וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ישראלי: היריון הופך נשים לצעירות יותר

14.4.2015 / 9:06

חוקרים מבית החולים הדסה בירושלים גילו כי להיריון יש מעין אפקט של זריקת נעורים עבור האמא. הסיבה - הדם של העובר מתערבב בדמה של האם ומחייה את הרקמות שלה

תרגול יוגה בהריון. ShutterStock
מעיין הנעורים קרוב מתמיד/ShutterStock

יש נשים שמתארות את תקופת ההיריון שלהן כדבר הכי יפה בעולם, ויש כאלה שמתארות סבל גדול. גם אם אתן מהסוג השני, בוודאי תשמחו לדעת שבטווח הרחוק היריון עושה אתכן צעירות ובריאות יותר. שני מחקרים ישראלים שנערכו בבית החולים הדסה עין כרם בשיתוף האוניברסיטה העברית, מצאו כי להיריון יש "אפקט התחדשות" על נשים.

המחקרים מצביעים על כך שנשים עשויות להרגיש צעירות יותר לאחר ההיריון, מפני שהוא מסייע לחדש רקמות ולהאט את תהליך ההזדקנות. ההשפעה הזו לטענת החוקרים מתרחשת בגלל הדם המשותף בין האם וילד. אין מדובר בתופעת לוואי קוסמטית, אלא בתהליך פיזי ממשי, שמירב השפעתו מורגשת כחודשיים אחרי הלידה.

הסקירה שהתפרסמה לאחרונה בכתב העת Fertility and Sterility כוללת את שני המחקרים. במחקר הראשון בחנו החוקרים את ההשפעות של חידוש רקמת כבד בעכברות בהיריון ושאינן בהיריון באמצעות בדיקת MRI. התוצאות הראו כי אצל עכברות מבוגרות שאינן בהיריון יכולת חידוש הכבד הינה מוגבלת ולקחה זמן רב, וחלקן אף לא שרדו. לעומת זאת עכברות מבוגרות בהיריון הצליחו כעבור ימים ספורים להשלים את כל רקמת הכבד וכולן שרדו. במהלך המחקר מצאו החוקרים את המנגנון התוך תאי שאחראי לכך, כך שיכלו לתת לעכברות שאינן בהיריון חומר תרופתי שמחקה היריון ועל ידי כך להפעיל את חידוש הרקמות בכבד.

"מנגנון ההחלמה הוא מנגנון יחודי שמופעל רק בהיריון ומאפשר לעכברות להתגבר על נזק נרחב זה", הסביר לוואלה עורך המחקר הראשי ד"ר יובל גיאלצינסקי, מומחה ברפואת העובר במחלקת נשים ויולדות הדסה עין כרם. במחקר השתתפו פרופסור נרי לאופר ופרופסור אלי פיקרסקי מהדסה עין כרם, ופרופסור יהודית ברגמן וד"ר טל פאליק-מיכאלי מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית.

"אם מסתכלים על תוצאות המחקרים בצורה פילוסופית ניתן להראות שבמהלך ההיריון העובר מפעיל אצל האם מערכות שנועדו להגן עליו, על ידי הגנה של האם"

במחקר השני בדקו החוקרים את רקמת השריר. בניסוי שערכו בעכברות מבוגרות, בדקו החוקרים את כושר הריפוי בעקבות נזק בשריר ומצאו כי אצל עכברות מבוגרות שאינן בהיריון תאי הגזע שאחראים על חידוש הרקמה כמעט ואינם פעילים, ואילו אצל עכברות מבוגרות בהיריון יש הפעלה של תאי גזע כמו בבעל חיים צעיר. "אם מסתכלים על תוצאות המחקרים בצורה פילוסופית ניתן להראות שבמהלך ההיריון העובר מפעיל אצל האם מערכות שנועדו להגן עליו, על ידי הגנה של האם", מסביר ד"ר גיאלצינסקי.

מחקרי עבר שנערכו בבני אדם אף מצאו כי אמהות שיולדות בגיל מאוחר יותר, היו בעלות תוחלת חיים ארוכה יותר מנשים שילדו את הילד האחרון שלהם בגיל צעיר יותר. "חידוש רקמות יורד עם הגיל, אבל יש מחקרים שהראו כי אם מעבירים דם מבעל חיים צעיר לזקן רואים שיכולת חידוש הרקמות משתפרת", הסביר גיאלצינסקי, "המשמעות היא שיש משהו בדם של צעיר שמשרה צעירות על המבוגר. ואז זה אומר שחלק מתהליכי הזקנה הם הפיכים". לדבריו, "המסקנה היא שההיריון עושה משהו טוב לאמא ויש לו פוטנציאל להצעיר אותה".

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully