וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיטה המוזרה שתבדוק אם מי שעומד מולכם הוא פסיכופת

18.8.2015 / 6:33

תארו לכם שהייתה שיטה די מדוייקת לבדוק אם מי שאתם עומדים מולו הוא פסיכופת. מחקר חדש טוען שעלה על נוסחה די מדוייקת שכוללת תנועה אחת שכולנו עושים מדי יום

פיהוק. ShutterStock
רמז לבאות/ShutterStock

אנשים שיש חשד שהם פסיכופתים אורבים לנו בכל מקום. הם עלולים להיות הבוס שלנו, קרוב משפחה מרושע או הבחור מהדייט האחרון שיצאנו אליו. תארו לכם כמה עוגמת נפש הייתה נחסכת, אילו יכולנו לזהות אותם מבעוד מועד. מחקר חדש מציע למי שרוצה לדעת אם האדם שמולו הוא בעל אישיות סוציופתית או לא – פשוט לפהק לעברו. אם הוא מפהק בחזרה – אפשר להמשיך להתיידד עמו.

פסיכופתיה, או הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית, מוגדרת על פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM) כדפוס התנהגות של התעלמות ופגיעה בזכויותיהם של אחרים, המתאפיין בין היתר בהונאה ובשקרים מרובים, באימפולסיביות, בהתעלמות מביטחונם של אחרים, בחוסר אחריות, בתוקפנות ובאלימות פיזית.

מה הקשר לפיהוק?

על פי הערכות, הפרעה זו מתרחשת בקרב שלושה אחוזים מהגברים ואחוז אחד מהנשים. המסקנה - לא מעט פסיכופתים מסתובבים בחברתנו. חלקם מגיעים לעמדות מפתח, אחרים מבקשים להיות חברים שלנו או לחזר אחרינו, בדרך כלל מסיבות אנוכיות כאלה ואחרות. במקרים מסוימים, מערכת היחסים עמם מידרדרת עד כדי כך שהם מסכנים את בריאותנו ואת חיינו. אך פסיכופתים רבים הם בעלי אישיות כובשת ורבים נופלים ברשתם.

מדענים מאוניברסיטת ביילור בטקסס שבארצות הברית פרסמו בכתב העת Personality and Individual Differences את תוצאות המחקר שלהם, לפיו ככל שלאדם יש יותר מאפיינים פסיכופתיים, כך קטנים הסיכויים שהוא יידבק מפיהוק שמתרחש מולו – מצב שכידוע, רוב בני האדם וגם בעלי החיים – מתקשים לעמוד בפניו.

מאיר שטרית, צחי הנגבי, אלעזר שטרן, סופה לנדבר, ראובן ריבלין, שי פירון, לימור לבנת, עוזי לנדאו, יעל גרמן, זאב אלקין. יואב דודקביץ'
חפשו את מי שלא מפהק/יואב דודקביץ'

135 סטודנטים נבדקו במסגרת המחקר, ותכונות אישיות כמו רוע לב, אגואיסטיות, אימפולסיביות ועוד אופיינו בשאלונים. לאחר מכן הציגו החוקרים למשתתפים סרטונים ובהם אנשים בעלי הבעות פנים שונות, בין היתר של פיהוק. הנבדקים שהראו תכונות רבות שמקושרות לרוע לב, היו אלה עם הנטייה המועטה ביותר לפהק למראה פניו של אדם מפהק.

בראיון לעיתון TIMES האנגלי ציין בריאן ראנדל, דוקטורנט מיוזמי המחקר, כי "פיהוק מדבק הוא סימן מובהק לאמפתיה לאחר. אך למרות הממצאים המעניינים, אם אינך נדבק בפיהוק, אין הדבר אומר בהכרח שמשהו לא בסדר איתך", הוא ניסה להרגיע.

שיגעון הסלפי

אין זו הפעם הראשונה שחוקרים מנסים "להזהיר" אותנו מפני בעלי אישיות פסיכופתית ולספק לנו סימני זיהוי. מחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו בדק ומצא שגברים שמרבים להעלות תמונות סלפי שלהם לרשת הם בעלי סיכוי רב יותר להתגלות כפסיכופתים או בכלל כבעלי הפרעה נפשית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היוש לג'סטין ביבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

החוקרים מצאו קורלציה בין גברים שגילו סימנים להתנהגות פסיכופתית (המתאפיינת באדישות לרגשות הזולת) לבין נטייתם לצלם סלפי ולהעלותו לרשת. לדבריהם גם לפילטרים שאותם בחרו כדי לערוך את התמונות לפני הפרסום יש משמעות, ואלה שגילו נטיות פסיכופתיות התגלו גם כגולשים שלא מתעסקים יותר מדי בפילטרים - אלא מעלים את התמונה לרשת מיד כפי שהיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully