וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הסיבות לריח רע מהפה

הרבה מאוד אנשים סובלים מריח רע מהפה, למרות שחלקם לא יודעים את זה. מה גורם לתופעה המטרידה ואיך אפשר לטפל בה? ד"ר מיכאל ויינפאס עם כל הפתרונות

ריח רע. ShutterStock
בעיה נפוצה, ומביכה/ShutterStock

ריח רע מהפה היא תופעה מביכה מאוד, בעיקר עבור אלה מאיתנו שנאלצים להתמודד איתה לאורך כל היום ולא רק בבוקר. מלבד מוניטין רע במיוחד, לתופעה הזו יש גם שם – הליטוזיס, ולשמחתנו יש גם דרכים להיפטר ממנה.

מרבית המקרים של ריח פה רע קורים בבוקר, כיוון שבלילה הפה פחות חשוף לחמצן וזו אחת הסיבות לריח פה עם הקימה. עם זאת בחלק מהמקרים הריח הרע נשאר כל היום. לפי מחקרים מסוימים, 25 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהליטוזיס כרוני, קרי מתמודדים באופן קבוע עם סוגיית ריח הפה שלהם.

למה זה קורה?

לריח רע מהפה יכולות להיות סיבות שונות, שמקורן באיברים שונים.

הפה: מקור הריחות הלא נעימים מגיע מחלבונים שלכודים בפה ומפורקים על ידי חיידקים. כתוצאה מהפירוק משתחרר מימן גופריתי שאחראי לריח הלא נעים.

הלשון: המקום הנפוץ ביותר לריח רע מהפה הוא הלשון. הלשון, במיוחד חלקה האחורי שלא נוטה להיות מנוקה, היא מקום משכן של הרבה מאוד חיידקים שמשגשגים על שיירי מזון והפרשות מהאף. בתהליך פירוק המזון, החיידקים משחררים גזים בעלי ריח חריף שגורמים לריח רע מהפה.

החניכיים: סיבה שכיחה נוספת להליטוזיס היא דלקות חניכיים חיידקית (ג'ינגיביטיס) .

אף: ריח רע מהפה יכול להגיע דרך האף בשל פעילות חיידקית בסינוסים, ולפעמים גם בשל גוף זר. סיבה נוספת שעלולה לגרום לריח רע מהפה היא נזלת אחורית.

אילוסטרציה. Yuri Arcurs, ShutterStock
פעילות חיידקית בסינוסים עלולה להשפיע על ריח הפה/ShutterStock, Yuri Arcurs

גרון: כ-5 אחוזים ממקרי ההליטוזיס קשורים בשקדים שיש להם מבנה מכתשי שבהם מצטברת פסולת היוצרת מבנים קשים קטנים של לויקוציטים (תאי דם לבנים) מתים, חיידק פה ורוק.

הקיבה: לעיתים רחוקות הקיבה היא מקור לריח רע מהפה. הוושט, המחברת בין הלוע לקיבה, הינה צינור סגור שאינו מאפשר חזרה של מזון או ריח. בעיות כגון רפלוקס (החזר תוך וושטי) עלולות לגרום לריח רע מהפה. במקרה זה הרפלוקס יגרום לסימפטומים נוספים, כמו צרבות. גם חיידק בקיבה בשם הליקובקטור פילורי יכול לגרום לריח רע מהפה, כיוון שהוא גורם לתוצרי פסולת וגזים.

גבר מעשן. ShutterStock
גם עישון גורם לריח רע מהפה/ShutterStock

מחלות כלל מערכתיות: במקרים נדירים, מחלות מערכתיות עלולות לגרום לריח רע מהפה. בין המחלות: סוכרת, אי ספיקת כבד או כליות, זיהום ראיתי או כלייתי, גידול במערכת העיכול ועוד.

סיבות נוספות לריח רע מהפה הן עישון, שימוש בתרופות שונות, אלכוהול ובעיות דנטליות שונות.

איך מטפלים?

הטיפול בריח רע מהפה תלוי כמובן בסיבה שגורמת לו, ולכן תלוי באבחון רופא. הנה כמה כללים שיעזרו:

תזונה: הפחתת צריכה של מזון מעובד שמקדם עששת ושפוגע בחיידקי הפה יכולה לעזור. גם הפחתת פחמימות ריקות (כמו לחם לבן) והעשרת התפריט בסיבים תזונתיים תסייע למיגור התופעה.

היגיינה: חשוב להקפיד על צחצוח שיניים, החלפת המברשת מדי חודש-חודשיים, שימוש חוט דנטלי וטיפולי שיננית. גם שטיפות פה עם צמחים כמו מרווה, שמצד אחד מחטאים ומצד שני לא פוגעים בפלורת הפה יכולים לסייע.

תינוק מצחצח שיניים. ShutterStock
אסור לוותר על צחצוח שיניים/ShutterStock

תוספים: קיו 10 עוזר לדלקות חניכיים ומריחה מקומית שלו יכולה להועיל להליטוזיס. קיו 10 הוא מולקולה שומנית בעלת תכונות של נוגד חמצון שמייצרת אנרגיה בתאים. השימוש העיקרי שלו קשור לבריאות הלב, אך הוא הוכח גם כעוזר למחלות חניכיים ובכלל זה יכול לעזור במקרים של ריח רע מהפה. ניתן ליטול אותו כתוסף, או לפורר כמוסה על החניכיים. גם מריחה של פרוביוטיקה על הלשון יכולה לסייע מפני ריח רע.

טיפים נוספים שיכולים לסייע בכל מקרה: הפסקת עישון, הפחתת צריכת הקפה, שימוש במנקה לשון, פרוביוטיקה למציצה ושטיפות פה עם חליטות מרווה, ציפורן, שרף מור וקלנדולה.

ציר ירקות. נמרוד סונדרס
תזונה נכונה תאזן את החומצה בקיבה, ותשפר את ריח הפה/נמרוד סונדרס

אם אחרי ביקור אצל הרופא לא מוצאים סיבה לריח הרע, דרך הטיפול המומלצת היא הסרה של מזונות קשים לעיכול, במיוחד הפחתת חלבון מהחי, הפחתת סוכרים, הסרת אלרגנים, חומרים משמרים, חיטה ומוצרי חלב. כדאי גם להעשיר את התפריט בפירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים כדי לאזן את הפרשת החומצה בקיבה שמשפיעה על הריח בפה.

לחבר יש ריח רע מהפה - תעירו לו או לא? השתתפו בסקר הפייסבוק של וואלה! בריאות

ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה ולרפואה טבעית במכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully