וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אחותך רזה ממך? למחקר הזה יש את התשובה

30.8.2015 / 7:54

מסתבר שאחים בכורים לא רק סובלים מהעובדה שהם בעצם משמשים שפני ניסוי במעבדה לחינוך של ההורים שלהם, אלא הם גם בעלי סיכויים גבוהים יותר להיות שמנים. למה בעצם?

משפחת קרדשיאן. GettyImages
זוכרים מי הכי גדולה? האחיות קרדשיאן/GettyImages

החיים לא תמיד הוגנים, במיוחד אם יש לך אחות רזה ויפה יותר. אם להאמין למחקר חדש שבוצע על ידי צוות חוקרים שבדים ואוסטרלים, הסדר שבו נולדים לא רק קובע מי תהיה מבוגרת ומי צעירה יותר, אלא עשוי להשפיע גם על המשקל.

המחקר שפורסם בכתב העת המדעי Epidemiology & Community Health ובוצע על ידי מכון ליגינס באוניברסיטת אוקלנד שבניו זילנד בחן 13,406 זוגות של אחיות (לא תאומות) שנולדו בין השנים 1991-2009. החוקרים מצאו כי האחיות המבוגרות יותר היו בעלות סיכוי גבוה יותר ב-29 אחוזים לסבול מעודף משקל בגיל מאוחר יותר מאשר אחותן הצעירה. עוד נמצא כי הסיכוי שלהן לפתח השמנת יתר היה גבוה ב-40 אחוזים, לעומת האחות הצעירה. אבל, אל יאוש, המחקר מצא כי האחיות הבכורות היו גם גבוהות יותר.

הבדלים בין הלידה הראשונה לאלו שאחריה

זה המחקר הרביעי במספר שעורך מכון ליגינס ובוחן את השפעת סדר הילודה על מצבם הבריאותי של האחים. במחקרי עבר נמצא כי ילדים בכורים למשל נמצאו כבעלי לחץ דם גבוה יותר וסיכויים גבוהים יותר לחלות בסוכרת. לטענת החוקרים הסיבה לכך שילדים בכורים סובלים מהתופעות האלה טמונה ככל הנראה בהבדלים שיש בין הלידה הראשונה לאלה שאחריה, בעיקר באספקת הדם לשליה במהלך הלידה. בנוסף, הם טוענים כי בלידות ראשונות משקל התינוק בדרך כלל נמוך יותר מאלה שאחריו - נתון שגם כן יכול להיות בעל השפעה.

פרופסור וויין קאטפילד, ממכון ליגינס הסביר לאתר YAHOO כי "כלי דם צרים מפחיתים את אספקת החומרים המזינים, ובעצם גורם לתיכנות מחדש של הרגולציה של שומן וגלוקוז, כך שמאוחר יותר בחיים הם נמצאים בסיכון של אחסון יתר של שומן ותנגודת לאינסולין". למרות התוצאות פרופסור קאטפילד מודה כי אומנם מצא הבדלים של כ-20-25 אחוזים בסיכוי לסבול מהשמנת יתר, ברור לו שלא מדובר בגורם סיכון יחיד.

  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully