וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות נעים להכיר: המחלות שאתם עלולים לחטוף בבריכה

8.7.2015 / 6:59

בריכות פרטיות הן מצרך די נדיר בישראל, לכן מרביתנו נמצא את עצמנו מבלים הקיץ לפחות פעם אחת בבריכה ציבורית. ואם חשבתם שמחיר הארטיקים הם המפגע הכי גדול שמחכה לכם - אתם טועים

ילדה קופצת לבריכה בגרמניה ביום החם שפקד את אירופה, יוני 2015. רויטרס
כיף גדול עם לא מעט חיידקים/רויטרס

גם אתם נכנסים לבריכה ואם העיניים צורבות מכלור, אתם מרגישים שאתם מוגנים במקום סטרילי? אם התשובה היא כן, חשוב שתדעו שאתם טועים. בשנים האחרונות נרשמת עלייה בשיעור המחלות שמועברות באמצעות בריכות ואמבטיות חמות.

שחייה היא אחת מפעילויות הספורט והפנאי הפופולריות ביותר בקיץ, ואחד מסוגי הפעילויות הגופניות הבריאים ביותר לגוף כל השנה. שעתיים וחצי שבועיות של שחייה יכולות לסייע בהקטנת הסיכון להתפתחות של מחלות כרוניות רבות ולשפר את איזון הסוכרת ומחלות לב אצל אלה שכבר לקו בהן. אצל הסובלים מדלקות מפרקים - פעילות במים יכולים לשפר את התסמינים, והידרותרפיה היא פעילות מומלצת בבעיות אורטופדיות רבות. מחקרים שבחנו את השפעת השחייה על הבריאות הנפשית מצאו גם שיפור במצב הרוח וירידה ברמות החרדה בקרב השוחים, לצד ירידה בתסמיני הדיכאון.

ולמרות כל הטוב הזה, בארה"ב לבדה, נרשמו בשנה אחת קרוב ל-1,800 מקרים של זיהומים שעברו בבריכות, וגם על מקרה מוות אחד, כך לפי המרכז האמריקאי למניעה ובקרת זיהומים. המסקנה היא שבניגוד לאמונה הרווחת, כלור לא באמת הורג את כל החיידקים באופן מידי, וקיימים חיידקים שעמידים להשפעותיו הרעילות ולכן עלולים להדביק בני אדם שבאים איתם במגע.

סיבוכים, זיהומים ופגיעות כימיות

"הדרך העיקרית להתגונן מפני זיהומים היא לנסות להימנע ככל האפשר מבליעה של מים מבריכות ולהתרחץ במים חמים ובסבון לפני אכילה והכנסת הידיים לפה"

קיימים שני סוגים של פגיעות מבריכות, זאת כמובן מבלי לכלול את סכנות הטביעה:

מחלות שעוברות דרך המים:
מדובר בקבוצה של מחלות שנגרמות על ידי חיידקים שמופצים באמצעות בליעה, שאיפה, או במגע של העור עם מים מזוהמים בבריכות שחייה, אמבטיות חמות, פארקי מים, מזרקות ודומיהם.

מגוון רחב של זיהומים נקשרו לשחייה בבריכה, בהם זיהומים של מערכת העיכול, זיהומי עור, דלקות אוזניים, דלקות בדרכי הנשימה, דלקות עיניים, וזיהומי פצע. מבין הזיהומים, השכיח ביותר הוא שלשול. השלשול יכול להיגרם על ידי חיידקים שונים כמו שיגלה ואי קולי, נגיפים שונים כמו נורו-וירוס או על ידי טפילים כדוגמת קריפטוספורידיום.

הדרך העיקרית להתגונן מפני זיהומים היא לנסות להימנע ככל האפשר מבליעה בשוגג של מים מבריכות. כמו כן, מאחר ורוב המחוללים יכולים להיתפס בעור, חשוב להתרחץ במים חמים ובסבון לפני אכילה והכנסת הידיים לפה.

אנסטסיה גלושקוב, אינה יופה, שחייה צורנית ישראל. Al Bello, GettyImages
להזהר לא לבלוע מים/GettyImages, Al Bello

זיהום עור שנקשר בעיקר לאמבטיות חמות וג'קוזי זכה לכינוי "פריחת אמבט חם" או HOT-TUB folliculitis. מדובר בזיהום חיידקי שמופיע כפריחה מגרדת על פני העור, בעיקר באזורים שהיו מכוסים בבגד הים, וזיהום של זקיקי השיערות. החיידק העיקרי הוא חיידק הפסאודומונס שנפוץ במיוחד במים עומדים. לרוב, הזיהום חולף מעצמו, אך אם הפריחה נמשכת יותר מימים ספורים מומלץ להיבדק על ידי רופא.

פגיעה כימית ישירה לעור או לדרכי הנשימה:
פגיעה שכזו יכולה להתרחש כתוצאה משאיפה של אדי מים המכילים כימיקלים שמתנדפים מהמים, בעיקר כאשר מדובר במים חמים, כמו בג'קוזי או בריכה מחוממת. הדרך העיקרית למזער את הנזק הוא באמצעות שטיפה במים ובסבון לאחר הרחצה ועל ידי תשומת לב של בעלי הבריכות על הקפדה של התקנים שמסדירים את הריכוזים של חומרי החיטוי.

סיבוך שכיח ששייך לקבוצה זו הוא דלקת עיניים כימית, שנגרמת כתוצאה מגירוי של העיניים בעת שחייה בבריכה. אומנם לעיתים מדובר בגורם זיהומי, אך ברוב המקרים זו תגובה לחומרים כימיים כמו כלור או שתן, שידוע כחומר שמגרה את העין. הדרך העיקרית להתגונן מול המפגעים האלה היא להשתמש במשקפי צלילה להגנה על העיניים וכמובן לא לשכוח להישטף טוב במים נקיים לאחר הרחצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully