וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: מה מכילים משקאות אנרגיה והאם הם מסוכנים?

11.3.2016 / 7:00

חלק שותים אותם אחרי פעילות גופנית, אחרים במסיבה עם אלכוהול, ומה שבטוח המשקאות האלה רק הולכים ונהיים פופולרים יותר. לאיזה אוכלוסיות עדיף להתרחק מהם וכמה קפאין וסוכר הם מכילים? ד"ר עידן גורן עונה לשאלות שלכם

משקה אנרגיה. ShutterStock
כמה זה באמת בריא?/ShutterStock

למרות ששתיית משקאות אנרגיה נותרה יחסית פופולרית, בעיקר בקרב צעירים, הסכנה הבריאותית בשתייה שלהם ידועה כבר מספר שנים. ארגון הבריאות העולמי אף הגדיר את משקאות אנרגיה כ"סכנה לבריאות הציבור" עוד בשנת 2014 לאחר שמצא כי צריכת משקאות כאלה נמצאת במגמת עלייה ולאור המידע שהצטבר לגבי ההשפעות שלהם על הגוף.

מה מכילים אם כן משקאות האנרגיה?
אחד המרכיבים העיקריים הוא הקפאין - הסם הנפוץ ביותר בשימוש בעולם כולו ושנמצא באופן טבעי בקפה ותה. רוב המשקאות האלה מכילים בין 70 ל-200 מ"ג קפאין לכל פחית בהשוואה לכוס קפה הפוך שמכילה 110-150 מג' וכמות של 40-80 מ"ג בכוס קפה נמס.

טאורין הוא חומר נוסף שמצוי במשקאות הללו, ולמעשה מדובר בחומצת אמינית שמיוצרת באופן טבעי בגוף ושלה מיוחס חלק בוויסות פעימות לב, התכווצויות שרירים ורמות האנרגיה בגוף.

ויטמינים מקבוצת B נמצאים גם הם באופן טבעי במזונות שאנו אוכלים. ויטמינים אלה יכולים לעזור לגוף להמיר מזון לאנרגיה. רוב האנשים מקבלים רמות מספיקות של ויטמינים מקבוצת B באופן טבעי דרך התזונה למעט אלה ששומרים על דיאטות מגבילות.

פולי קפה במגרת עץ. shutterstock, ShutterStock
מכילים יותר קפאין מבכוס של קפה הפוך/ShutterStock, shutterstock

הג'ינסנג, שמצוי גם הוא בחלק ממשקאות האנרגיה הוא צמח מרפא שנמצא בשימוש בעיקר בתרבויות המזרח הרחוק במשך מאות שנים. מקובל לייחס לו תכונות כמו הגברת אנרגיה, נוגד-עייפות, הקלה על לחץ ושיפור הזיכרון. מאידך, מאחר ומדובר בחומר שאינו מצוי או נוצר באופן טבעי בגוף, אנשים מסויימים עשויים להיות רגישים אליו.

ובל נשכח את הסוכר, שהוא אחד הרכיבים השכיחים ביותר במשקאות האנרגיה. למרות שמדובר בפחמימה חשובה וחיונית, צריכה עודפת שלה קשורה להשמנה ולסוכרת, והיא עלולה להוביל לתחושה של "נפילת מתח" ותשישות כשעה לאחר צריכה מוגברת מאוד של סוכר. רק כדי לסבר את האוזן, משקה אנרגיה אחד מכיל בממוצע כמות סוכר שוות ערך לשני חטיפי שוקולד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

להקפיד לשתות מים תוך כדי

בעוד שרוב משקאות האנרגיה מכילים כמות קפאין שאינה עולה בהכרח על כוס אספרסו, תכולת הסוכר שלהם גבוהה באופן קיצוני. יתרה מזאת, שתייה של משקה אנרגיה במצב של מיעוט בשתייה (כמו במהלך מסיבה) עלול להשפיע לרעה על רירית הקיבה, להגביר את קצב ההתייבשות על ידי הגברת אובדן הנוזלים בשתן והגברת קצב הלב.

מחקר משנת 2013 מצא כי משקאות אנרגיה עלולים להשפיע על תפקוד הלב של מבוגרים בריאים. מחקר נוסף שפורסם בשנת 2015 בעיתון המדעי הנחשב JAMA מצא כי שתייה של משקה אנרגיה מסחרי מעלה באופן משמעותי את רמות לחץ הדם ואת רמת הקטכולאמינים (כדוגמת אדרנלין) במבוגרים צעירים ובריאים. אותם שינויים במחזור הדם וקצב הלב מגבירים את הסיכונים של משקאות אלה על פעילות הלב, בעיקר כשנצרכים לאורך זמן.

מחקר אחר מצא קשר בין צריכת משקה אנרגיה להתנהגויות לא בריאות אחרות, כגון עישון וצריכה גבוהה של משקאות ממותקים. בין השנים 2007 ל-2014 בארה"ב לבדה חלה קפיצה של 100% בכמות הפניות לחדרי מיון כתוצאה מסיבוכים של שתיית משקאות אנרגיה. בממוצע, בשנה אחת בארה"ב נרשמות קרוב ל-2,500 פניות למרכזי ההרעלות לאחר שתיית משקאות אנרגיה, ברובן היו מעורבים ילדים.

מי נמצא בסיכון?

אוכלוסיה ראשונה שנמצאת בסיכון גבוה היא אנשים עם מחלות לב ידועות או מחלות לב שלא אובחנו. אנשים אלה נמצאים בסיכון לפגיעה קשה יותר בתפקוד הלב לאחר שתייה של מספר משקאות אנרגיה.

דופק. ShutterStock
עלול לפגוע בתפקודי הלב/ShutterStock

האוכלוסיה השניה שנמצאת בסיכון היא ילדים. האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים (AAP) פרסמה אזהרה שמפרטת כי משקאות ספורט מותרים לצריכה רק על ידי מתבגרים ולאחר פעילות גופנית מאומצת וממושכת. האיגוד אוסר על צריכה של משקאות המכילים קפאין על ידי ילדים, לרבות משקאות אנרגיה. זאת, בעיקר בשל הסיכונים לילדים מגירוי יתר של מערכת העצבים. קבוצה שלישית היא זו של אנשים שסובלים מכאבי ראש ומיגרנות. שתייה מוגברת של קפאין אמנם מיטיבה לעיתים עם הכאבים, אך היא עלולה לגרום לתסמינים של גמילה, מה שעלול להגביר את המיגרנות.

אבל לא מדובר רק על השפעות פיזיולוגיות, אלא קיימות גם השפעות על הנפש, כפי שמצא מחקר אוסטרלי שגילה כי צריכת משקאות אנרגיה בגברים צעירים נמצאה כקשורה לחרדה מוגברת. המחקר שפורסם בשנת 2013 הראה כי צריכת משקאות אנרגיה הייתה קשורה באופן מובהק להתקפי חרדה אצל גברים ונמצאה גם כגורם סיכון פוטנציאלי עבור בעיות נפשיות, במיוחד בקרב גברים צעירים.

כמו כל דבר אחר, המפתח הוא הכמות והאיזון, כך שצריכה מוגבלת לעיתים רחוקות אינה מסוכנת, אך צריכה קבועה ומוגברת של משקאות אלה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות ואינה מומלצת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully