וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקות גנומיות וטיפולים ממוקדים מעלים את הישרדות חולי סרטן ריאה

22.9.2016 / 9:38

מחקר ישראלי העלה שבדיקות גנומיות ספציפיות מובילות לשינוי ההמלצות הטיפוליות בכ-40% מחולי סרטן הריאה. עבור רבים מהם, מדובר בהבדל משמעותי של איכות ואריכות חיים "ממישהו שהולך למות, פתאום יש תקווה"

ShutterStock

סרטן ריאה הוא עדיין הממאירות הקטלנית ביותר, אולם בשנים האחרונות מנשבות רוחות של תקווה בעקבות בדיקות גנומיות וטיפולים ממוקדים מטרה המותאמים אישית. במחקר שבוצע ב- 4 השנים האחרונות ע"י פרופ' פלד, במרכז דוידוף , במרכז הרפואי רבין, ופורסם רק לאחרונה, נמצא כי לכ-40 אחוזים מהחולים שביצעו בדיקה גנומית מקיפה השתנתה ההמלצה הרפואית ונמצא עבורם טיפול ביולוגי יעיל המתאים לסוג הספציפי של הסרטן שזוהה בבדיקה.

"לקחנו הרבה מאוד חולים שעברו בירור מולקולארי לרקמת הגידול, על בסיס הקיים בטכנולוגיות הקיימות בארץ - שהן טכנולוגיות טובות", מסביר פרופ' פלד. " ואת כל אלו שיצאו שליליים לטיפולים ביולוגיים, בדקנו בטכנולוגיה מתקדמת יותר, שעושה ריצוף גנומי אמין ומדויק, ומצאנו שכ-40% מהמטופלים שהיו מיועדים לטיפולים כימותרפיים מתוך קבוצת חולי הריאה יכולים לקבל טיפולים ביולוגיים". לדבריו, ניתן להעריך כי המידע האיכותי שהתקבל העלה את סיכויי הישרדותם של חולי סרטן הריאה שהשתתפו במחקר. "חד משמעית, לא רק שהעלה את ההישרדות אלא גם שיפר דרמטית את איכות החיים", אמר פרופ' פלד.

רצף DNA. ShutterStock
חוד החנית של רפואה מותאמת אישית בתחום הסרטן/ShutterStock

ד"ר שני שילה מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן ריאה, שבעלה אובחן עם סרטן ריאה דרגה 4 לפני 5 שנים, חוותה באופן אישי הסיטואציה הקשה, בה התבשרה כי בעלה אינו מתאים לטיפול ביולוגי. "כשעשו את הבדיקות הרגילות הסתבר שלבעלי אין מוטציה והוא התחיל לעבור כימותרפיה שהייתה מאוד קשה. הבנתי שהוא הולך למות. שהוא לא ישרוד הרבה זמן", נזכרת ד"ר שילה.

אלעד, בעלה של ד"ר שילה, היה בין הראשונים שעברו בדיקת פאונדיישן וואן (FoundationOne), למיפוי גנומי, הנחשבת לחוד החנית של רפואה מותאמת אישית בתחום הסרטן. בעקבות המידע המדויק שהתקבל מהבדיקה, שונתה ההמלצה הטיפולית עבורו. "זה היה לפני 5 שנים והגיעה תשובה שיש לו מוטציה שיש לה תרופה. את יכולה לתאר איזו הרגשה זו – ממישהו שהולך למות, בעצם יש תקווה. הוא התחיל טיפול בתרופה - בכדור, ותוך שבוע כבר הוא הרגיש הקלה. לאחר חודשיים הבדיקה הראתה 60% או 70% תגובה. ואפשר לומר שאלעד הגיע למצב של תגובה מלאה, כלומר כל הגידולים נעלמו מהגוף שלו" סיפרה בהתרגשות ד"ר שילה. " הוא חי כבר 5 שנים. אם פעם קיוויתי שיגיע לבר מצווה של הבן שעשינו אותה לפני שנה, עכשיו ברור לי שבשנה הבא הוא בבת המצווה של הבת, ומי יודע...".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מערכת וואלה! NEWS בשיתוף רוש
  • עוד באותו נושא:
  • רוש
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully