נושאים חמים

הנשק של הגוף: השרירים הכי חשובים לריצה

רצים משתמשים בשרירי גופם כדי לדחוף אותו קדימה באופן מבוקר, ואם אפשר גם בלי להתרסק. חמישה מהם דורשים תשומת לב מיוחדת וטיפול יעיל על מנת שיוכלו להמשיך ולתפקד ללא דופי או כאב

ריצה (אדידס , אדידס)
רצים נדרשים לשמור על שריריהם בריאים ובעיקר גמישים (צילום: אדידס)

במבט ראשון קשה להבחין בהם, בין השאר, כי הם לא מושכים תשומת לב רבה מדי. האימונים הרבים והמחזוריות אמנם מחזקים אותם, אבל בניגוד לאימוני משקולות, הם לא מתנפחים ולא תראו אותם בולטים דרך הבגדים.

רצים משתמשים בשרירי גופם כדי לדחוף אותו קדימה באופן מבוקר, ואם אפשר גם בלי להתרסק. הפעולה החזותית של שריר בפעולה זהה לפעולת קפיץ אורכי שנמתח כאורך הצעד וחוזר למצבו הרגיל בסיומו, רק כדי להימתח שוב.

בניגוד לשאר בני האדם, רצים נדרשים לשמור על שריריהם בריאים ובעיקר גמישים. עם זאת, חמישה מהם דורשים תשומת לב מיוחדת וטיפול יעיל על מנת שיוכלו להמשיך ולתפקד ללא דופי או כאב. באופן טבעי, שרירים אלו נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר להיפגע כתוצאה מעומס או אימון יתר.

שריר הירך הארבע ראשי

שריר חיוני במיוחד שממוקם בחלקו הקדמי של הירך. מטרתם היא פשוטה יחסית – לסייע לגוף להרים את הרגל ולהניעה למצב הליכה, טיפוס, קפיצה או ריצה – אבל מדובר בקבוצת שרירים מורכבת והגדולה ביותר מבין שרירי הגוף. היא כוללת ארבעה חלקים המסתיימים בגיד משותף המחובר לעצם הברך. השריר הארבע ראשי הוא הפושט העיקרי של הברך ובחלקו הוא גם כופף של מפרק הירך.

שריר מיתר הברך

שריר חשוב נוסף הממוקם בחלקו האחורי של הירך ומטרתו למשוך ולדחוף את הרגל מצדה האחורי ולחלק את מרכז הכוח שמופעל על הרגל בעת הריצה. שריר ההמסטרינג חשוב במיוחד לאצנים שרצים במהירות גבוהה או לרצי סיבולת שמבצעים אימוני מהירות.

השריר, שנקרא גם 'שריר ההמסטרינג', מורכב למעשה מארבעה שרירים. שלושה מתוכם יוצאים מהאזור האחורי של האגן ואחד יוצא מעצם הירך, השרירים ארוכים ומגיעים עד למעבר לשני צדי ברך. רצים מנוסים כבר יודעים שמדובר בשריר רגיש במיוחד שאם לא מותחים אותו כהלכה ושומרים על גמישותו, מסתכנים בפציעות.

ריצה (אדידס , ריצה)
שריר הסוליה. לעתים קרובות נוטה להיפגע כתוצאה מעומס (צילום: אדידס)

שריר הישבן

שריר ענקי נוסף וגם חזק במיוחד, הוא שריר הישבן או בשמו המוכר 'שריר העכוז'. פעולתו מייצבת את מפרק הירך ומניעה את הירך למצב ריצה וסיבוב חיצוני וכמובן, למצב קימה. שריר העכוז הוא חיוני במיוחד לרצים משום שהוא מייצב את הגוף ומאזן את כובד משקלו מליפול קדימה. באופן מפתיע, מדובר בשריר שרצים רבים נוטים להזניחו וחולשתו מהווה מרכיב מרכזי בפציעות גב, אגן, ירך וברכיים.

שריר כופף הירך

קבוצת שרירים שברוב המקרים לא זוכה להיות בקדמת הבמה, אלא אם מדובר באצנים, ומטרתם לווסת את מנגנון ההנעה של הגוף ולהתאים את הרגליים לקצב הדחיפה קדימה. בדרך כלל אין צורך לחזק קבוצת שרירים זו שממילא נחשבת חזקה אך מומלץ להתמקד בהארכתה באמצעות תרגילי גמישות ספציפיים.

שריר הסוליה

שריר רחב ושטוח הממוקם בחלק האחורי של השוק, יחד עם שריר התאומים, ותפקידו העיקרי הוא לייצב ולכופף את הקרסול בעת הליכה או ריצה. השריר, הנקרא גם שריר הסולאוס, הוא חיוני לרצים ולעתים קרובות נוטה להיפגע כתוצאה מעומס, זאת בשל הרכבו מסיבים איטיים.

שלוש השרירים, שריר הסוליה ושני שרירי התאומים, מהווים את שריר הסובך, שמשתתף בכל פעולה הדורשת את הרמת העקב מהקרקע.