וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הטבעית לטפל בכולסטרול גבוה

נדב סגמן

25.2.2016 / 6:04

טיפול בצמחי מרפא יכול לתרום רבות להתמודדות ולמניעה של כולסטרול גבוה וניתן לשלבו עם טיפול תרופתי קיים, ואף להפחית תופעות לוואי קיימות. אילו צמחים יכולים לסייע בכך?

צמחי מרפא ותבלינים. ShutterStock
הטיפול הסיני מסייע במניעת תופעות לוואי כגון כאבי שרירים, עייפות ופגיעה בתפקודי כבד/ShutterStock

בשנים האחרונות התפתחה המודעות לקיומן של גישות טבעיות לטיפול יעיל ולמניעה של ערכי כולסטרול גבוהים ללא תופעות לוואי. הרפואה הסינית מציעה כלים טיפוליים רבים כמו צמחי מרפא סינים, דיקור סיני והמלצות תזונה ושינוי אורחות חיים. כל אלו יכולים לטפל ואף למנוע היווצרות של כולסטרול גבוה. הטיפול ברפואה הסינית יכול להשתלב ללא חשש בטיפול התרופתי המערבי, ולסייע במניעת תופעות לוואי כגון כאבי שרירים, עייפות ופגיעה בתפקודי כבד.

כ-70% מהכולסטרול מיוצר על ידי הכבד והשאר מגיע מהמזון שאנו צורכים. הכולסטרול נמצא בכל תא בגופנו והוא חשוב למטבוליזם של ויטמין D, חיוני לבניית מעטפת התאים, חיוני ליצירת הורמוני המין אסטרוגן וטסטוסטרון, קורטיזון ועוד. מהכולסטרול אנו מייצרים את מיצי המרה שעוזרים לעיכול והוא חיוני מאוד גם לתפקוד תקין של מערכת העצבים והמוח שלנו.

על פי הרפואה הסינית מצב של כולסטרול גבוה, מאובחן לרוב כחוסר איזון של מערכת העיכול בגופנו. בתפקודה התקין, מערכת העיכול אחראית על שינוע ושינוי המזון בגופנו, ולמעשה משפיעה ומושפעת מאיברים נוספים – בהם גם הכבד. מכאן, שחוסר איזון באחת המערכות עלול להוביל לכולסטרול גבוה, ואף למצב דלקתי בגוף, העלול להוביל לעלייה נוספת ברמות הכולסטרול.

הקשר בין סוכרת לכולסטרול גבוה

ישנו קשר ישיר בין סוכרת לכולסטרול גבוה ושניהם קשורים לבעיה בגוף הנקראת "התסמונת המטבולית", הקשורה גם ליתר לחץ דם, עודף משקל וחומצה אורית (היפר-אוריצמיה). גורמים אלו מעלים את הסיכון למחלות קרדיו-ואסקולריות שונות כגון: מחלת לב איסכמית, אירוע מוחי, יתר לחץ דם ועוד.

בדיקת דם. ShutterStock
אנשים שסובלים מסוכרת סובלים לרוב גם מעודף משקל/ShutterStock

אחד הגורמים השניוניים (גורם ראשוני הינו גנטיקה) השכיחים ביותר לכולסטרול גבוה הוא סוכרת מסוג 2. זאת מכיוון שב-90% מהמקרים אנשים הסובלים מסוכרת יסבלו גם מעודף משקל.

היפרליפידמיה (עודף שומנים בגוף) מוחמרת מעלייה בצריכה הקלורית ומחוסר פעילות גופנית, דבר המאפיין לרוב אנשים החולים בסוכרת מסוג 2. מפה אנו מבינים שאורח חיים הכולל חוסר פעילות גופנית, תזונה עשירה במזונות המעודדים דלקת כמו שומן טרנס, פחמימות פשוטות וסוכרים, לחץ נפשי ומיעוט בשעות שינה מעלה את הסיכון לפתח את התסמונת המטבולית הגורמת לתנגודת לאינסולין ולסוכרת מסוג 2 ולכולסטרול גבוה בדם.

טיפול ברפואה סינית יכול לתרום רבות להתמודדות ולמניעה כולסטרול גבוה וניתן לשלבו עם טיפול תרופתי קיים, ואף להפחית תופעות לוואי קיימות. אילו צמחים יכולים לסייע בכך?

אוזרר סיני. ShutterStock
מסייע במצבים של קשיי עיכול וספיגה. אוזרר סיני/ShutterStock

פרי האוזרר הסיני

שם בוטני: Fructus Crataegi , שם סיני: Shan Zha.

הפירות של האוזרר משומשים בתוך פורמולות סיניות רבות לטיפול בכולסטרול גבוה. הפרי נחשב בטוח לשימוש, והוא מאושר לשימוש בארץ כתוסף תזונה על ידי משרד הבריאות הישראלי. פירות האוזזר הינם בעלי טעם חמוץ, מעט מתוק בעלי אנרגיה חמימה ומסייעים במצבים של קשיי עיכול וספיגה (בעיקר מזון שומני ובשרי), כולסטרול גבוה, כאבי בטן, שלשול ומצבי רוח משתנים.

צמח הארכובית הסינית

שם בוטני: Radix Polygoni Multiflori, שם סיני: He Shou Wu

השורש של צמח זה משומש רבות ברפואה הסינית. הוא נחשב לצמח המחזק את אנרגיית הדם והתמצית (ג'ינג) בגוף, מלחלח מעיים – מעודד יציאות, מסלק רעילות וטוב לבעיות עור שונות. ברפואה הסינית משתמשים בו לרוב במצבים של הלבנת שיער בטרם עת, נשירת שיער, כאבי גב תחתון ובירכיים, אינסומניה וחולשה של הגוף. בנוסף צמח זה יעיל להורדת כולסטרול, מעכב תהליכי הזדקנות ונוגד חמצון.

צמח זה מאושר לשימוש בארץ כתוסף תזונה על ידי משרד הבריאות הישראלי.

צמח הקופטיס הסיני

שם בוטני: Coptis Chinesis , שם סיני: Huang Lian

השורש של צמח הקופטיס הסיני נחשב לאחד הצמחים היעילים ביותר הקיימים במטריה מדיקה של הרפואה הסינית לטיפול בסוכרת מסוג 2. ישנם מחקרים רבים אודות החומר הפעיל העיקרי בצמח הרי הוא הברברין (Berberin). צמח זה יעיל מאוד לטיפול בתנגודת אינסולין ועידוד הפרשת האינסולין מהלבלב והורדת משקל. צמח זה נמצא כמעט בכל פורמולה צמחית לטיפול בסוכרת מסוג 2. כמו כן הוא מטפל ביעילות סבירה בכולסטרול גבוה. הוא נחשב אנטי דלקתי, אנטי בקטריאלי ואנטי פטרייתי.

צמח זה מאושר לשימוש בארץ כתוסף תזונה על ידי משרד הבריאות הישראלי.

גוג'י ברי. ShutterStock
מסייע בהורדת רמות סוכר בדם. גוג'י ברי/ShutterStock

פרי הגוג'י ברי

שם סיני: Gou Qi Zi

פרי זה משמש אלפי שנים בכל רחבי אסיה למגוון רחב של בעיות וגם הוכח מחקרית להורדת כולסטרול. כיום ניתן לרכוש את הגוג'י ברי בחנויות הטבע השונות ברחבי הארץ, לאחר התייעצות עם מטפל מוסמך ברפואה סינית. פרי זה מסייע בהורדת רמות סוכר בדם, מוריד שומנים מהדם, מסייע להורדת לחץ דם, אנטי אייג'ינג, משפר את מצב הגברא, נוגד חמצון ונוגד דלקת ובעל השפעה אנטי סרטנית.

צמח המרווה הסינית

שם בוטני: Salvia Miltiorrhiza, שם סיני: Dan Shen

השורש של צמח זה משומש רבות ברפואה הסינית. הוא נחשב לצמח המניע ומחזק את הדם, מרגיע את הנפש וטוב לאבצסים, קרבונקלים ונפיחויות. ברפואה הסינית הוא משומש במצבים רבים כגון: כאבים שונים לרבות כאבי מחזור (דיסמנוראה), בעיות שינה, חוסר שקט ועוד. בנוסף צמח זה יעיל מאוד בטיפול בסוכרת מסוג 1 ו- 2, יעיל להורדת כולסטרול, יתר לחץ דם, אנגינה פקטוריס (תעוקת חזה) , כבד שומני, נוגד דלקת ונוגד חמצון.

צמח זה מאושר לשימוש בארץ כתוסף תזונה על ידי משרד הבריאות הישראלי.

תה פטריית ריישי. ShutterStock
מחזקת את מערכת החיסון וכן מסייעת לשקם ולהגן על הכבד. פטריית ריישי מיובשת/ShutterStock

פטריית ריישי

שם בוטני: ,Ganoderma Lucidum שם סיני: Ling Zhi

זוהי פטריה גדולה הבולטת בצבעה האדום. פטרייה זו מאושרת לשימוש בארץ ע"י משרד הבריאות הישראלי כתוסף תזונה. ניתן לרכוש אותה בחנויות הטבע השונות ובאינטרנט, לאחר התייעצות עם מטפל מוסמך ברפואה סינית. פטרייה זו מסייעת למגוון רחב מאוד של בעיות כגון: רמות שומנים גבוהים בדם, הפחתת לחץ דם ורמות סוכר בדם, מחזקת את מערכת החיסון וכן מסייעת לשקם ולהגן על הכבד.


נדב סגמן - . Dipl C.M, מטפל ברפואה סינית ומתמחה בסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully