וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים תובעים 2.5 מיליון ש"ח לאחר שרופא לא גילה מום קשה בהיריון

16.8.2015 / 11:55

ההורים של אביתר גילו רק אחרי לידתו כי הוא נולד ללא כיס מרה ושהוא סובל ממום קשה שידרוש ממנו ניתוחים מרובים ומורכבים. כעת הם תובעים 2.5 מיליון ש"ח מהרופא שלא גילה זאת כבר בהיריון

אביתר רייך. באדיבות המשפחה, באדיבות המצולמים
תובעים פיצויים בסכום של מעל 2.5 מיליון שקלים מקופת חולים כללית. משפחת פריינד-רייך/באדיבות המצולמים, באדיבות המשפחה

כמו רוב זוגות ההורים לעתיד, גם אירית ואסף פריינד-רייך ביצעו במהלך ההיריון הראשון שלהם שתי סקירות מערכות. רק שבשתי הבדיקות לא אבחנו הרופאים כי לעובר חסר כיס המרה. עדות שכזו היתה יכולה להוות אינדיקציה לקיומו של מום מסוג ביליריאטרזיה (איטמות דרכי המרה), המחייב מתן המלצה על הפסקת היריון. ואכן, ימים ספורים אחרי שנולד, אובחן בנם, אביתר, כסובל מהמום הקשה.

כבר בגיל שבעה שבועות עבר אביתר את הניתוח הראשון שלו, שהיה יריית הפתיחה לשורה ארוכה של ניתוחים מסובכים ומסכני חיים, בארץ ובחו"ל, ביניהם השתלת כבד וכריתת חלקים מהמעי. כיום אביתר, בן שבע, לא מצליח לנהל שגרת חיים של ילד בגילו ומסרב לקבל את מצבו. בשבוע שעבר הגישו הוריו תביעה נגד קופת החולים כללית ונגד הרופא שביצע את סקירות המערכות, בגין רשלנות, בכך שלא יידעו את זוג ההורים טרם הלידה, אודות המום ממנו יסבול בנם.
ההורים תובעים פיצויים בסכום של מעל 2.5 מיליון שקלים.

7 שנים, 8 ניתוחים גדולים

"אביתר שייך יותר לעולם המבוגרים, כי הוא לא חווה חיי ילדות. חלומו הוא לא לראות בתי חולים יותר ורופאים"

"לילדים כאלה אין ממש שגרה", מספרת האם, אירית. "עד היום אביתר עבר שמונה ניתוחים גדולים. רק בשנה האחרונה הוא היה מאושפז חצי שנה. בחמש שנים האחרונות טסנו שבע פעמים לבלגיה שם עבר שלושה ניתוחים גדולים ומצילי חיים. ילד שבארבע וחצי שנים טס לחודשים ארוכים - זה לא שגרה. להיות אמא לילד כזה זה לרקוד ריקוד של צעד קדימה שניים אחורה. כי גם בימים שהוא בסדר, אנחנו עסוקים בלנסות לקדם אותו. הוא מדוכא מערכת חיסונית אז מאד רגיש. בתקופת הפוליו הוא היה בבידוד. אלה חיים לא שגרתיים".

בתום החופש הגדול, אביתר אמור לעלות לכיתה א'. לדברי האם, הילד סובל מקשיים חברתיים. "אביתר שייך יותר לעולם המבוגרים, כי הוא לא חווה חיי ילדות. חלומו הוא לא לראות בתי חולים יותר ורופאים. אבל אם נהיה ריאליים, אלה הם חייו של מושתל כבד. כבר בניתוח הראשון מנהל המחלקה הסביר לנו שלאורך שארית חייו נבלה הרבה בבתי חולים".

אביתר רייך. באדיבות המשפחה, באדיבות המצולמים
אירית ואביתר באחד האשפוזים שלו בבית החולים/באדיבות המצולמים, באדיבות המשפחה

כשאביתר היה קטן, היה קל יותר להסביר לו את מצבו. ככל שהוא גדל, זה נהיה מורכב יותר. לדברי אמו, "אביתר ילד חכם ונבון ורגיש בצורה יוצאת דופן. עד שנולדה אחותו היה יותר קל כי זה מה שהוא ידע, אבל מאז שהיא נולדה והוא רואה שיש חיים אחרים, יש לו טענות קשות לעולם. הוא אומר 'אני נולדתי לביש מזל'. היום הוא מאד מתנגד לטיפולים. ילד עקשן שלא מקבל את מצבו. הוא לא מוכן אפילו להושיט יד לבדיקות דם".

רצף של טעויות באבחון

כתב התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין עמיקם חרל"פ ועו"ד מיכאל אלנתן, מגולל רצף של טעויות באבחון מצבו של אביתר, עוד בהיותו עובר. בכתב התביעה נכתב כי "במקרה של אביתר, וכצפוי יש לומר, לאחר היוולדו, אביתר אכן אובחן כמי שסובל מביליאטרזיה. ההשלכות של אבחנה זו היו הרסניות מבחינתו של אביתר, וכמובן מבחינת התובעים, שכן אט אט הוברר כי אביתר צפוי לעבור טיפולים קשים ביותר, וכי צפויים לו חיי סבל של ממש".

לכתב התביעה צורפו חוות דעות מומחים. פרופסור יורם דיאמנט, לשעבר מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים שערי צדק, כתב כי "במידה והרופא המטפל היה מיידע את בני הזוג רייך במשמעויותיו של ממצא זה, לבני הזוג הייתה אפשרות להביע את רצונם להפסיק את ההיריון בפני ועדה להפסקת היריון. ממצאים אלה תואמים את הקריטריונים להפסקת היריון ועל פי הנתונים הקיימים, בקשתם הייתה מאושרת בסבירות של כמעט מאה אחוז".

" אישה הרה מצפה לקבל תשובות אמיתיות בקשר למצב העובר שלה"

"אנחנו מוציאים אלפי שקלים בחודש וקופת החולים ומשרד הבריאות מתנערים מאתנו, למרות שהתרשלו"

לפני הולדתו של אביתר, עבדה אמו כאדריכלית נוף. לאחר האבחון היא הפסיקה בכך והקדישה עצמה לטיפול בבנה. האב עובד כמורה נהיגה והמשפחה מתגוררת באריאל. "רוב הזמן אני מנהלת מלחמות" היא אומרת בכאב. "אנחנו מוציאים אלפי שקלים בחודש וקופת החולים ומשרד הבריאות מתנערים מאתנו, למרות שהתרשלו". היא מוסיפה כי "כל מה שאנחנו מבקשים זה מענה מקצועי ללא צורך במלחמות. עד כמה שאני זוכרת, אנחנו עדיין מדינה סוציאלית. היום במדינת ישראל הורה שאין לו אמצעים עצומים ובלתי נדלים של כסף לטפל בילד מיוחד – הילד פשוט אבוד. קופת החולים מתהדרת שהיא 'הכי טובה למשפחה'. מבחינתנו זה פשוט לא נכון".

לדברי אירית, "את המום של אביתר אפשר היה לראות בסקירת מערכות. כל אישה הרה מצפה לקבל תשובות אמיתיות בקשר למצב העובר. הכי נורא שלא ראו את הממצאים האלה ולא עדכנו אותי לגבי המשמעות של הדבר. היו אצלי כל הסימנים המובהקים, כל מה שהיה צריך להדליק נורה אדומה ולשלוח אותי לבדיקת מי שפיר. אבל אמרו 'יהיה בסדר'. זאת פשוט רשלנות. אין דרך אחרת לתאר את מה שקרה".

תגובות:
מקופת החולים כללית נמסר בתגובה לכתב התביעה ולטענותיה של אירית פריינד-רייך כי "כתב התביעה התקבל רק היום ותגובה מפורטת על כך תימסר במסגרת ההליך המשפטי .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully