וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המידע הרפואי בוויקיפדיה מדויק?

27.10.2014 / 8:59

עם כניסות של כמעט חצי מיליארד גולשים בחודש, אין פלא שהאתר הפופולרי סופג לא מעט ביקורות על המידע שהוא מספק. מצד שני, כמחצית מהרופאים מודים שהם משתמשים בו באופן קבוע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ערכים באיכות שמספיקה לסטודנטים לרפואה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה נודע כי גוגל השיקה שירות חדש וניסיוני בארה"ב, במסגרתו היא מציעה לאנשים שחיפשו מידע על סימפטומים רפואיים את האפשרות לשוחח עם רופא. הרבה מאוד אנשים טענו כי זו הודאה בכך שהמידע הרפואי ברשת האינטרנט אינו מדויק, ולכן גוגל נזקקת להציע שיחה עם רופא.

אך למרות הביקורות, רק לפני חודש התפרסם מחקר מעניין שבדק אם ויקיפדיה, האנציקלופדיה האינטרנטית, מספקת מידע מדויק על תרופות. הממצאים הראו כי ההמון מצליח, לפחות בגרמניה, לייצר ערכים ברמת דיוק ואיכות יחסית גבוהה.

עוד בנושא:
המעבדה הרפואית מגיעה אליכם הביתה
לכל הטורים של בריאות דיגיטלית

ויקיפדיה היא ללא ספק מקור המידע המרכזי כיום ברשת, והיא מתפרסמת ב-285 שפות. את הערכים בוויקיפדיה כותבים כ-760 אלף תורמי תוכן שונים, והיא מושכת יותר מ-470 מיליון מבקרים מדי בחודש. גם חשיבותה בעולם הרפואה אינה נמוכה כלל, ובשנים האחרונות נפתחו קורסים שמלמדים רופאים כיצד לכתוב ערכים בוויקיפדיה על מנת לשפר את איכות המידע ולסייע להפיץ אותו. גם בישראל ישנו קורס כזה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

ויקיפדיה אינה רק מקור מידע לציבור הרחב, היא מהווה מקור מידע גם לרופאים. בסקר שנערך בקרב 4,000 רופאים ברחבי אירופה נמצא כי 88 אחוזים מהם נכנסו לאינטרנט על מנת לחפש מידע מקצועי, 48 אחוזים מהם הודו כי נכנסו לוויקיפדיה לפחות פעם אחת בשבוע, בעוד רק 16 אחוזים ביקרו באתר של כתב העת הרפואי המכובד בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ). בסקר אחר, של חברת IMS, החברה המובילה בעולם בתחום אספקת מידע ונתונים בעולם התרופות, נמצא כי זהו מקור המידע המוביל עבור חולים ורופאים בעולם. בנוסף, נמצא כי יש קשר בין ביקור בוויקיפדיה ובין הבקשות של מטופלים מרופאיהם.

רמה מספקת לסטודנטים לרפואה
המחקר הנוכחי שפורסם בכתב העת PlosOne נערך על ידי בחירה רנדומלית של 100 ערכים בוויקיפדיה בגרמנית שנכתבו על תרופות. החוקרים מצאו כי טעויות עובדתיות היו יחסית נדירות, פחות מ-0.3 אחוזים, וכי המידע שהכילו מעל 93 אחוזים מהערכים היה ברמה מספקת ללימודי פרמקולוגיה (מדעי הרוקחות). הערכים גם עברו עריכה אינטנסיבית יחסית עם 267 עריכות, שנעשו על ידי 141 עורכים בממוצע.

עוד מצאו החוקרים כי רמת ההפניות הביבליוגרפית הייתה טובה - 14.6 הפניות בממוצע לערך. החוקרים ציינו שכאשר בדקו את ויקיפדיה באנגלית על אותם ערכים נמצאה אותה רמת דיוק. הם מסכמים ואומרים כי המידע התרופתי הקיים בוויקיפדיה הוא באיכות שמספיקה לסטודנטים לרפואה.

  • עוד באותו נושא:
  • ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully