פעילות במטבח עם הילדים. ShutterStock
פעילות במטבח עם הילדים/ShutterStock

חם. אל תצאו מהמטבח

חני סקאל-פרילוק, מאמר אורח

6.8.2019 / 6:40

הקייטנות נגמרו, הילדים קיבלו צורה של ספה ואתם לא מסוגלים לראות יותר עוד אטרקציות קיץ? אתם לא לבד. חני סקאל-פרילוק טוענת שהדרך למלא את ימי החום הארוכים האלה מתחילה דווקא במטבח, ויש לה 7 סיבות מאוד משכנעות

הגענו לנקודה הזו בחופש הגדול שבה הקייטנות הסתיימו וההורים מחפשים מקומות בילוי ודרכים להעסיק את ילדיהם. פעמים רבות, לבילוי מחוץ לבית מתווסף גם ביקור במסעדה, פשוט כי זה קל יותר - בלי מאמץ, בלי סופרמרקט, בלי שטיפת כלים וכל אחד יכול להזמין מה שהוא רוצה. מעבר לכך, האכילה במסעדה נחשבת לחלק מזמן הבילוי, פתרון נוח ל"מה עושים היום". אבל למרות הנוחות הזו, לאכילה במסעדה יש מחיר כלכלי וגם בריאותי. והכי חשוב - היתרונות של הבישול בבית, במיוחד כשהוא נעשה בשיתוף עם הילדים, הם גדולים ומגוונים, וכוללים יתרונות פיזיים, רגשים, התפתחותיים ועוד. אספנו את כל הסיבות שישכנעו אתכם להתחיל לבשל עם הילדים.

ילדים מבשלים. ShutterStock
זה יעשה להם טוב. ילדים מבשלים/ShutterStock

1. בישול בבית בריא יותר

ככל שילדים נחשפים מגיל צעיר למזונות בריאים ומזינים, כך הם ייהנו ממזונות אלו ויעדיפו אותם על פני מזונות מעובדים. האוכל הביתי בריא יותר מאוכל קנוי, מכיל יותר ויטמינים ומינרלים, ופחות קלוריות, שומן רווי וחומרי טעם מלאכותיים.

בנוסף, בישול משותף הוא פתח לשיחות אודות תזונה, בריאות ובחירות נבונות, ודרך להפוך את הנושאים הללו לחלק בלתי נפרד מהשיח בבית. בזמן שאתם יחד במטבח אפשר לדבר על הוויטמינים שבירקות, להשוות בין ערכים תזונתיים של מאכלים שונים, ולדון בכדאיות של מתכון אחד לעומת השני או צורת בישול אחת על פני השנייה. ההסברים שלכם והתהליך שילדיכם חווים, ישאירו את חותמם גם בבגרותם.

עוד בוואלה!

הצלחת הזו תגרום לילדים שלכם לאכול יותר פירות וירקות

לכתבה המלאה
ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
ילדים שמבשלים נרתעים פחות מירקות. ילד אוכל גזר/ShutterStock

הכנת אוכל בבית ואכילתו מפתחת את חוש הטעם של ילדכים ומרחיבה את עולמם התזונתי, וחשוב לא פחות - גם מלמדת אותם אודות מסורת בישול הביתית. הבישול יוצר תחושת "בעלות", ומגביר את הרצון להתנסות, לטעום ולאכול. לחשיפה למאכלים, מרקמים ולתהליך הבישול יש משמעות רבה, וגם אם הם אינם מוכנים לטעום את התוצרים היום, ככל שיחשפו שוב ושוב הסיכוי שיטעמו בעתיד גובר.

2. בישול מפתח מיומנויות מוטוריות

כשהם מוזגים נוזל לקערה, הילדים מפתחים מיומנויות של תפיסה מרחבית. הם משפרים את המוטוריקה העדינה בזמן שהם חותכים, פותחים, שופכים או שוברים ביצים, ואת המוטוריקה הגסה בעודם מערבבים ומקציפים. בישול חושף את הילד לתחושות שונות, למרקמים מגוונים ולרמות שונות של לכלוך, ומאלץ אותו להתמודד איתם, גם כשלא נוח לו.

בישול מאפשר אפילו יותר מפיתוח מיומנויות מוטוריות, הוא מלמד כישורי חיים חשובים. ילדים שמגיל צעיר שותפים לעשייה במטבח לומדים לערוך רשימות, לחתוך, להקציף, לערבב ולטגן. הם לומדים לנקות אחרי עצמם ולתקן נזקים שהם עושים. הילדים לומדים שצריך להתאמץ על מנת להגיע לתוצר, ושלעיתים התהליך מעניין ולעיתים מייגע, אך שחשוב לעשותו על מנת להגיע לתוצאות וליהנות מהן. כל אלו הן מיומנויות להן יזדקקו יותר ויותר ככל שיגדלו.

3. זה יעזור לילדים שלכם בבית הספר

בבישול מתאמנים במתמטיקה - לומדים לזהות ספרות, למדוד, למנות ולחשב, והכל בצורה מהנה ונעימה. בישול מחזק את מיומנויות הקריאה בזמן שעוקבים אחרי מתכון, קוראים את המידע על גבי האריזות, נחשפים לאותיות, מילים ומשפטים. בישול הוא חלק בלתי נפרד מלימודי המדעים מכיוון שעורכים ניסויים, לומדים על סיבה ותוצאה ומה קורה כאשר מיישמים עקרונות פיזיקליים על מרכיבים שונים. הבישול מלמד פתרון בעיות ומהווה דרך ללמוד על עצמך, המשפחה שלך ועל העולם סביבך.

מלפפון ירוק. ShutterStock
זה יכול להיות גם שיעור במתטיקה וגם ריפוי בעיסוק. מלפפונים חתוכים/ShutterStock

4. כי זה יכול למנוע בררנות באוכל

ילדים שמבשלים מגיל צעיר נוטים פחות לבררנות אכילה. מהרגע בו ילדיכם מסוגלים לשבת על השיש ולהכניס מלפפונים לקערה או לערבב את הרוטב, שתפו אותם בבישולים והעלו את רמת המורכבות בהתאם לגיל וליכולות הילד. הבישול חושף את הילדים למרכיבי מזון שאולי ביומיום הם נמנעים ומתרחקים מהם. ילד שלא אוכל ירקות כלל ועוזר ומבשל ירקות בעצמו, יהיה לו קל יותר לנסות בהמשך ירקות מסוימים גם אם לא את כולם.

בישול שנעשה בסבלנות וסובלנות הוא כלי טיפולי נפלא, המקרב גם את הבררן שבילדים למגוון עצום של פירות וירקות, מרקמים, ריחות וטעמים, שמהם הוא נמנע.

5. כי זה מחזק יכולות רגשיות

כולנו מכירים את תחושת הגאווה כשמחמיאים לנו על התבשיל, או כשמבקשים מאתנו את המתכון. גם אצל ילדים בישול מקנה תחושת מסוגלות. זוהי דרך נהדרת לחזק את תחושת הערך העצמי של הילד. הם גאים בעבודה שלהם, גאים בתהליך ושותפים בעבודת צוות למען מטרה משותפת. הבישול מנחיל לילדים תחושת אחריות והם לומדים להמשיך עם המשימה עד סופה, מבלי לוותר. בנוסף, בישול מלמד דחיית סיפוקים - עבדנו והתאמצנו, אבל צריך להמתין עד שטועמים, צריך קודם לסדר ורק אז לאכול, צריך לחכות עד שהעוגה תצא מהתנור, או עד שהאורחים יגיעו.

6. בישול הוא בילוי מושלם גם עם חברים

במקום לשבת ביחד סביב מסכים, בישול משותף עם חברים יכול להיות חוויה נהדרת לקיץ. הכנת המזון והאכילה המשותפת, ואפילו הניקיון, הן פעילויות נהדרות עם חברים במהלך החופשה. בישול משותף הוא זמן איכות מצוין, ודרך נהדרת להפוך מטלה לפעילות מהנה ומגבשת. סביב הבישול יחדיו אתם מבלים זמן יקר מפז יחדיו, צוחקים, נהנים, לפעמים כועסים, אך בעיקר - יוצרים חוויות וזיכרונות.

7. כדי לשמור על הסביבה

אנחנו מדברים הרבה על "ירוק" ועל קיימות, ולמען הדור של ילדינו והדורות הבאים, חשוב שהמושגים הללו יהיו חלק מההתנהלות גם בבית. במטבח יש הזדמנות פז ליישם את המושגים החשובים האלה ולהביאם לידי הפנמה. את הירקות קנו עם ילדים אצל ירקן מקומי או בשוק, עזרו לילדים למיין את האריזות, עטיפות וניירות לפחי המחזור המתאימים, הראו להם איך אפשר להשתמש בשאריות הירקות בשביל מרק ואת הפירות הפחות יפים לקינוחים טעימים. גדלו איתם באדניות עציצי תבלין לבישולים שלכם, ודשנו את האדמה עם שאריות מזון. העולם יודה לכם.


חני סקאל-פרילוק היא דיאטנית קלינית RD msc, דיאטנית ראשית בלאומית שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully