ילדה משחקת בטאבלט. ShutterStock
ילדה משחקת בטאבלט/ShutterStock

תוכנית ההתנתקות

30.7.2019 / 6:21

החופש בגדול בשיאו, מרבית הקייטנות כבר נגמרו (או נגמרות עוד רגע) והורים רבים מרגישים שהילדים שלהם מתנוונים מול המסכים השונים. שאלנו ארבע אמהות שהן גם מומחיות בתחום התפתחות הילד איך הן מעסיקות ילדים בחופש הגדול. הנה התשובות שלהן

אחד הנושאים שהכי מעסיקים הורים כיום הוא מציאת המינון המתאים והנכון עבור הילדים של זמן מסכים (טלוויזיה, מחשב, פלפון, אייפד וכדומה). במהלך השנה הילדים לרוב עסוקים - בבקרים יש את המסגרות החינוכיות ואז אחר הצהריים יש חוגים, חברים, שיעורים, עבודות, והנה מגיע הערב ונגמר היום. אולם עם בוא החופש הגדול נפרץ הסדר הזה. הילדים מבלים שעות ארוכות מאד בבתיהם, לעיתים ללא ההורים, שנאלצים להמשיך לעבוד, ללא מסגרות וסדר יום מאורגן, ונמצאים הרבה מאוד זמן מול המסך.

לפי הפניות למערכת וואלה! הורות, אין הורה שלא מוטרד מהנושא הזה, וכמעט כולם חוששים שהילדים שלהם מתנוונים מול המסך. אז יצאנו לשאול נשות מקצוע שונות איך הן מצליחות לנתק את הילדים שלהן מהמסך ולגרום להם לעשות דברים אחרים. הנה התשובות שלהן, מומלץ לגזור ולשמור לימי הבטלה הארוכים.

חוברת המשחקים המושלמת ואוהל שהכל אפשרי בו

קרן יטיב, יועצת משפחתית, מטפלת רגשית ובעלת הפיל הצבעוני - המרכז להורות ומשפחה, מבקשת להתחיל דווקא בהמלצה כללית. לדבריה, אנחנו לא יכולים לבקש מהילדים להתנתק מהמסכים בעוד אנו תוקעים את ראשנו בתוך המסך. כלומר, להגיד אפשר, בטח, אבל הם לא יעשו את זה. אם אנחנו מתכוונים להקים אותם, עלינו לסגור את המכשיר, לקום בעצמנו ולתת להם דוגמה אישית.

ואיך ממלאים זמן בלי מסכים? "לאחרונה נתקלתי בחוברת מקסימה לילדים שנקראת "לא משעמם לי - ספר משחקים לרגעים שמחפשים מה לעשות בהם", ואהבתי מאוד, וכך גם בתי בת ה-11. החוברת היא של הוצאת חלבלוב והיא מבטיחה 100% זמן נייר במקום זמן מסך, וגם מקיימת. הדפים עבים ונטולי עץ, המרקם שלהם נעים והם לא נקרעים, וכשכותבים בצד אחד זה לא עובר לצד השני ולא נמחק. העיצוב הגרפי יפה ורגוע, לא צבעוני ומבלבל את העיניים מדי, אבל כן מושך את תשומת לב הילד".

הפעילויות שיש בחוברת הזו מגוונות מאוד ויש גם פנייה ליכולות שונות - גם הפעלה של קוגניציה, בדיקת ידע, זיכרון וכדומה אבל יש בה גם אפשרויות ליצירתיות ולביטוי דרך ציור. את הפעילויות בחוברת הזו ניתן לעשות הן כעבודה אישית והן כעשייה משותפת של יותר ממשתתף אחד. ישנן 20 חוברות בסדרה בנושאים שונים: חלומות, מצחיק מאוד, מלכותי, בכושר, בתיאבון, בעבודה, הוקוס פוקוס, חיות מחמד, ספארי ועוד. החוברת מתאימה מגילאי 5 ועד 12.

ילד משחק באוהל ביתי. ShutterStock
תמיד עובד. ילד משחק באוהל ביתי/ShutterStock

"רעיון נוסף, שאני אוהבת מאוד הוא להקים אוהל בבית", אומרת קרן ,"את האוהל הזה מקימים הילדים: פורסים שמיכה גדולה מעל ארבעה כסאות ומצמידים אותה בעזרת אטבי כביסה. מהרגע הזה נותנים לדמיון להשתולל. האוהל הזה יכול להיות ממלכת קסמים, אוהל החלומות או הארמון של הנסיכה היפהפייה. אפשר לשחק בו, לאכול בו, לישון בתוכו, לשמוע בו סיפורים והתנאי היחידי - הכניסה אליו עבור כולם היא ללא מסכים. מתאים לגילאי 2-12, ולכל מבוגר שמסוגל להתכופף, לזחול פנימה ולשבת על הרצפה.

המשחקים שיוציאו אתכם מהקופסה

דינה קורול, מטפלת רגשית בביליותרפיה MA, ואם לשבעה ילדים, ממליצה מאוד על משחקי קופסה. לדבריה, הם מהנים, מגוונים, זמינים ומחזקים כישורים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים. משחקי קופסה נמצאים בכל בית עם ילדים, וצריך רק להושיט יד, להוריד מהם אבק ולהתיישב לשחק. אבל - חשוב לבוא למשחקי הקופסה עם ציפיות ריאליות. "המשחקים האלו לא יעסיקו את ילדיכם במשך שעות, ותצטרכו גם אתם לשחק", מבהירה דינה, "בגיל הרך מדובר בפעילות משותפת וזמן המשחק נע בממוצע בין 10 ל-20 דקות". אבל זו בהחלט הזדמנות נהדרת לחיזוק הקשר עם הילד, ללימוד מיומנויות רגשיות וחברתיות ולפיתוח אסטרטגיות חשיבה ופתרון בעיות.

כשבוחרים משחק קופסה חשוב לבחור במשחק שנהנה ממנו גם אנחנו. לפי דינה, קשה להתחבר ולהתמיד בפעילות שלא נהנים ממנה, ומשחק לא אמור להיות עוד מטלה מכבידה שנוספת לעומס המטלות הבלתי אפשרי של ההורה.

משפחה משחקת יחד משחקי קופסה. ShutterStock
ביחרו משחק שגם אתם נהנים ממנו. משפחה משחקת יחד/ShutterStock

כאשר בוחרים משחק קופסה כדאי לבדוק אם מדובר במשחק תחרותי או במשחק של שיתוף פעולה. רוב משחקי הקופסה הקיימים בשוק מבוססים על תחרות וניצחון של אחד הצדדים. בכך הם נותנים מקום להישגים אישיים ומטפחים אמביציה ושאיפה להצטיין והם גם מאפשרים לילד לבטא באופן בטוח רגשות לא פשוטים כגון תוקפנות כלפי ההורה. לעומת זאת, משחקי שיתוף פעולה מדגישים את הביחד ואת המאמץ הקולקטיבי למען מטרה משותפת. הם מטפחים את היכולת של עבודה בצוות, חיפוש אחרי פתרונות משותפים וויתור על צרכים אישיים מסוימים למען הכלל. החליטו מהו הדבר המרכזי שאתם מעוניינים עכשיו לחזק עם ילדכם ובחרו את משחק הקופסה לפיו.

דינה גם ממליצה על משחקי קופסה בשיטת "עשה זאת בעצמך": אפשר להמציא משחקים בעצמכם כדי לפתח את הדמיון והיצירתיות של הילדים. בנוסף, זאת הזדמנות להשתמש בחומרים משומשים וללמד את הילדים על שמירת הסביבה.

הצנצנת הקסומה שתחסוך לכם את "מה עושים היום?"

נעמה רוזנברג, מרפאה בעיסוק בתחום התפתחות הילד ואם לשלושה ילדים, אוהבת להכין עם הילדים צנצנת פעילויות בתחילת החופש - בוחרים צנצנת יפה ושקופה, מקשטים אותה בסרט, במדבקות או בכל דבר שהילדים בוחרים. לאחר מכן, מכינים עם הילדים פתקים, כשבכל פתק כותבים או מציירים (בהתאם לגיל הילד) פעילות אחת שניתן לעשות בחופש. נעמה אוהבת להכין שני צבעים של פתקים - אחד לפעילות בתוך הבית וצבע שני לפעילויות בחצר הבית. בכל ערב מוציאים שני פתקים מהצנצנת (אחד מכל צבע) ואלה יהיו הפעילויות שנעשה ביום למחרת. פעילות כזו היא מהנה במיוחד עבור ילדים מפני שהיא מאפשרת להם להיות שותפים פעילים בתכנון, והיא גם בונה סדר וארגון, כך שהילדים יודעים אלו פעילויות יש בכל יום.

צנצנת פעילויות מספקת אפשרות לשיח פתוח על מה קורה ומה עושים, כשיש פעילויות שאהובות על מישהו אחד ועל האחרים לא. בנוסף, הפעילות הזו מעודדת לכתיבה ספונטאנית, גם לילדים שפחות אוהבים לכתוב (ובמיוחד בחופש הגדול). כל ילד כותב בהתאם לגילו. יש לשים לב שהכתב יהיה מספיק קריא וברור לכל בני הבית. ילדים בגילאי גן יכולים לצייר את הפעילות וכך עובדים על יכולותיהם הגראפיות.

ילדים מבשלים. ShutterStock
פעילות במטבח הביתי מזמנת הרבה הזדמנויות לפיתוח כישורים מוטוריים ושפתיים. ילדים לשים בצק/ShutterStock

נעמה מציעה פעילות מהנה נוספת בתוך הבית - "מאסטר שף". לדבריה, פעילות במטבח הביתי מזמנת הרבה הזדמנויות לפיתוח כישורים מוטוריים ושפתיים, וזו גם פעילות תהליכית, הדורשת מרכיבים של תכנון (מה להכין, איזה מרכיבים צריך, איזה כלים צריך), התארגנות (קניית המצרכים וארגונם על משטח העבודה, ארגון הכלים שבהם משתמשים), רצף ( מה עליי לעשות קודם ומה אחר כך) ובקרה על הביצוע שלנו (האם הצלחתי במשימה, מה עבד ומה פחות עבד).

נעמה ממליצה לצלם בטלפון הנייד את שלבי הכנת הארוחה כך שאחר כך ניתן להסתכל יחד על התמונות ולשחזר את מה שעשינו. זה תורם להעשרת ההבעה השפתית, מזמן שיחה על הרגשות בזמן הפעילות או לאחריה, מאפשר לשתף את בני הבית שלא היו באותו הזמן, ומשאיר זיכרון משפחתי נעים. פעילות כזו מתאימה מגיל שנתיים ומעלה. גם מתבגרים צעירים נהנים מאד מפעילויות במטבח.

ואיך מנתקים מתבגרים מהמסך?

ומה לגבי מתבגרים? הורים למתבגרים בטח מגלגלים עכשיו עיניים. "כן, כן", הם אומרים, "להקים ילדים בני חמש זה קל. אבל נסו למצוא מה לעשות עם המתבגרים בחופש, זו כבר משימה בלתי אפשרית. מסכים מסכים ועוד מסכים, זה כל מה שהם מוכנים". במיוחד עבורם דיברנו גם עם הילה פינקלשטיין, עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית, מומחית ליחסי אימהות ובנות מתבגרות ואם לשלוש מתבגרות בעצמה.

לדברי הילה, המתבגרות שלה אומרות שבתחילת החופש המוח שלהן עדיין מבולגן מכל הלחץ של בית הספר, והן פשוט רוצות לנוח. לפעמים המנוחה תהיה מול מסך ולפעמים במיטה בשעות מוזרות. הן מבקשות מההורים לסמוך עליהן שהן ירגישו מתי יש להן כוח ורצון להתחיל לתכנן תכניות, ואולי ההורים אף יופתעו מהיצירתיות ומהאנרגיה שתתגלה אחרי שהן ינוחו וישתעממו קצת.

לפי הילה גם הורים למתבגרים חשים כי יש צורך לשחרר, לתת להם לנוח ולסמוך עליהם, אולם לדבריה גם מומלץ לתכנן יחד מספר פעילויות משותפות, שיהיו העוגן של החופש ויסומנו ביומן המשפחתי. פעילות כזו יכולה להיות קמפינג או טיול מים בסוף השבוע למשפחה חובבת אתגרים או פעילויות ממוזגות כמו סדנאות לתקשורת מקרבת, מגוון סיורים במוזאונים או פעילות לנוער קורא באוניברסיטה. הטיפ הכי חשוב לדעתה הוא שכל תכנית היא בסיס לשינויים. זכרו שהחופש הוא ה-זמן למילוי מצברים והנאה משותפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully