וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר פורץ דרך מצא את הקשר בין הגוף לנפש

5.6.2015 / 7:00

המחקר שהוגדר כ"משנה מציאות" גילה מערכת של כלי לימפה שלא מופתה בעבר ועשויה להשפיע על דרכי הטיפול והאבחון במחלות כמו אוטיזם ואלצהיימר

רופאים מצאו תולעת במוח של חולה- סיפור בדקה. מערכת וואלה!
תגלית שמשנה מהיסוד הנחות קודמות/מערכת וואלה!

את המשפט שגוף ונפש קשורים זה בזה אומרים כבר עשרות אלפי שנים גם מבלי שנמצאו לכך ראיות מדעיות. כעת, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וירג'יניה גילו תגלית מדהימה, שפורסמה השבוע בכתב העת המדעי Nature, ואשר יכולה לשפוך אור על הקשר הישיר שבין המוח למערכת החיסון. לפי המחקר החדש, המוח שלנו מחובר ישירות למערכת החיסונית על ידי כלי דם שמדענים לא היו מודעים אליהם קודם. הממצא החדש לדברי החוקרים עתיד לשנות את ספרי הלימוד בתחום הרפואה.

עד כה סברו מדענים ורופאים כי למוח אין מערכת לימפה במובן הקלאסי כפי שקיימת בחלקי גוף אחרים. למרות שידוע כי קיים קשר בין מערכת החיסון למוח האופן שבו מתבצעת התקשורת "פנימה והחוצה", המכניזם לא היה ברור לחלוטין. החוקרים של המחקר הנוכחי, זיהו לראשונה מערכת לימפטית שמובילה נוזלים ותאים של מערכת החיסון בין נוזל המוח-שדרה למערכת הלימפה העמוקה של בית החזה. המיקום הקשה לזיהוי מנע ככל הנראה את גילוי המערכת עד היום. הגילוי סותר את הנחת היסוד שעמדה בבסיס תהליכים דלקתיים ודגנרטיביים של מערכת העצבים המרכזית, קרי המוח וחוט השדרה.

גילוי בעל השלכות אדירות

"התגלית משנה מן היסוד את הדרך בה אנשים מסתכלים על מערכת היחסים של מערכת העצבים המרכזית עם המערכת החיסונית", הסביר קווין לי, יו"ר המחלקה למדעי המוח באוניברסיטה. לדבריו לגילוי של כלי הלימפה החדשים המקבילים למערכת כלי הדם, יש השלכות אדירות על כל מחלה נוירולוגית עם רכיב חיסוני, מאלצהיימר ועד לטרשת נפוצה והוא יכול לפתוח אפיקים חדשים למחקר וטיפול כאחד. החוקרים העידו כי הופתעו מהתגלית מפני שהם חשבו שכל הגוף כבר מופה, ושתגליות כמו זו כבר אינן יכולות להתקיים.

אלצהיימר. ShutterStock
יכולה לסייע בפיתוח תרופות למחלות כמו אלצהיימר/ShutterStock

"במקום לשאול למה מחלות מסויימות מתרחשות, כעת אנחנו יכולים להבין את המכניזם, בגלל שהמוח הוא כמו כל רקמה אחרת המחוברת למערכת החיסונית דרך כלי הלימפה בקרום המוח", הסביר פרופסור ג'ונתן קיפניס, מנהל המרכז לאימונולוגיה של המוח. "זה משנה לחלוטין את הדרך בה אנו תופסים את האינטראקציה הנוירו-חיסונית. לפני הגילוי תמיד תפסנו אותה כמשהו אזוטרי שלא ניתן ללמוד. אבל עכשיו אנחנו יכולים לשאול שאלות מבניות. אנחנו מאמינים שהגילוי החדש ישחק תפקיד כעת בפתרון לכל מחלה נוירולוגית בעלת מרכיב חיסוני".

  • עוד באותו נושא:
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully