וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מצליחים להיכנס להריון? כדאי שתבדקו את איכות הזרע

ד"ר יונה ברק בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

19.9.2019 / 6:31

מתמודדים עם קשיים בדרך להשגת ההיריון? תוצאות בדיקת הזרע אינה תקינה? ייתכן כי הבעיה נובעת מאיכות הזרע. מדוע מדובר באחד הפרמטרים החשובים ביותר שאתם צריכים לבחון, מה עשוי להשפיע על איכות זו וכיצד ניתן לשפר אותה?

זרע שוחה לעבר ביצית. ShutterStock
אפשר לשפר את המצב. זרע וביצית/ShutterStock

אם אתם נמצאים בתהליכי בירור אצל רופא הפריון בדרך להשגת ההריון המיוחל, כדאי שתכירו את המונח "איכות הזרע". באופן עקרוני, "זרע טוב" הוא תא זרע שהצליח להפרות ביצית, והעובר שמתקבל בעקבות כך ימשיך ויתפתח ברחם עד ללידה. מאחר שאורח החיים שלנו יכול להשפיע באופן ניכר על מדדי הזרע, חשוב להיות ערים להשפעות אלה, ובעיקר לדרכים המאפשרות לשפרם. מיד תבינו כיצד ומה ניתן לעשות בנדון.

מבחינה מדעית, קיימים קריטריונים המגדירים מהו זרע "נורמלי". קריטריונים אלה מהווים כלי המאפשר לרופא המטפל להתוות את דרך הטיפול האופטימלית עבור זוג המצוי בטיפולי פריון. קיימים מספר סולמות לקביעת המדדים בזרע הנבדק. ברוב מעבדות הזרע ברחבי העולם, משתמשים בקריטריונים שנקבעו על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) ועודכנו בשנת 2010.

ביום הבדיקה, המטופל נדרש להביא את דגימת הזרע שלו במיכל סטרילי המיועד למעבדת הזרע. נוזל הזרע היוצא מצינור הזרע נמסר לבדיקה המכונה "זירמה" (EJACULATE). הנוזל, מכיל בתוכו את תאי הזרע, וכן מרכיבים נוספים. בעת בחינת מדדי האיכות במעבדה, נבדקים הפרמטרים הבאים:

1. נפח הנוזל: נפח זירמה של 1.5 - 4.5 מ"ל נחשב כקריטריון תקין. אגב, הכלי הסטרילי המיועד לבדיקה הינו בעל נפח הרבה יותר גדול מכמות זו, ולכן אין צורך להיבהל אם נפח הזירמה בפועל נראה קטן יחסית.

2. ריכוז תאי הזרע ביחידת נפח של 1 מ"ל: ריכוז תאי הזרע הינו סכום תאי הזרע שמצויים בתנועה ואלה שאינם בתנועה. הערך נחשב לתקין כאשר ריכוז תאי הזרע שנבדק הינו 10615X למ"ל אחד של זירמה.

3. תנועתיות: כאשר לפחות 40 אחוזים מתאי הזרע שנספרו ליחידת הנפח לקביעת הריכוז, הינם תאי זרע בתנועה, זה אומר שהתנועתיות הינה בגבולות הנורמה.

זרע. ShutterStock
גם הצורה משמעותית. זרע/ShutterStock

4. צורת תאי הזרע: תא הזרע מורכב מראש, צוואר וזנב. הראש מכיל את המטען הגנטי (הכרומוזומים הזכריים), הצוואר מכיל את המיטוכונדריות והזנב הינו אברון ייחודי המאפשר לזרע את כושר התנועה שלו. באופן עקרוני, המבנה המורפולוגי של ראש תא הזרע, הוא זה שקובע את איכות התא. אמנם, אין לנו אפשרות לנבא האם קיים פגם גנטי בתא זרע שנראה תקין במבנהו, אך מכיוון שלמעשה זהו הפרמטר היחיד שקיים, המבנה יכול להוות אינדיקציה מסוימת לגבי יכולת הזרע להפרות, ולעבור איחוי עם הביצית כדי . ליצור עובר, ולא כל שכן - אותו עובר ימשיך ויתפתח ברחם עד ללידה.

5. מדדים נוספים: בנוזל הזירמה ניתן לבחון נוכחות של תאים אחרים, כמו למשל תאי דם לבנים, שעלולים להעיד על דלקת. כמו כן נבדקת רמת החומציות. גם מדדים אלה מאפשרים להבין טוב יותר אודות איכות הזרע.

מה משפיע על איכות הזרע?

פרסומים מדברים על כך שבשנים האחרונות חלה ירידה באיכות הזרע. הסיבות לכך מגוונות. באופן כללי, יתכן שחלקן קשורות באורח החיים האינטנסיבי בו אנו מצויים, וחלקן אינן ידועות. להלן כמה מהעיקריות שביניהן:

גורמים גנטיים
לגורמים הגנטיים קיימת חשיבות רבה בקביעת איכות הזרע. כיום, ניתן לבצע סקירה גנטית, אבחון לנשיאת מחלות גנטיות, וכן אפשרות לאבחון גנטי טרום השרשתי של העובר המתפתח. אפשרויות אלה מהוות כלים טובים עבור מומחי הפריון והגנטיקאים, המסייעים בהשגת ההיריון ומשפרים את הסיכוי ללידת ילד בריא.

טמפרטורה
ייצור הזרע באשך נעשה בטמפרטורה הנמוכה מחום הגוף. באופן תקין, באשך קיים מנגנון ייחודי של רשת צינוריות דם, שתפקידו לסלק את עודף החום, וכן מנגנון נוסף באמצעותו שק האשכים נעשה רפוי בעת החשיפה לחום, מה שמסייע להרחיק ולאוורר את האשכים. שק האשכים מתכווץ ומקרב את האשכים לגוף בטמפרטורה נמוכה. לפיכך, עליה בחום הגוף עלולה לפגוע באיכות תאי הזרע. למרבה המזל, בדרך כלל מדובר בתהליך הפיך, ולכן כאשר ייצור הזרע באשך נפגע מהחום, איכות הזרע עשויה להשתפר מחדש כעבור כשבעה שבועות לערך.

בעניין זה, הנה מספר עצות שעשויות לסייע לגברים, ובייחוד לאלה המצויים בתהליך של השגת הריון: אווררו את אזור המפשעה, אל תלבשו לבנים או מכנסיים הדוקים מדי, ותרו על הסאונה והג'קוזי החם, השתדלו לא לאחסן את הטלפון הסלולרי קרוב לשק האשכים, ובמידת האפשר הימנעו מקרבת תנורים או גופים מפיצי חום. כמו כן, אם אובחנה בעיה באיכות הזרע ויש רצון להרות, רצוי להשתדל להפחית בתקופה זו פעילויות הגורמות לחימום האשכים כמו: ריצות ממושכות, רכיבה על אופניים וכדומה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אם אובחנה בעיה באיכות הזרע ויש רצון להרות - כדאי להפחית בריצה. גברים רצים/ShutterStock

תזונה
במחקרים שנעשו על חיות משק, נמצא כי צריכת דגים העשירים באומגה 3 עשויה להיטיב עם איכות הזרע. ככלל, מומלץ להרבות במאכלים המכילים אומגה 3, כגון דגים ואגוזים, וכן באכילת ירקות ירוקים המכילים שפע של מינרליים.

אלכוהול ועישון
מחקרים הראו כי צריכת אלכוהול ועישון סיגריות עלולים לפגום באיכות הזרע, לפיכך רצוי להימנע מאלה בעיקר בעת הניסיונות להרות.

לסיכום, בדיקות המדדים להגדרת איכות הזרע בקרב זוגות המתמודדים עם קשיים בכניסה להריון, מיועדות בעיקר לאפשר לרופא הפריון להתאים טיפול אופטימלי עבור זוגות המעוניינים בהשגת הריון. שמירה על אורח חיים בריא, הימנעות מעישון ואלכוהול, הורדת מפלס הלחץ, תזונה מתאימה ואפילו הקפדה על ביגוד מאוורר עשויים לתרום ולעזור בהשגת ההיריון המיוחל.

*האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי אצל רופא. כל בעיית פריון נדרשת מעקב של רופא המתמחה בתחום.

ד"ר יונה ברק היא מדענית PhD, MSc, BSc, לשעבר נשיאת הארגון העולמי של "אלפא" - מדענים ברפואת הפריון. סייעה והקימה מעבדות רבות להפריה חוץ גופית בארץ וברחבי העולם, חברה במועצה הלאומית לרפואת נשים, גנטיקה ואמבריולוגיה, וחברת כבוד במספר ארגוני פוריות בעולם. השתתפה בהקמת מסלולי לימוד לתואר שני באמבריולוגיה קלינית, בארץ ובעולם ושמשה כחברה בחבר המרצים של הפקולטה ערכה מחקרים רבים, והשתתפה בחיבור מאמרים מדעיים רבים. מנהלת ובעלים של מעבדה הנותנת ייעוץ ושרותי פריון בארץ.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

ד"ר יונה ברק בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully