למה מתמכרים לעישון סיגריות ואיך הרופא שלכם יכול לעזור להיגמל?

הניקוטין הוא סם ממכר, שנמצא בטבק של הסיגריה. מרגע העישון, הניקוטין עולה למוח תוך כמה שניות. ככל שעובר הזמן, המוח מסתגל אליו ולכן דורש עוד ועוד, מה שפוגע בבריאות שלכם. איך זה בדיוק עובד, מהם הטיפים שיעזרו לכם בתהליך הגמילה ומדוע מומלץ לפנות לרופא - התשובות

  • ניקוטין
בשיתוף חברת פייזר

הרבה השתנה בעולם בחודשים האחרונים. כמעט כולנו שהינו בבית יותר מהרגיל ורבים ניצלו את הזמן לעשות חושבים ולהתחיל אתגרים. מי יודע, אולי אפילו עשיתם ניסיון ובמשך כמה ימים הפסקתם לעשן.
כוח רצון ונחישות הם מהותיים בגמילה מעישון, אבל מלבדם, עדיין צריך לנצח את המאבק ולהצליח לוותר על הניקוטין.

כמו חלק גדול מאלה שמתחילים תהליך גמילה מעישון, שמתם לב שההתחלה הזו הייתה קשה, מאוד קשה. אתם "על קוצים". חושבים על סיגריה כל היום, קשה לכם להתרכז, להירדם, להירגע או לחשוב בבירור. אתם חסרי שקט, עצובים, עצבניים ורק רוצים לחזור לעשן, להדליק עוד סיגריה ולשכוח מכל תהליך הגמילה הזה. למה זה קורה?

מהו ניקוטין? מדובר בסם ממכר ולכן הוויתור עליו קשה - ניקוטין הוא המרכיב הממכר בסיגריה (80-90 אחוז מהמעשנים באופן קבוע מכורים לניקוטין), בעוד שהכימיקלים האחרים בטבק הם אלו הגורמים את רוב הנזק לגוף. כיוון שהוא ממכר, על מנת לוותר על הניקוטין נדרש מאבק ותהליך גמילה.

בשלב ראשון, אחרי כל שאיפה מהסיגריה, הניקוטין עובר מן הפה אל הריאות ומשם, ישירות לזרם הדם.

יח"צ יח"צ

בשלב השני של התהליך, תוך 10 עד 16 שניות בלבד (!), הניקוטין כבר מגיע אל המוח שלכם, שם מתחיל

יח"צ יח"צ

השלב השלישי. בשלב זה, הניקוטין נצמד לקולטני ניקוטין שיש לכם במוח וגורם לדופמין להשתחרר.

יח"צ יח"צ

מהו דופמין? מדובר במוליך עצבי שהגוף מייצר והמוח משתמש בו כדי לשלוח מסרים שונים לחלקי הגוף. הדופמין גורם לתחושת הנאה וכך נוצר המעגל: סיגריה - תחושת הנאה - רצון לעשן עוד סיגריה, וכן הלאה.

בשלב הבא, הרביעי, אתם ממשיכים לעשן והמוח שלכם מסתגל לניקוטין ומייצר עוד קולטני ניקוטין, כדי שיהיה לו לאן להיצמד. כך אתם עלולים לפתח גם עמידות מול הניקוטין וגם תלות מוגברת.

יח"צ יח"צ

מכאן ממשיכים לשלב החמישי - המוח כבר התרגל לכמות ניקוטין מסוימת וגבוהה ואם לא תשמרו עליה, תחושו בתסמיני גמילה ובצורך עז לעשן שוב, כדי להרגיע את התסמינים הללו. ניקוטין הוא סם המשפיע על חלקים רבים בגופכם, כולל המוח.

מהם התסמינים הנפוצים? תחושת אי נעימות, חוסר מנוחה או לחץ, רצון עז לעשן, דיכאון, קושי בהירדמות או בשמירה על ריכוז, קצב לב איטי,עצירות, רעב גובר ועלייה במשקל. דעו כי תסמיני הגמילה חולפים תוך מספר שבועות.

יח"צ יח"צ

עבור מעשנים רבים, התסמין שנמשך הכי הרבה זמן הוא החשק לעשן סיגריה. החשק הזה יכול להתעורר בעקבות דברים שמזכירים לכם את העישון, כמו אנשים או סיטואציות מסוימות, אך הוא יעלם ככל שתהליך הגמילה יתקדם. המפתח הוא למצוא דרכים להסיח את הדעת, כדי לא לחשוב על הסיגריה באותן מצבים. ניתן לקרוא המלצות כיצד להתגבר על תסמיני הגמילה.

אם תפסיקו לעשן, ככל שיחלוף הזמן, קולטני הניקוטין שהמוח פיתח ילכו ויצטמצמו אט אט וכך, אותו דחף לעשן יירד ותסמיני הגמילה ייעלמו. כדי לעצור את מעגל ההתמכרות הזה ולהשתחרר מהניקוטין, פנו לרופא המשפחה שלכם והתייעצו עמו לגבי הדרכים המתאימות ביותר עבורכם להתחיל תהליך של גמילה מעישון, הכנסו לשאלות שכדאי לשאול את הרופא/ה.

יח"צ יח"צ

שאלו את הרופא כיצד הוא יכול לעזור לכם בהתמודדות עם הדחף לעשן ועם תסמיני הגמילה, או התקשרו למוקד הגמילה מעישון של משרד הבריאות בטלפון 6800*.

בישראל יש כ-1.2 מיליון מעשנים. מתוכם, כ-20 אחוזים מנסים מדי שנה להיגמל מעישון. גם אם לא הצלחתם בפעם הראשונה, אל תתייאשו. פנו לרופא המשפחה שלכם, אשר בעזרתו יש לכם את הסיכוי הכי גבוה להצליח. מרבית המעשנים מנסים להיגמל מספר פעמים, עד שהם מצליחים להשאיר את העישון מאחור.

שירות לציבור. מוגש בחסות חברת פייזר.
למידע נוסף בנושא גמילה מעישון באתר

PP-CHM-ISR-0354
07/2020

לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

התרעות פיקוד העורף

    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully