Primary Advertiser

מניעת סיבוכים ותגובות רפואיות קשות: חשיבות החיסונים בגיל השלישי

בשיתוף האגודה לזכויות החולה

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 13:52

ככל שאנו מתבגרים כך מערכת החיסון בגופנו הולכת ונחלשת. מגמה זו מגיעה לשיאה בגילאי 65 ומעלה, על מנת להימנע מסיבוכים ותגובות רפואיות קשות מומלץ לנקוט בהליך מונע ולהתחסן מפני המחלות הנפוצות בגיל המבוגר

אישה מבוגרת מקבלת חיסון מאחות בבית חולים. ShutterStock
נכון להיום קיימים מספר חיסונים מרכזיים המומלצים על ידי מערכת הבריאות במיוחד בגיל 65 שנים ומעלה,/ShutterStock

חיסונים נקשרים אצל רובנו לימי הילדות המוקדמת וכולנו ודאי זוכרים מאז מושגים כמו אדמת, שעלת, צפדת או טטנוס. אך מתברר שחיסונים זה ממש לא רק עסק לילדים וגם מבוגרים צריכים לקבל חיסונים ובמיוחד בני הגיל השלישי. מדוע דווקא בגיל המבוגר? בעיקר בשל העובדה שככל שאנו מתבגרים כך המערכת החיסונית של גופנו נחלשת ואנו הופכים ליותר ויותר חשופים למחלות וזיהומים משמעותיים. למזלנו, ככל שהרפואה מתקדמת ומתפתחת כך עומדים בפנינו היום מגוון רחב של חיסונים, חלקם בסל הבריאות וחלקם לא, שיכולים להגן עלינו מפני מחלות קשות ומסובכות.

נכון להיום קיימים מספר חיסונים מרכזיים המומלצים על ידי מערכת הבריאות במיוחד בגיל 65 שנים ומעלה, בקרב נשים וגברים כאחד, ביניהם חיסונים נגד שפעת, נגד קורונה, נגד נגיף ה- RSV, ועוד. הנה לכם מדריך החיסונים לגיל המבוגר:

אילוסטרציה. ShutterStock
השפעת יכולה להפוך למחלה קשה ואפילו קטלנית, בוודאי בגיל המבוגר/ShutterStock

חיסון נגד שפעת

מחלת השפעת הידועה נתפסת כמחלת חורף בעלת תסמינים קלים בלבד אך למעשה היא עלולה להפוך למחלה קשה ואפילו קטלנית, בוודאי בגיל המבוגר. על מנת להימנע מסיבוכים של שפעת מומלץ לכל אדם מגיל 65 שנה ומעלה להתחסן בחיסון נגד שפעת. החיסון מעניק הגנה יעילה מאוד מפני הידבקות, כמו גם הגנה משמעותית מפני סיבוכים שונים. מדי שנה יוצאות קופות החולים במבצע חיסון שנתי מפני שפעת וזאת בחודשים ספטמבר- אוקטובר, כך שהנגישות לחיסון זה גבוהה במיוחד.

חיסון שפעת מוגבר: כאן ראוי לציין כי אל מול חיסוני השפעת במינון ה"רגיל" המונגשים היום ע"י קופות החולים, ישנו חיסון במינון "מוגבר", המספק לקשישים מעטפת הגנה גבוהה יותר של 24% יותר בהשוואה לחיסונים הקיימים ומפחית ב- 14% את הסיכון לסיבוכים ואשפוזים. חיסון זה ניתן על ידי קופות החולים, אך באופן מוגבל למדי.

חיסון נגד קורונה

מאז שיאה של מגיפת הקורונה בשנת 2020, שמו של הווירוס הזה כמעט ונעלם מסדר היום התקשורתי אך במציאות קיימת כיום הידבקות לא מועטה בקורונה. מי שבין היתר נמצאים בסיכון לסיבוכי הקורונה הם נשים וגברים בגיל 65 שנים ומעלה בעלי מחלות רקע ומערכת חיסונית חלשה. עבור אלו מומלץ להתחסן בחיסון נגד קורונה שהוכח כמפחית את הסיכון לחלות בקורונה וגם את הסיכון לסיבוכים, במידה ונדבקתם בנגיף. החיסון ממומן על ידי משרד הבריאות.

חיסון נגד חיידקי הפנוימוקוק (דלקת ריאות)

חיידקי הפנוימוקוק (Pneumococcus) הינם חיידקים שכיחים שעלולים לגרום לדלקות ומחלות זיהומיות שונות בראשן דלקת ריאות, דלקת קרום המוח וזיהומים בדם. מחלות אלו עשויות להסתבך ולהוביל לאשפוזים, פגיעות תפקודיות ואף למוות. על מנת להימנע מסיבוכים מיותרים מומלץ לאוכלוסיות הסיכון להתחסן כנגד הפנוימוקוק. קבוצות הסיכון העיקריות הן בני 65 ומעלה וכן אנשים החולים במחלות כרוניות. החיסונים ממומנים על ידי משרד הבריאות.

חיסון נגד נגיף ה-RSV הגורם לדלקות ריאה קשות

אם הזכרנו את דלקת הריאה הרי שבשנה שעברה (2023) אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני לתת למבוגרים את החיסון הראשון בעולם נגד נגיף ה-RSV הגורם לדלקות ריאות חמורות מאוד. נגיף ה- RSV(וירוס סינציאלי נשימתי) פעיל בחודשי החורף בישראל בין החודשים נובמבר ועד מרץ וגורם לזיהומים שונים בדרכי הנשימה. רוב האנשים מחלימים תוך שבוע או שבועיים, אבל RSV יכול לגרום למחלה משמעותית, במיוחד בתינוקות ובמבוגרים ועל כן חשוב במיוחד להתחסן מפניו בגיל השלישי. החיסון מסובסד למבוטחי השב"ן.

אדם מבוגר מקבל חיסון. ShutterStock
התחסנות מוקדמת בגיל המבוגר יכולה למנוע סיבוכים רפואיים קשים/ShutterStock

חיסון כנגד טנטוס - דיפתריה

מחלת הטטנוס (צפדת) נגרמת מחיידק המפריש רעלן שפוגע באופן קשה במערכת העצבים. הסיבוך העיקרי של המחלה היא התכווצות שרירי הלסת- חוסר יכולת לפתוח את הפה או לבלוע עד כדי קושי ממשי לנשום. החיסון למחלה ניתן לרוב לאנשים שחלו בזיהום טטנוס או כאלה שלא חוסנו כלל נגד המחלה, והוא ניתן יחד עם חיסון נגד חיידק הדיפתריה (קרמת) הגורמת לזיהום של הלוע ועלולה להוביל לקשיי נשימה, לסיבוכים קשים ואפילו למוות. החיסון נגד טטנוס נחשב ליעיל מאוד ומעניק הגנה של כ- 100% נגד הזיהום. החיסון אינו ממומן על ידי משרד הבריאות.

חיסון נגד שלבקת חוגרת

שלבקת חוגרת (ובשמה המדעי הרפס זוסטר) היא מחלה שנגרמת מנגיף ווריצלה זוסטר, אותו הנגיף שגורם לאבעבועות רוח בילדים. המחלה גורמת לשלפוחיות בכל הגוף ולכאבים עזים, ורבים מהחולים הם נשים וגברים בגיל השלישי. הסיבוך הנפוץ ביותר הוא כאב עצבי שיכול להימשך שבועות ואף חודשים אחרי שהשלפוחיות חלפו. סיבוכים נוספים יכולים להיות פגיעה מוחית, דלקת קרום המוח, דלקת ריאות ועוד. החיסון נגד שלבקת חוגרת יעיל במניעת המחלה ובהקטנת הסיכון לסיבוכים שהיא גורמת ובשנה שעברה נכנס לשימוש בישראל חיסון חדש נגד שלבקת חוגרת בשם שינגריקס. החיסון קיים בסל הבריאות.

בשורה התחתונה, התחסנות מוקדמת בגיל המבוגר יכולה למנוע סיבוכים רפואיים קשים עד כדי סכנת מוות. מרבית החיסונים ניתנים כיום במסגרת סל הבריאות כך שמומלץ להתעדכן מול רופאי המשפחה אודות החיסונים המומלצים לכם, במטרה ליהנות מאיכות חיים טובה לאורך שנים ארוכות.

בשיתוף האגודה לזכויות החולה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully