וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות הרפואית: טיפול יוענק קודם לפצוע הקשה ביותר - גם אם מחבל

16.12.2015 / 11:32

לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית יישרה קו עם עקרונות האתיקה הבינלאומיים, לאחר שעד היום ההוראה בנושא הייתה כי "עניי עירך קודמים". ליברמן: "החלטה שמעידה על אובדן המצפן המוסרי"

עריכה: ניר חן

(הרב הראשי של צפת למתנדבת מד"א: "המחבל רוצה להיות שהיד, יש לטפל קודם ביהודי")

לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית (הר"י) קבעה לראשונה כי באירוע שכולל כמה נפגעים, יש לטפל קודם בפצוע הכי קשה בזירה - גם אם מדובר במחבל. עמדת הר"י גובשה לאחר דיון ארוך בלשכת האתיקה, שנערך בעקבות פניות חוזרות ונשנות של ארגון "רופאים לזכויות אדם", שביקש את עמדת ההסתדרות בעקבות גל הטרור בחודשים האחרונים.

הסוגיה עלתה לפני כחודשיים. מנכ"ל מד"א, אלי בין, התבטא בנושא ואמר כי ההנחיה לפרמדיקים בארגון היא קודם כל להעניק טיפול לפצוע הקשה ביותר, על פי עקרונות האתיקה הרפואית הבינלאומיים. מנגד, מנכ"ל זק"א, יהודה משי הר זהב, טען שלא דחיפות רפואית לבד צריכה להכריע בתעדוף הטיפול בפצועים.

פיגוע דקירה במתחם רמי לוי בצומת גוש עציון. אוקטובר 2015. אבא ריצמן, מד"א
ניידת מד"א בזירת פיגוע בגוש עציון, לפני כחודשיים/מד"א, אבא ריצמן

ארגון "רופאים לזכויות אדם", שבדק את הקוד האתי של הר"י, הופתע לגלות כי ההנחיה בקוד היא לטפל בפצועים כש"עניי עירך קודמים". כלומר, הנחייה הסותרת לחלוטין את הנחיות אתיות בינלאומית ויש לטפל שלא על פי מצב רפואי. הארגון פנה כמה פעמים להר"י אולם זכה להתעלמות, עד שהוועדה התכנסה לדיון בנושא.

בשבוע שעבר הוחלט על שינוי העמדה והקביעה שלפיה יש לטפל בפצועים על פי דחיפות רפואית ולא על פי מוצאם ועמדתם. בעקבות גיבוש עמדה זו, צפויה הר"י לשנות את הקוד האתי כך שיהיה תואם להנחיות אתיות בינלאומית.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר בתגובה: "אני קורא לראשי ההסתדרות הרפואית להתפטר לאור ההחלטה המבישה שקיבלו ולפיה יש לטפל קודם בפצוע הכי קשה - גם אם הוא המחבל", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "זוהי החלטה לא הומנית, שמעידה שמי שקיבל אותה פשוט לא חי במציאות. זוהי החלטה שהיא כולה חוסר שיקול דעת, בלבול ואובדן המצפן המוסרי. חובה על הרופאים להתקומם נגד ההחלטה הזו ולשנות אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully