וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנים של עלייה, מספר החולים במחלה הכרונית הזו מתחיל לרדת

פרופ' אלכסנדר טננבאום בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

3.9.2019 / 11:18

אורח החיים המערבי כרוך בתזונה בלתי בריאה ומעט פעילות גופנית. התוצאה העגומה היא מגפה קשה של השמנה וסוכרת. לאחר מספר עשורים מדאיגים, נראה כי המאבק התודעתי מתחיל לשאת פרי ומספר המאובחנים החדשים במגמת ירידה

בדיקת סוכרת. ShutterStock
בדיקת סוכרת/ShutterStock

מחלת הסוכרת מסוג 2 נחשבת אחד האיומים הגדולים ביותר על בריאות הציבור כיום. בישראל, מספר החולים נאמד בכ-400 אלף. על פי ההערכות, בהנחה שמגמת התחלואה בשנים האחרונות תימשך גם בעתיד, ב-2030 צפויים להיות בישראל מעל מיליון איש המתמודדים עם המחלה. בנוסף, על פי ההערכות, בעולם חיים כחצי מיליארד בני אדם הסובלים מסוכרת. התחזית היא שבשנים הקרובות הנתון אף עלול לטפס ל-600 עד 700 מיליון בני אדם.

במשך שלושים השנים האחרונות, מספר המאובחנים החדשים במחלת סוכרת מסוג 2 היה בעלייה מתמדת ויציבה. הסיבה לכך היא שבעשורים אלה, התפתחה תרבות שפע והתרחבה גם מגמת ההשמנה. כלומר: יותר אנשים סובלים מעודף משקל, מבלים את רוב זמנם בישיבה ופחות מקפידים על פעילות גופנית.

אבל על אף תמונת המצב העגומה, נראה כי בשנים האחרונות דווקא מתרחש בעולם שינוי חיובי. כך, יותר אנשים מודעים לסכנות הכרוכות בעלייה במשקל, בתזונה בלתי מאוזנת ובאורח חיים יושבני. לכן, בתקופה זו, דווקא טרנדים של אורח חיים בריא, דיאטות, ניתוחי קיצור קיבה ופעילות גופנית, מצליחים לסחוף רבים בעולם המערבי.

על פי מחקר חדש ואופטימי למדי שפורסם בארצות הברית, שיפור המודעות לשמירה על הבריאות מצליח להשיג תוצאות בשטח. המחקר פורסם במאי 2019 בכתב העת המדעי הנחשב BMJ Open Diabetes Research & Care מצביע על כך שאחרי מספר עשורים של עלייה מתמשכת במספר המאובחנים החדשים עם סוכרת מסוג 2, נרשמה לראשונה ירידה דרמטית בשיעור 35 אחוזים (!) במספר המאובחנים החדשים. מחקרים דומים בוצעו במדינות מפותחות אחרות ומצביעים על מגמה דומה ומעודדת למדי.

ממה נובעת הירידה בשיעור המאובחנים החדשים?

כאמור, סוכרת מסוג 2 היא מחלה המושפעת מאורח החיים שלנו. כלומר, אנשים הסובלים מסוכרת בדרך כלל סובלים גם מבעיות רפואיות אחרות: השמנת יתר, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה ורמות חריגות של שומן בטני. לכן, ירידה במספר האבחונים החדשים של המחלה עשויה להצביע על הצלחה משמעותית בחינוך הציבור בנוגע לסכנות הטמונות באורח חיים בלתי בריא.

כאמור, בשנים האחרונות נראה כי יותר אנשים מודעים לחשיבות השמירה על הבריאות, ונוקטים בפעולות רבות, כדי לסגל הרגלים בריאים יותר. אנו רואים שדווקא ברבות מהמדינות המפותחות, בהן המודעות לשמירה על הבריאות גבוהה יחסית, מספר האנשים שסובלים מהשמנת יתר נמוך, יחסית למספר הנרשם במדינות בלתי מפותחות, כגון מקסיקו או ברזיל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

החידושים הרפואיים שכל חולה סוכרת חייב להכיר

בשיתוף zap doctors

האם גם מספר החולים בסוכרת נמצא בירידה?

למרבה הצער, הנתון האופטימי הזה מתייחס רק למספר המאובחנים החדשים עם סוכרת מסוג 2 בכל שנה. למעשה, מספרם הכללי של החולים בסוכרת מסוג 2 נמצא בעלייה. שיעור המחלה באוכלוסייה עדיין גבוה מאוד. כך, לדוגמה: 40 -50 אחוזים מהאזרחים בארצות הברית סובלים מהתסמונת המטבולית. זהו מצב רפואי הכולל שורת תסמינים שליליים, כגון: השמנת יתר, לחץ דם גבוה וכולסטרול גבוה. 25-30 אחוזים מהאנשים האלה מפתחים בשלב כלשהו גם סוכרת.

עם זאת, חשוב להבין: ייתכן כי הסיבה לכך שמספר חולי הסוכרת אינו יורד כמו מספר המאובחנים החדשים, טמון בעובדה שכיום גם הטיפול בסוכרת איכותי ויעיל יותר. לכן, אנשים מאריכים ימים ומצליחים לנהל חיים שגרתיים לגמרי לצד המחלה. כיום, יש תרופות חדשניות העשויות להפחית שכיחות מחלות אחרות שנלוות למחלת הסוכרת, ובהן מחלות לב. כך ניתן לשמור בצורה יעילה יותר על חיי החולים.
גם בקרדיולוגיה הכללית אנו רואים ירידה בתמותה ממחלות לב, הודות לטכנולוגיות חדשות, ניתוחים מדויקים יותר ותרופות פורצות דרך. כל אלה אמנם מבטיחים פחות תמותה ממחלות, אך מובילים לכך שיותר אנשים חיים עם מחלות כרוניות משך פרקי זמן ארוכים יותר.

ומה המצב בישראל?

בישראל לא פורסם מחקר כמו המחקר בארצות הברית, אך המציאות בשטח מראה שבכל הקשור לרפואה ולבריאות הציבור, בדרך כלל נרשמות בישראל מגמות דומות למגמות בשאר העולם המערבי, ובייחוד בארצות הברית. בשנים הקרובות ככל הנראה יבוצעו עבודות מחקר כאלה גם בישראל. על פי ההערכות המומחים, ייתכן מאוד כי מגמת הירידה באבחונים החדשים תירשם גם בישראל.

איש מבוגר עם כרס גדולה. ShutterStock
לכל אחד מאיתנו יש אחריות לבצע פעולות שישפרו את הבריאות הכללית. גבר שמן/ShutterStock

כיום, הרבה יותר אנשים מודעים בישראל ובעלם לסכנות הכרוכות במחלת הסוכרת ובתופעת ההשמנה. כלי התקשורת, משרד הבריאות ומרכזי הבריאות ברחבי הארץ, פועלים רבות כדי להנחיל לציבור הרגלים בריאים, לרבות תזונה מאוזנת, כושר גופני והימנעות מישיבה ממושכת.

חשוב להבין: לכל אחד מאיתנו יש אחריות לבצע פעולות שישפרו את הבריאות הכללית שלו ויפחיתו את הסיכון להופעת מחלות, כגון: התסמונת המטבולית וסוכרת מסוג 2. ככל שיותר אנשים יצליחו לקחת אחריות על החיים שלהם ולנתב את עצמם למקום בריא ומאוזן יותר, כך נוכל להבטיח שגם בישראל נראה נתונים מעודדים של ירידה בתחלואה בסוכרת, הפחתת מגמת ההשמנה והארכה של תוחלת החיים.

לסיכום: סוכרת מסוג 2 היא עדיין מחלה נפוצה ביותר, שמאיימת מאוד על בריאות הציבור. עם זאת, נראה כי בשנים האחרונות נרשמת דווקא מגמה חיובית: ירידה באבחונים החדשים. ככל שכולנו נקפיד, כחברה, לסגל הרגלים בריאים וחיוביים יותר - כך נוכל להקטין את שיעור התחלואה.

פרופ' אלכסנדר טננבאום הוא מנהל מכון הלב "קרדיוליין" ועורך ראשי (בשיתוף פרופ' צבי פיסמן) של העיתון המקצועי Cardiovascular Diabetology, בהוצאת .Springer Nature העיתון פתוח לקהל הרחב ללא תשלום ומציג את המידע העדכני ביותר בנושא הטיפול במחלות לב סוכרתיות, הוכרז השנה כעיתון בגישה חופשית החשוב בעולם בתחום הקרדיולוגיה

פרופ' אלכסנדר טננבאום בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors
  • עוד באותו נושא:
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully