וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נשים נמצאות בסיכון כפול לחלות באלצהיימר?

1.7.2015 / 9:04

אחת מתוך שש נשים תחלה באלצהיימר, כך לפי נתונים שהוצגו בכנס בריאות בין לאומי. מדוע נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה, והאם זה קשור לכך שהן פשוט חיות יותר מגברים?

מערכת וואלה!

בסרטון: אפי אייל שאיבד את אשתו למחלת האלצהיימר מספר בריאיון לאולפן וואלה!NEWS על ההתמודדות

אחת הסיבות לכך שנשים נמצאות בסיכון כפול מגברים לחלות באלצהיימר אחרי גיל 65 (אחת מכל שש נשים), נעוצה בהבדלים הגנטיים וההורמונאליים בין המינים – זוהי אחת ההשערות שהועלו בידי 15 מדענים אמריקאים בכירים, שהשתתפו לאחרונה בכינוס של Alzheimer's Association – ארגון אמריקאי למחקר וטיפול באלצהיימר.

הכינוס נועד לבחון את הידע האקדמי הקיים כיום סביב הסיכון של נשים ללקות במחלה הקשה, הגורמת לניוון תאי העצב במוח – עד מוות. נשים, כך מתברר, לא רק נוטות יותר לחלות במחלה – אלא שמצבן גם מידרדר מהר יותר, בהשוואה לגברים שלקו בה.

אלצהיימר. ShutterStock
מחלה שהיא חידה/ShutterStock

המדענים העריכו כי סיבה אפשרית לפערים בגנטיקה, נעוצה באופן שבו גנים באים באינטראקציה עם הורמונים – למשל עם ההורמון הנשי אסטרוגן. ההערכה היא כי האסטרוגן מגן מפני אלצהיימר, ולכן מרגע שרמותיו בגוף פוחתות עם המעבר לגיל הבלות, חלק מהנשים מפתחות פגיעות גדולה יותר למחלה.

בשנה שעברה דיווחו חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד כי נשים הנושאות את הגן ApoE-4 – המגדיל את הסיכון ללקות באלצהיימר – הן בעלות סיכוי כפול לחלות באלצהיימר, בהשוואה לנשים שלא נושאות את הגן. לעומת זאת, אצל גברים שנושאים את הגן, הסיכון לחלות באלצהיימר בהשוואה לגברים שאינם נשאים, היה גדול יותר רק במעט.

עוד באותו נושא

6 שאלות שיגלו אם אתם מאבדים את הזיכרון

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
לא רק חולות יותר - מצבן מידרדר מהר יותר/ShutterStock

מחקריה של הפרופסור מאוניברסיטת דרום קליפורניה רוברטה דיאז ברינטון עוסקים באופן שבו גיל המעבר אצל נשים משפיע על המוח. האסטרוגן – היא מסבירה – מסייע לגוף להסדיר את המטבוליזם במוח, מה שמשפיע גם על התפקוד הקוגניטיבי. מרגע שהאסטרוגן בגוף פוחת, המוח "עושה סוויצ' לתוכנית גיבוי פחות יעילה", לדבריה.

נשים פשוט חיות יותר שנים

אבל הקשר שבין גנים והורמונים לבין אלצהיימר טרם הוכח באופן מובהק ולכן "חידת האלצהיימר", בהקשר לפגיעותן של נשים למחלה, נותרה בלתי פתורה. "יש הרבה שאנחנו לא מבינים ושאינו ידוע, בנוגע לסיכון המוגבר של נשים לחלות במחלה. הגיע הזמן שנעשה משהו בעניין", אמרה מארינה קארילו, מנהלת המדע הראשית ב- Alzheimer's Association לסוכנות הידיעות AP.

השערה נוספת בנוגע לסיכון המוגבר של נשים ללקות באלצהיימר נוגעת לכך שנשים חיות עד גיל מאוחר יותר, בהשוואה לגברים, ולכן ייטו יותר לפתח מחלות ניווניות. עם זאת, גם השערה זו מוטלת כיום בספק מסוים, שכן נשים חיות כ-4-5 שנים יותר מגברים, ואילו מחלת האלצהיימר נוטה להתפרץ כ-20 שנה לפני שהיא מאובחנת סופית.

על-פי השערה נוספת, מאחר שגברים נוטים למות יותר מנשים ממחלות לב – הרי שלאלו שנותרים בחיים אחרי גיל 65, יש לב חזק, המסייע גם הגנה למוח. מתברר כי גורמי הסיכון למחלות לב ועורקים, כמו משקל-יתר, סוכרת וכולסטרול גבוה – הם גם מגורמי הסיכון לאלצהיימר.

ניתן לגלות אלצהיימר 18 שנים לפני ההתפרצות

נשים החוששות מהתפרצות המחלה אצלן – עשויות לשאוב עידוד מסוים ממחקר חדש, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת הרפואי Neurology. הוא מצא כי אלצהיימר ניתנת לגילוי מוקדם מאוד – אפילו 18 שנים לפני התפרצותה.

על-פי המחקר, שנערך ב-Rush University Medical Center, מבוגרים שהשיגו תוצאות נמוכות במבחנים קוגניטיביים היו בעלי סיכוי גבוה פי 10 לפתח אלצהיימר, בהשוואה לאחרים שהשיגו תוצאות גבוהות יותר. אבחון מוקדם של אלצהיימר חשוב, שכן ישנם כיום טיפולים המסייעים בעיכוב התפתחות המחלה. "השינויים בצורת המחשבה ובזיכרון – המופיעים טרם מתפרצים הסימפטומים הידועים – יכולים להתגלות עשרות שנים מראש", הסבירו החוקרים בהודעה לעיתונות.

120 אלף חולים באלצהיימר בישראל

מנתונים שפירסמה אתמול עמותת "עמדא" לחולי דמנציה ואלצהיימר בישראל, ומבוססים על סקר שערכה חברת "דיאלוג", 89% מהנשים בישראל רואות באלצהיימר מחלה קשה כמו סרטן, ו-15% מהן רואות בה מחלה קשה אף יותר מסרטן. סך הכל, 62% מהציבור בישראל חוששים מהמחלה במידה רבה עד רבה מאוד. בישראל, כך לפי "עמדא", יש 120 אלף איש החולים באלצהיימר.

  • עוד באותו נושא:
  • אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully