראשון: 22:43)

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully