וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני רק שאלה: למה השיער מלבין?

19.12.2015 / 8:00

אצל חלקנו זה מתחיל בגיל 20 ויש כאלה שלא ראו שיערה לבנה אחת על ראשם עד גיל 40. מה המנגנון שגורם לשיערה להלבין והאם אפשר לעכב את הופעתן על הראש. ד"ר עידן גורן עם כל התשובות

שיער שיבה. ShutterStock
לא נעים/ShutterStock

שיער הוא האיבר עם שיעור החלוקה הגדול ביותר בגוף והוא גדל בממוצע בשיעור של כ-0.3 ממ' ליום וכסנטימטר בחודש. אולם תהליך זה אינו מושלם. העובדה שהשיער מלבין במרוצת השנים היא ידועה, כשהתהליך שאחראי לכך הוא הפחתה של הפיגמנט שמקנה לשיער את צבעו. אולם התשובה לשאלה מדוע שינוי זה מתרחש היא דווקא פחות חד משמעית.

צבעו של השיער ניתן לו אודות לפיגמנט מלנין. המלנין נוצר עוד לפני הלידה ובסוף התהליך מקבע צבעו של השיער על פי סוג המלנין, כמותו והאופן שבו הוא מתרכז בשיערה. הסיכוי שהשיער יאפיר עולה בין 10-20% בכל עשור מגיל 30. אנשים ממוצא אפריקני למשל נוטים להלבין כעשור מאוחר יותר מאשר אנשים ממוצא אירופאי, ואילו אנשים ממוצא אסייתי מתחילים לרוב להלבין מאמצע שנות ה-30 לחייהם. מרכיבי הפיגמנט ממוקמים בפתחים על פני העור או הקרקרפת מהם צומח השיער וכל שערה צומחת מתוך זקיק בודד.

לעוד תשובות לשאלות שלכם לחצו כאן

למה יש כאלה ששיערם מלבין מוקדם?

עם התקדמות הגיל חלה ירידה בכמות המלנין ולכן השיער הופך אפור ובסופו של דבר מלבין. המלנוציט (התא שמייצר את המלנין) הולך ומאבד את תפקודו לאורך השנים. בשלב מסויים השורשים שצומחים הולכים ונהיים חיוורים יותר בשל אותו תהליך. יחד עם זאת התהליך אינו אחיד באזורים שונים ובזקיקים שונים. בנוסף לכך עבור אנשים מסויימים התהליך מתרחש בגיל מוקדם או במהירות, בעוד באחרים הוא יכול להתרחש באיטיות ולאורך שנים רבות.

אובך בחוף הים באשקלון. אוקטובר 2015. רויטרס
גם לזיהום האוויר יש תפקיד בהפיכת השיערה ללבנה/רויטרס

גורמים שנים נקשרו במהלך השנים כגורמים אפשריים לתהליך. גורמים אלה כוללים שינויים הורמונליים, הזדקנות ופגמים גנטיים שונים כמו גם שינויי אקלים, זיהומים שונים, רעלים וכימיקלים שונים. מספר מחקרים שעסקו בשינויים שחלים בצבע השיער מצאו הסברים נוספים לתהליך. מחקר שבוצע בשנת 2005 באוניברסיטת הרווארד מצא כי כשל של תאי הגזע שאחראיים על ייצור תאי המלנוציטים אחראיים לתהליך. מחקר אירופאי משנת 2009 מצא כי תהליכים שגורמים להיווצרות של מי חמצן בתוך השערה יכולים לקחת חלק בתהליך ההלבנה שלה.

בשלב זה אין באמת פיתרון למצב פרט לצביעה של השיער המלבין. כאשר השינוי נובע ממצב רפואי חולף (כמו מחלה חריפה, חוסר איזון הורמונלי וכו') , הטיפול הוא בבעיה הבסיסית בתקווה שהשיער יחזור לצבעו לאחר שהיא תחלוף.

  • עוד באותו נושא:
  • שיער

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully