וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 מיתוסים על משקפיים וראייה

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

4.9.2014 / 13:34

בכל תחום כמעט, ובעיקר בתחום הבריאות, נוצרו עם השנים לא מעט אמונות ומיתוסים שונים. אם גם אתם רוצים לדעת את האמת המדעית מאחורי המיתוס שגזר מועיל לעיניים - התשובות בפנים

גזר. ShutterStock
טוב לעיניים?/ShutterStock

מיתוסים. הם תמיד התחילו באיזו נקודה בזמן וממקור לא ידוע. התוצאה היא שלעתים האמונות הללו מנהלות אותנו ואנו אפילו לא מעזים לפקפק בהם. דרור דקל, אופטומטריסט B.Sc באופטיקנה סניף ביאליק ר"ג, לוקח את כל המיתוסים, שנוצרו ברבות השנים על משקפיים וראייה, וטורף את הקלפים מחדש.

גזר בריא לעיניים
לא מדויק. למעשה, עד היום לא הוכח שהוויטמינים שבגזר משפרים את הראייה. בתזונה בריאה ומאוזנת, שאין בה מחסור בוויטמין A, אין יתרון באכילת גזר לשיפור הראייה. אולם, בתת תזונה או בדיאטה בה יש חוסר בוויטמין זה, הראייה עלולה להיפגע.

אסור לשבת קרוב לטלוויזיה
לא ממש נכון. בעבר חשבו שהקרינה מהטלוויזיה גורמת לעלייה במספר, אך קרינה ממחשב או מטלוויזיה היא שולית ואינה משפיעה על העיניים, על אחת כמה וכמה כשמדובר במסך שטוח.

הרכבת עדשות מגע קשות לילדים מאיטה את עליית המספר
נכון במידה מסוימת. מחקרים מראים, שבקרב ילדים אשר הרכיבו עדשות מגע קשות, לרבות מסוג אורתו – קיי Ortho-K (עדשות מגע שניתן לישון איתן בלילה) המספר עלה בצורה איטית יותר.

המספר הולך וגדל, אני בדרך לעיוורון!
לא אתם לא, הסירו דאגה מלבכם. ממש לא משנה אם המרשם שלכם הוא 1,2 או 7. הדבר הכי חשוב הו, שתוכלו לראות היטב דרך המשקפיים. גם אם המרשם עולה בהמשך, אבל שומר על יחסיות סבירה, וחדות הראייה נשמרת, הכול בסדר.

אימון דרך תרגילי עיניים, יורידו לכם את המשקפיים
צר לנו, אך התשובה היא לא. אמנם, יש שיטה אלטרנטיבית ידועה, של תרגול העיניים ושרירי העיניים, הקרויה שיטת בייטס. אבל עד לכתיבת שורות אלו, האופטומטריסטים לא נתקלו באף מקרה מוצלח של הורדת המרשם או המשקפיים בעקבות תרגול בשיטת בייטס.

משקפיים. ShutterStock
שימוש במחשב יעלה את מספר המשקפיים?/ShutterStock

המספר קטן יותר בעדשות מגע לעומת משקפיים
נכון, אבל רק מעל מספר 4. עדשת מגע מונחת על הקרנית, ולכן ההשפעה האופטית שלה דומיננטית יותר, לעומת משקפיים. אולם, ההבדל אינו משמעותי עד מרשם 4. לדוגמא: מרשם מינוס 6 במשקפיים הוא שווה ערך לעדשת מגע של מינוס 5.5.

נכון שאתם לא רוצים עיניים עצלות? אז תרכיבו משקפיים
נכון באופן חלקי: רלוונטי לילדים, שהראייה אצלם עדיין מתפתחת, אבל לא אצל מבוגרים, שחדות הראייה שלהם כבר יציבה ואין סיכוי להתפתחות של עין עצלה. לכן מומלץ שכל ילד ייבדק על מנת לשלול אפשרות של עין עצלה.

כדאי לאמץ את העיניים ולהרכיב מספר קטן יותר מהנדרש
ממש לא נכון. אם תרכיבו מספר קטן יותר מהדרוש לכם, התוצאה תהיה שתראו פחות טוב למרחק. עם הזמן, תתרגלו לראות מטושטש, וכך תחוו את העולם. חבל, לא? הרי זה לא מה שיעצור לכם את עליית המספר, ושרירי העין שלכם לא יתחזקו כך.

שימוש במחשב יעלה את מספר המשקפיים
לא מוחלט. ייתכן, כי שימוש ממושך ושעות ארוכות מול מסכי המחשב יתרמו לעלייה במספר, אך אין זה וודאי. וגם אם כן, אין ממש דרך להימנע מזה.

כדאי להגיע לאופטומטריסט ללא משקפיים, כדי שישמור על אובייקטיביות בבדיקה
ממש לא. כשאתם הולכים לרופא, האם תסתירו את התיק או ההיסטוריה הרפואית שלכם, כדי "לבחון" את הרופא, ולבדוק אם יצליח לאתר את עברכם הרפואי? אז שתדעו, הסתרה ואי מסירת המידע המדויק לאופטומטריסט לא תתרום לכם. הנתונים של המשקפיים שהשתמשתם בהם עד כה חיוניים לקביעת המרשם החדש. מעבר למספר, יש גם את עניין הנוחות, צורת המשקפיים, סוג העדשות, ההבדל בין העיניים ועוד פרמטרים. מומלץ למסור לאופטומטריסט כמה שיותר מידע.

  • עוד באותו נושא:
  • משקפיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully