וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה רכיבי התזונה שהשילוב ביניהם יסייעו להתפתחות תינוקך

14.6.2016 / 13:02

תינוק עסוק בפיתוח של 150 טריליון קשרי עצבים וגשרים בין תאי המוח, ולתזונה שלו יש השפעה משמעותית על מוחו ומיומנויות הלמידה שלו. מחקר חדש מצביע על שלושה מרכיבים שחשוב לתינוק לקבל במהלך. מהם המרכיבים ובאיזה מקורות מזון הם קיימים? התשובות בפנים

תינוק שותה בקבוק. ShutterStock
"במהלך השנה הראשונה לחיים המוח של התינוק ממשיך להתפתח ולבנות מאות קשרים עצביים בקצב מהיר"/ShutterStock
באופן טבעי לוטאין, ויטמין E טבעי ו-DHA פעילים יחדיו באזורי המוח האחראים על למידה וזיכרון. למעשה, זהו השילוב התזונתי המומלץ לגבי רכיבים התומכים בהתפתחות תאי המוח

ממחקרים עולה תמונה ברורה - רכיבי תזונה ספציפיים לאם במהלך ההיריון, ובהמשך בתזונת התינוק במהלך השנה הראשונה שלו, הם חשובים ביותר, בעיקר להתפתחות. ידוע כי רכיבים חשובים כמו חומצה פולית, ברזל וסידן הם חיוניים להריון בריא, אך מחקר חדש מאבוט מראה כי לאחר לידת התינוק, גם את וגם תינוקך זקוקים לשילוב של לוטאין, ויטמין AE טבעי ו-DHA, התומכים בהתפתחות המוח ובמיומנויות למידה מוקדמות של תינוקות ובכך מאפשרים התחלה חדשה וטובה יותר לחיים. שילוב רכיבים אלו נמצא בלעדית בסימילאק אדבנס פלוס שלב 1. עם המעבר למזון מוצק, חשוב לוודא כי התינוק מקבל רכיבים אלו במזונות אותם הוא צורך.

באופן טבעי לוטאין, ויטמין E טבעי ו-DHA פעילים יחדיו באזורי המוח האחראים על למידה וזיכרון. למעשה, זהו השילוב התזונתי המומלץ לגבי רכיבים התומכים בהתפתחות תאי המוח. במודל של תרבית תאים – נמצא ששילוב של רכיבים אלו משפר ב-80 אחוז את מספר הקשרים העצביים בין תאי העצב במוח, מאשר למשל רכיב ה-DHA לבדו.

מחקר זה מציע כי מתן שלושת הרכיבים יחד תורם לפעילות ייחודית משולבת, המגדילה את מהירות עיבוד המידע ושיפור הלמידה. "עוברים ברחם עסוקים בבניית כמות תאי מוח שנעה בין 100 ל-200 מיליון תאים שימשו אותם עם היוולדם", אומר ד"ר מאט קוצ'אן (Matt Kuchan) מדען ומוביל פרויקט שיתוף הפעולה בין אבוט למרכז ללימודי תזונה וזיכרון באוניברסיטת אילינוי.

"במהלך השנה הראשונה לחיים המוח של התינוק ממשיך להתפתח ולבנות מאות קשרים עצביים בקצב מהיר יותר מאשר בכל תקופה אחרת בחייו. התפתחות מהירה זו קובעת את האפשרות ללמידה, קוגניציה וזיכרון למשך שארית חייהם - כל זה הופך את התזונה שהם מקבלים בתקופה זו להרבה יותר משמעותית וחשובה", הוא מסביר.

בקבוק תינוק. ShutterStock
בקבוק תינוק/ShutterStock

שילוב רכיבי התזונה

אז, מה כל כך מיוחד בשלושת הרכיבים האלו?

לוטאין הוא סוג של נוגד חמצון הנמצא ברשתית העיניים ובמוח. מדובר בחומר מזין החשוב להתפתחות המוח של התינוק וגם נוגד החמצון העיקרי במוח הקשור בזיכרון, מיומנויות תחושתיות ובלמידה.

DHA היא חומצת שומן מסוג אומגה-3 הנמצאת בקרום התא במוח ובגוף כולו. "ה-DHA ממלא תפקיד חשוב במבנה התאים ומסייע להם לתפקד ולהתפתח כראוי", מסביר קוצ'אן.

ויטמין E טבעי חשוב מאוד להתפתחות מערכת העצבים ותפקודה. תינוק עסוק בפיתוח של 150 טריליון קשרי עצבים וגשרים בין תאי המוח. אם התינוק לא יקבל כמות מספקת מרכיב זה, הנמצא גם במזונות כמו אגוזים, שמן בישול, חלמון ביצה ועוד מאכלים רבים, מערכת העצבים של התינוק, המוח והשרירים שלו לא יגיעו למלוא הפוטנציאל שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ביחד, זה הרבה יותר טוב

לשילוב הרכיבים יש תפקיד קריטי נוסף. "ויטמין E יחד עם לוטאין, מגנים על DHA מפני נזק חמצוני, העלול להפריע לתפקוד ה-DHA במבנה קרום תאי המוח. קרום תאי המוח חשוב לאיכות הקשרים המתפתחים במוחו של התינוק", מסביר קוצ'אן, "לכן חשוב לדאוג שתזונת התינוק תכיל ויטמיןE טבעי במקום סינטטי, שעל פי המחקרים מנוצל טוב יותר על ידי תאי הגוף בכלל ובמוח בפרט".

כיצד נקבל מהתזונה את שלושת הרכיבים?

מאחר שהגוף שלנו אינו יכול לייצר ויטמין E טבעי או לוטאין, וחלק מהתינוקות לא יכולים לייצר מספיק DHA, חשוב שהתינוק יקבל את שלושת הרכיבים האלו באמצעות התזונה שלך בזמן ההיריון וההנקה. אם התינוק אינו יונק, עלייך לוודא שהתינוק שלך מוזן בסימילאק שלב 1 המכיל את כל הרכיבים החשובים האלו.

מקורות טובים ללוטאין וויטמיןE טבעי ו-DHA ניתן למצוא במזונות הבאים:

לוטאין: נמצא בעלים ירוקים כמו תרד, כרוב, ברוקולי, ירקות ירוקים וחסה. ביצים ופירות ירוקים כמו קיווי וענבים עשירים גם הם בלוטאין.

ויטמין E טבעי: אם אנו מחפשים מקור תזונתי לוויטמיןE טבעי אפשר לאכול אגוזים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, שקדים, אגוזי לוז ובוטנים. הוא קיים גם בשמנים מסוג חמניות, חריע וסויה. כמו כן הוא קיים בירקות עליים ירוקים דוגמת תרד, ברוקולי ואספרגוס. דגי ים כמו סלמון ופורל הם מקור נוסף לוויטמין E.

DHA: מקורות טובים ועשירים יש בדגים כמו סלמון, מקרל, הרינג ובאגוזים כמו אגוזי מלך, שקדים, קשיו ופיסטוקים.

תוספי מזון: אם את בהיריון או מניקה, עלייך לוודא עם הרופא/ה שלך שאת לוקחת תוספי תזונה המותאים להיריון בהתאם להמלצות וכוללים לוטאין, ויטמין E טבעי ו-DHA. גם כאשר התינוק ניזון משילוב של הנקה ותוספי מזון לתינוקות כדאי לבחור בשבילו תוסף מזון לתינוקות המכיל את שלושת הרכיבים החשובים האלו.

לתשומת לבך, חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק.

רונית דוייב היא מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק

רונית דוייב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully