וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גודל החזה משפיע גם על בריאות הנפש

26.11.2014 / 11:22

מחקר חדש שבוצע בקרב בנות בגיל ההתבגרות גילה כי אי-סימטריה בחזה משפיעה מאוד על הבריאות הנפשית, ההערכה העצמית והתפקוד החברתי. האם הפתרון הוא ניתוח פלסטי כבר בגיל תיכון?

נערה עירומה מחייכת מול המצלמה ומסתירה את החזה בידיה. ShutterStock
בעיות בדימוי גוף יכולות לגרור גם בעיות אכילה/ShutterStock

החזה הנשי אינו סימטרי. במרבית המקרים השד השמאלי גדול יותר מהימני. בדרך כלל מדובר בהפרשים כל כך קטנים שלא ניתן להבחין בהם, אך יש נשים שאי-הסימטריה אצלן משמעותית יותר, ויכולה להגיע גם להבדלים בגודל החזייה בין שד אחד לשני. בעוד שלנשים בוגרות יש את היכולת להתמודד עם זה (וגם טריקים לטשטש את ההבדלים), עבור נערות, מדובר בהרבה מקרים בלא פחות ממשבר.

מחקר חדש שבוצע בבית החולים לילדים בבוסטון גילה כי נערות עם חזה לא סימטרי או עם חזה גדול באופן יוצא דופן סובלות מירידה בביטחון העצמי ומפגיעה במצב הנפשי. לדברי החוקרים, יש להציע לבנות כאלה ניתוח קוסמטי, על מנת לשפר את הדימוי העצמי שלהן, ובכך את יציבותן הנפשית, ולמנוע את ההשפעה לטווח הארוך של בעיות אלו על חייהן.

במחקר, שהוא הראשון לבחון את הקשר בין גודל החזה לבריאות הנפש, החוקרים מצאו כי הפגיעה בביטחון זהה גם במקרים של הבדלים קלים יחסית בגודל השד וגם במקרים של חזה גדול באופן לא פרופורציונלי. המחקר גילה כי ההשפעה של מראה החזה גורמת גם להפרעות אכילה ולקשיים באינטראקציות חברתיות.

ניתוח פלסטי. ShutterStock
לעיתים יש צורך בניתוח פלסטי בגיל צעיר/ShutterStock

החוקרים ראיינו 59 נשים צעירות בין הגילאים 12 ל-21, שלכולן חזה לא סימטרי בלפחות מידת חזייה אחת. ב-40 אחוזים מהמקרים היה גם עיוות בשד (מצב שבו החזה לא מתפתח באופן נורמלי). החוקרים ביצעו מבחנים כדי לאמוד את הביצועים הפסיכולוגיים והחברתיים של הנבדקות, וגם מבחנים שאומדים את איכות החיים שלהן. מבחנים דומים בוצעו גם על קבוצת בנות שלא סובלת מאי סימטריה בחזה, וכן בקרב קבוצה של בנות עם חזה גדול באופן ניכר ויוצא דופן.

החוקרים גילו כי באספקטים מסוימים של בריאות הנפש ואיכות החיים, הבנות שסובלות מאי-סימטריה היו במצב פחות טוב מהבנות עם החזה "הרגיל". ההשפעה השלילית היתה זהה גם במקרים של אי-סימטריה בינונית וגם במקרים של אי-סימטריה קשה. ההשפעה היתה זהה גם אצל בנות עם חזה גדול מאוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הפתרון: ייעוץ פסיכולוגי וניתוח פלסטי

החוקרים טוענים כי התערבות רפואית בשלב מוקדם יכולה לסייע במקרים כאלה. הם מציעים: ליווי לצורך ירידה במשקל, ייעוץ פסיכולוגי ובמקרי הצורך - ניתוח קוסמטי. ד"ר בריאן לאבו, מנתח פלסטי ועורך המחקר, טוען כי התערבות כזו יכולה לצמצם את ההשפעה הפסיכולוגית השלילית של התופעה. החוקרים מציינים כי בארה"ב ביטוחי הבריאות מכסים ניתוחים קוסמטיים עבור נשים שעברו ניתוח שד בעקבות סרטן שד בשל ההשפעה הפסיכולוגית שיש לכך, אך מתעלמים מההשפעה הפסיכולוגית שיש לחזה "לא נורמלי" בקרב נשים צעירות. "ההשפעה הפסיכולוגית של חזה לא סימטרי מצביעה על הצורך בהתערבות מוקדמת כדי למזער את ההשפעה השלילית", אמר ד"ר לאבו.

גם בישראל מכירים בחשיבות הפסיכולוגית של ניתוחי חזה לנערות. "אני יכול להעיד שאנו הכירורגים הפלסטיים בפירוש מתחשבים במניעים החברתיים והפסיכולוגיים שעומדים מאחורי הפנייה לניתוח גם בגיל הילדות, מתוך הבנה שאפילו ניתוח יחסית פשוט עשוי לשפר מאוד את איכות החיים וההתפתחות החברתית התקינה של הילד כבר בגיל בית ספר יסודי. מחקרים מוכיחים שחוסר שביעות רצון של ילד מהגוף שלו קשור ישירות לתפקוד היומיומי שלו ולמימוש הפוטנציאל שלו", אומר ד"ר אהוד ארד, מומחה לכירורגיה פלסטית במרכז המשולב לאסתטיקה בבית החולים איכילוב. הוא הוסיף כי "ראוי שידעו הורים ובני נוער אשר במצוקה עקב עיוותים התפתחותיים בחזה, שבמצבים אלו קיימת נכונות גדולה לבצע ניתוחי חזה כבר בגיל הנעורים".

בישראל משבר החזה גדל עם הגיוס לצבא

"חשוב מאוד להבהיר שהחזה עוד עשוי להשתנות בהמשך החיים, ולכן תוצאת הניתוח המוקדם לאו דווקא תהיה קבועה"

לדברי ד"ר ארד, הוא נתקל במקרים של נערה שסבלה מחזה שגדל מאוד ומנע ממנה להמשיך בפעילות ספורטיבית בגלל כאבי גב ושפשפות עור; על נער שפרש מנבחרת שחייה מתוך בושה בחזה גדול; ושל נערים שמפסיקים ללכת עם חברים לים על מנת להימנע מלהיראות בבגד ים. התנהגויות כאלו עלולות להשפיע לרעה על דימוי הגוף, הביטחון העצמי והתפקוד החברתי לאורך זמן.

"בישראל באופן מיוחד, גיל 17 מהווה נקודת זמן קריטית עבור אוכלוסיית הנערים והנערות האלה, לקראת הגיוס לצה"ל. הגיוס מגביר את החששות בשל מקלחות משותפות וקשיים בתפקוד גופני מאומץ, ומדרבן בני נוער לפנות לטיפול מוקדם", אמר ד"ר ארד. עם זאת, הוא מסייג כי למרות הלגיטימיות של ניתוח מוקדם במצבים אלה, חשוב מאוד להבהיר למטופלת שהחזה עוד עשוי להשתנות בהמשך החיים ולכן תוצאת הניתוח המוקדם לאו דווקא תהיה קבועה.

ד"ר ארד אומר עוד כי מנסיונו, בדיון על ניתוחי שד בגיל הנעורים חובה להתייחס למספר דגשים ייחודיים:

1. חובה שההורים יהיו נוכחים בכל התהליך וייקחו חלק פעיל בדיון, קבלת ההחלטות והחתימה על הסכמה לניתוח.

2. יש לוודא שהמוטיבציה לניתוח נובעת מהרצון של הנערה ולא מלחץ חיצוני

3. חשוב להתרשם מתפיסת הגוף של הנערה ולוודא שהיא מציאותית ושהציפיות מציאותיות.

4. יש להתרשם מבגרות הנערה והיכולת שלה להתמודד עם אכזבות וסיבוכים אפשריים. מומלץ מאוד להיעזר בפסיכולוג או רופא מטפל במידת הצורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully