וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בושה": מנתחים מארה"ב טוענים כי המדינה לא מאפשרת להם לעלות

רופאים אמריקנים עתרו לבג"ץ לאחר שלדבריהם משרד הבריאות נמנע במשך שבע שנים מסידור התקנות שיאפשרו לתת להם רישיונות. "המשרד מערים קשיים וטורק את הדלת בפנים"

חדר ניתוח. רויטרס
"לא הייתה אלא לפנות לבג"ץ". אילוסטרציה/רויטרס

מנתחי כף רגל אמריקנים הגישו במרץ האחרון עתירה לבג"ץ, לאחר שלטענתם, הם ביקשו לעלות לארץ ולעבוד אך משרד הבריאות מונע מהם לקבל רישיון כחוק - בגלל ביורוקרטיה. זאת משום שלטענתם, במשך שבע שנים נמנע המשרד מלהסדיר את התקנות שיאפשרו לספק להם את הרישיון. הדיון בעניינם צפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב.

ראש מחלקת ליטיגציה בפורום קהלת, עו"ד אריאל ארליך, הסביר כי "מדובר במחדל בן שבע שנים שדוחה עשרות מומחים שיכולים לעלות לישראל ולהשתלב במערכת הבריאות. במשך השנים האחרונות פנינו אינספור פעמים למשרד הבריאות וקיבלנו הבטחות שהנושא יוסדר ומתן הרישיון יתאפשר, אך לפני שלוש שנים, בסוף 2014, הממשלה קיבלה החלטה שמחייבת את משרד הבריאות להשלים את התהליך בתוך שלושה חודשים - אלא שגם מועד זה עבר, והמשרד ממשיך במחדלו".

לדבריו, שר הבריאות יעקב ליצמן התחייב בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת שהתקנות יושלמו בתוך שבועות אחדים, וגם ההבטחה הזאת לא קוימה. אחרי שכלו כל הקצים, לא היתה ברירה אלא לפנות לבג"ץ כדי שיחייב את משרד הבריאות להשלים את התקנות ולאפשר קבלת רישיונות.

רופאים שוטפים ידיים לפני ניתוח. shutterstock, ShutterStock
נדחו עשרות מומחים שיכלו להשתלב במערכת הבריאות. אילוסטרציה/ShutterStock, shutterstock

הסיפור הזה הוא רק דוגמה לעשרות מקרים דומים שבהם נמנעה עלייה של בעלי מקצועות מתחום הבריאות ממדינות מובילות בעולם – על אף שהמחסור בהם רק הולך וגדל. במקום לקבל בזרועות פתוחות את בעלי מקצועות הרפואה שהוכשרו במדינות בעולם שאין ספק לגבי הרמה המקצועית שלהן, האגף לרישוי מקצועות רפואיים במשרד הבריאות מערים קשיים, גורר רגליים ואף טורק להם את הדלת בפנים. מקצוע הפודיאטריה הניתוחית מוכר בישראל לפי החוק מאז 2010, אבל משרד הבריאות נמנע עד כה מלהתקין תקנות שיאפשרו קבלת רישיונות.

"אני חושב שזאת בושה", אמר ד"ר גרי שטראוכלר, מומחה לכף רגל המבקש לעלות לארץ. "יש הרבה אנשים שרוצים לעלות ולעבוד לישראל, מארצות הברית וגם מקנדה, אבל הם לא יכולים להתפרנס מהמקצוע שלהם. הדרך שעשינו בארצות הברית כדי להגיע לאן שאנחנו נמצאים היום הייתה ארוכה. שם אתה הולך לקולג', אוניברסיטה, בית ספר לרפואה. זה הרבה שנים והרבה כסף שהוצאנו על ההתמחות, זה חלק ממי שאתה, הזהות שלך, מנתחי כף רגל רוצים להמשיך לעבוד בתחומם. אבל משרד הבריאות מגיע ואומר להם 'אנחנו לא רוצים אתכם'. זה אבסורד, הכל זה פרוטקציה בארץ, הכל לוקח זמן בישראל, לכולם ובמיוחד לעולים חדשים".

לדבריו, הנושא היה יכול להיפתר מהר, אבל משרדי הממשלה מושכים את זה במשך שנים. "יש רק מקום אחד ליהודים, יש רק מדינה אחת לנו, אבל ישראל לא נותנת לנו לעשות עלייה ולעבוד בתחום שלנו. יש הרבה רופאים בארצות הברית שהיו רוצים לגור בישראל, אבל משרד הבריאות שולט במונופול ומערים קשיים", הסביר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מרכז רפואי סורוקה, באר שבע. ראובן קסטרו
"משרד הבריאות אומר 'אנחנו לא רוצים אתכם'. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

בשנת 2012 עבר חוק בכנסת שדורש ממשרד הבריאות להעביר תקנות עבור פודיאטרים מנתחים, אך בפועל התקנות לא עברו. חבר הכנסת לשעבר דב ליפמן (יש עתיד) ממשיך לקבל עד היום פניות מרופאים שנתקלים בחומה בצורה מול משרד הבריאות. "כאשר נכנסתי לכנסת התחלתי לקבל פניות מדוברי אנגלית שרוצים לעלות ארצה בכל מיני תחומים", סיפר. "80% מהתלונות היו בתחום הבריאות. רופאים, אחיות, כולם רוצים לעלות ארצה, והם יכולים לתרום המון למדינה, אבל יש הרבה מחסומים.

"במדינה לא מושיטים להם יד. אני ישבתי כחבר כנסת במשרד הבריאות ואמרתי שאני לא מבין, הדבר היחיד שאמרו לי זה שאין מה לעשות, זה ככה. כל הזמן מדברים על מחסור ברופאים. הגענו למצב שנגיע לבג"ץ. אנחנו מדברים על רופאים שקמו ואמרו 'אנחנו כתושבי ארצות הברית לא מוכנים שיחסמו לי את החלום לעלות ארצה'. בשבילי זה אירוע מיוחד שאולי יכול לשנות את הכל".

ממשרד הבריאות נמסר כי הנושא נדון בבג"ץ ועמדת המשרד הוגשה לבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully