וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הדמעות: איך מטפלים באלרגיה בעיניים?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטקינה

6.4.2015 / 8:17

האביב מגיע, הפריחה במלוא הדרה, ואיתה מגיעה גם אלרגיה עונתית בעיניים. למה זה קורה ואיך אפשר לטפל בתופעה המציקה? מדריך אביבי

אלרגיה בעיניים. ShutterStock
זה עונתי. עונתי./ShutterStock

לפחות 10% מאוכלוסיית העולם סובלת מאלרגיות בעיניים. מרבית האלרגיות הן עונתיות, כאשר מקור האלרגיה משתנה - החל מגורמים סביבתיים כמו פרחים או אבקני פרחים, אבק וחול הנישא ברוח ועד לאלרגיה לשערות של חיות שנוטות לנשור יותר בעונות מסוימות.

מה התסמינים של אלרגיה בעיניים?
"באלרגיה יש תחושה של עקצוץ, רגישות בעיניים, גירוי, גירוד, אודם, הפרשות מימיות, דמע, סנוור בעת חשיפה לשמש, נפיחות בעפעפיים, תחושה של חול בעיניים המלווה לעיתים בנזלת, התעטשויות ולעיתים אף כאבי ראש", מסביר דרור דקל, אופטומטריסט באופטיקנה. לדבריו, יש אנשים שיפתחו תסמינים בסמוך למגע עם האלרגן, ואילו אחרים מפתחים אותם רק כעבור מספר ימים מהחשיפה.

מה גורם לאלרגיה?
"פרט לאלרגיה סביבתית הנגרמת מאויר מזוהם, צמחים, שערות של חיות ואבק ישנה אלרגיה לחומרים שונים המופיעה במגע ישיר, בעיקר למתכות ולעיתים לפלסטיק. ישנם אנשים שאלרגיים לסגסוגות שונות של מתכת או לסוגי פלסטיק מסוימים ולכן עשויים להיות אלרגיים למסגרות משקפיים. הפתרון עבורם יהיה להרכיב משקפיים שמסגרותיהם עשויים מטיטניום, ממתכת נטולת ניקל או מסגרות מצופות זהב כמו במשקפי קרטיה היוקרתיים. רגישות לפלסטיק ולסוגיו השונים נדירה יותר והפתרון יהיה החלפת מסגרת המשקפיים במסגרת העשויה אופטיל, קרבון (סיבי פחם), קרן, עץ או חומרים אחרים. מומלץ להיוועץ באופטומטריסט מיומן ומנוסה.

פריחה בלונדון. ShutterStock
יש גם חסרונות לפריחה/ShutterStock

ומה לגבי עדשות מגע?
אנשים המשתמשים בעדשות מגע וסובלים מאלרגיות עיניים עונתיות או סביבתיות, יתקשו להשתמש בהן עקב החשש להחמרת מצב האלרגיה. במקרים מסוימים עדשות מגע מהוות את הפתרון הטוב ביותר לבעיית ראיה (כמו במצבים של הבדל משמעותי במרשם בין שתי העיניים או במרשמים גבוהים במיוחד) ויש למצוא פתרון שיאפשר את הרכבתן למרות האלרגיה. הדרך הטובה ביותר היא שימוש בעדשות יומיות מסוג סיליקון-הידרוג'ל שמאפשרות מעבר גבוה יותר של חמצן לקרנית. ניתן להיוועץ באופטומטריסט ולנסות עדשות מגע מחומרים, יצרנים ופרמטרים שונים עד למציאת העדשות הנוחות ביותר. בנוסף, בזמן אלרגיה כדאי להגביל את משך ההרכבה של העדשות למינימום או להשתמש רק בזמן פעילויות הכרחיות כמו ספורט או פעילויות חברתיות.

אנשים המשתמשים בעדשות מגע חודשיות או שנתיות צריכים להקפיד בניקוי, להשתמש עם סבון מיוחד ולהשרות במחסנית עם תמיסה מתאימה. בחלק מחומרי ההשריה של העדשות יש חומר משמר שעשוי לגרום לאלרגיה ולנזקים בקרנית ולכן כדאי לנסות תמיסות שיש בהן מינימום חומר משמר, או תמיסות ללא חומר משמר לרבות תמיסות על בסיס מי חמצן.

איך ניתן להקל על האלרגיה?
"כדאי להרכיב משקפי שמש כאשר נמצאים מחוץ לבית, הם יגנו על העיניים מפני סינוור מציק. כמו כן, משקפי שמש קמורים ואטומים עשויים למנוע במעט כניסת אלרגנים לעיניים. ניתן להרגיע את אזור העיניים על ידי שטיפה במים והנחת רטיות לחות וקרות. אפשר להשתמש בדמעות מלאכותיות כדי ללחלח עיניים יבשות. חשוב להשתמש בטיפות שאין בהם חומר משמר היוצר מעגל שבו המטופל צריך להשתמש בהן יותר ויותר. טיפות ללא חומר משמר דומות יותר להרכב הדמעות, ופחות מעודדות גירוי וגירוד".

כדאי להימנע משפשוף העיניים, גם אם הן מגרדות, כי הדבר עשוי להחמיר את הגירוי ולפגוע בקרנית. רופא עיניים יכול להציע תרופות שונות הכוללות לעיתים סטרואידים שיכולות לפתור באופן זמני את בעיית האלרגיה. בסוף שנת 2014, התפרסם בכתב העת Curr Opin Allergy Clin Immunol מחקרם של פרופסור סולומון אברהם וד"ר ניר ארדינסט שנעשה בבית החולים הדסה עין כרם על תרופה בשם טקרולימוס ונמצא שהיא יעילה בטיפול אצל חולים הסובלים מאלרגיות עיניים חמורות וכרוניות. מסקנתו הסופית של המחקר הייתה שטיפול בתרופה זו הינו טיפול יעיל ביותר לאלרגיות בעין ועשוי להוביל לפריצת דרך בכל הקשור לאלרגיות בעיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully