וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקת אושפזה עם דימום מוחי בגלל מחסור בוויטמין K

22.12.2014 / 11:45

בת חודש וחצי אושפזה במצב קשה בבית החולים תל השומר לאחר שהוריה סירבו לתת לה זריקת ויטמין K אחרי הלידה. מצבה של התינוקת התייצב, אך רופאים מבקשים להזהיר מפני "בורות ציבורית"

תינוק על אמו מיד אחרי הלידה. ShutterStock
ויטמין K ניתן לכל ילוד במדינת ישראל/ShutterStock

תינוקת בת חודש וחצי מאושפזת במצב קשה מאז השבוע שעבר בבית החולים תל השומר, כשהיא סובלת מדימום מוחי נרחב ומהפרעה קשה בתפקודי הקרישה. הדבר נגרם עקב מחסור חמור בוויטמין K, אשר ניתן בדרך כלל לכל יילוד ביום הראשון לחייו. התינוקת יצאה מכלל סכנה, אולם בבית החולים מבקשים להזהיר הורים מפני ההחלטה לא לחסן את ילדיהם.

ד"ר איתי פסח, רופא בכיר במחלקה לטיפול נמרץ ילדים, מספר כי "הגיעה אלינו תינוקת במצב קשה מאד, בהכרה מעורפלת ועם סימנים של פגיעה מוחית משמעותית. עם קבלתה הונשמה, הורדמה והועברה מיד לביצוע הדמיה ומשם לחדר הניתוח. לנוכח העובדה כי הוריה החליטו לא לתת לה ויטמין K לאחר הלידה, הטיפול המקובל הניתן לכל ילוד בישראל, חשדנו כי מדובר במחסור בוויטמין K. אבחנה זו אושרה בהמשך על סמך בירור מעבדתי מקיף".

התינוקת הובהלה לחדר הניתוח, שם ניקזו הרופאים את הדם במוחה. לאחר חמישה ימים בטיפול נמרץ, השתפר מצבה של הפעוטה והיא הועברה בסוף השבוע האחרון להמשך אשפוז במחלקת ילדים. היא צפויה להשתחרר בימים הקרובים. בשיבא מודים שמדובר במקרה נדיר, שכן רוב הילדים מקבלים את הזריקה ביום היוולדם, אולם בבית החולים מודאגים מהתופעה המתרחבת של הורים שמחליטים לא לתת לילדיהם את הטיפול החיוני.

"יש להיזהר מפני הבורות הציבורית שקשורה בחזרה לטבע"

"אנשים רבים חושבים שהם חוזרים לטבע, אבל הם לא מבינים שהטבע לא מושלם"

פרופסור גילי קנת, מנהלת המכון להמופיליה, מבקשת להזהיר מפני "הבורות הציבורית שקשורה בחזרה לטבע". לדבריה, "יש אנשים רבים שחושבים שהם חוזרים לטבע, מבחינתם, לבחור בלידה טבעית זה אומר לא לתת לילד שום טיפול, כדי לא להתערב בטבע. אבל הם לא מבינים שהטבע לא מושלם. הגישה הזאת לא מתחשבת בבעיות פיזיולוגיות, שניתנות לתיקון קל, המונע תחלואה קשה ואפילו תמותה. המחסור בוויטמין K הוא מחלה ברת מניעה, שעברה מהעולם, ועכשיו חוזרת - משום שהורים מונעים את הטיפול מילדיהם".

פרופסור קנת מציינת כי "תינוק שנולד בריא לחלוטין, עדיין חסרים לו בדם גורמי קרישה יחסית לאדם מבוגר. ממה שידוע לנו, מומחי הקרישה, ויטמין K מסייע בהבשלה של חלק מגורמי הקרישה בדם. בהיעדרו, נשארות רמות נמוכות של גורמי כרישה בדם, ואז יופיעו סיבוכים של דימומים, שמביאים לתחלואה ואף למוות. התופעות שניתן לראות במקרים כאלה הן הקאה דמית ויציאות דמיות בגלל דימום בדרכי העיכול, פרכוסים או הפרעות נוירולוגיות בשל דימום של המוח, שיתוק ועוד. הדבר לא קורה אם התינוקות מקבלים ויטמין K ביום לאחר לידתם ואז מגיעים לרמות תקינות".

ויטמין K חיוני כדי למנוע סכנה של דימום

גם באיגוד רופאי הילדים ביקשו להדגיש את החשיבות שבטיפול. "מתן ויטמין K לאחר הלידה חיוני על מנת למנוע סכנה של דימום. ויטמין K חיוני לשם יצור מספר מרכיבי קרישה.והכמות המועברת דרך השלייה לילוד אינה מספקת ורמת הוויטמין בחלב האם נמוכה יחסית, כך שמתן ויטמין K נועד למנוע את סכנת הדימום הקשור בירידה ברמות מרכיבי הקרישה עד שהתינוק יצליח ליצור מאגרים מספיקים של ויטמין K באמצעות המזון". עוד נמסר מהאיגוד כי אירועים של דימום היו ידועים ומוכרים לפני שנות ה-60 של המאה הקודמת, אז החלו לתת טיפול שגרתי בוויטמין K לכל ילוד.

"לצערנו קיימת בקרב מיעוט של משפחות בעולם וגם בארץ ובעולם התנגדות למתן התכשיר לתינוקות", נמסר מהאיגוד, "בין היתר הועלה חשש בין הקשר בין ויטמין K למחלות קשות. המחקרים הרבים שנעשו בנושא שללו את החשש הזה והתכשיר הינו בטוח ונמצא בשימוש כבר עשרות שנים. הסירוב למתן ויטמין K כבר הביא לעלייה במקרים של דמם מוחי בילודים כפי שדווח בספרות. בסקרים שנעשו לאחרונה בארצות הברית נמצא כי הסיכון לדימום קשה בתינוקות שלא קיבלו ויטמין K הינו כמעט פי מאה יחסית לתינוקות שטופלו בוויטמין.

"האיגוד הישראלי לרפואת ילדים קורא להורי הילודים לדאוג למתן ויטמין K למען בריאות ובטיחות ילדיהם. חשוב במיוחד לדאוג שתינוקות אשר נולדים בלידות בית יקבלו את התכשיר הזה על מנת להגן עליהם מסכנה של דמם מסכן חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully