וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם מאלה שקוראים ספרים? המקום שתרגישו בו הכי בבית

בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

29.1.2019 / 8:15

"יש סיכוי שמקום חדש יגדל בצורה יותר ליברלית וגמישה מאשר המסגרות הוותיקות", אומר פרופ' אורציון ברתנא, ראש החוג לספרות עברית באוניברסיטת אריאל - אחד המסלולים הצעירים והמרעננים בישראל ובית טבעי לסטודנטים שמגיעים להרחיב אופקים באקדמיה ומגלים שיש להם מקצוע ביד

סטודנטית בספרייה. ShutterStock
האם קיים אדם שלא מתעניין בסביבתו? לימודי ספרות הם הבחירה הטבעית והמספקת במצב זה/ShutterStock

אחד הדברים היפים בספרות ובלימודיה, אם לא היפה שבהם, הוא שאין לה דיסציפלינה מובהקת. כל תחום אקדמי שנלמד הוא שימוש בשיטת מחשבה או שיטת מחקר השייכות רק לו, ואילו הספרות - נוגעת במגוון תחומים. "כשמישהו כותב ספרות הוא כותב על כל דבר אנושי. וכשמישהו קורא ספרות, הוא בעצם קורא על כל דבר אנושי", אומר פרופ' אורציון ברתנא, ראש החוג לספרות עברית באוניברסיטת אריאל.

לכן, ספרות מתכתבת עם כל התחומים האחרים של מדעי הרוח. כך למשל, יש ספרות הנקראת כמסמך היסטורי שמלמד על מה שהתרחש בזמנה, ספרות על סוציולוגיה שמתארת איך חברה פועלת ומתקיימת, גם הפסיכולוגיה נמצאת בספרות וישנן בהן יצירות ספרותיות ניתן היה למצוא עידון, הפנמה ואלמנטים נוספים של הנפש האנושית, אפילו לפני שהפסיכולוגיה הוגדרה כפסיכולוגיה. מי שמתעניין בעולם שבו הוא חי ימצא את זה בצורה יוצאת מהכלל ביצירות ספרותיות. האם קיים אדם שלא מתעניין בסביבתו? לימודי ספרות הם הבחירה הטבעית והמספקת במצב זה.

מילא ספרות, אבל האם יש משהו מיוחד בספרות העברית?

"אחד הכינויים של העם העברי או היהודי הוא 'עם הספר'", מסביר פרופ' ברתנא ומוסיף שגם התנ"ך הוא ספרות, שכן אפשר בהחלט ללמוד לעסוק בתנ"ך מנקודת מבט ספרותית, כלומר, כסיפורת או כשירה. ביהדות, לאנשי ספר היה מעמד מיוחד כבר בזמני בית המקדש - אלה האנשים שידעו קרוא וכתוב והכירו פיוטים ובלעדיהם קשה היה לשמר את המסורת.

אותיות. ShutterStock
מחייה השפה העברית אליעזר בן יהודה קבע כי אין לאום ללא שפה משותפת/ShutterStock

בסוף המאות ה-18 וה-19, עם תחילת העידן החילוני, היהודים התרחקו מהפולחן הדתי, אבל לא מחיי "עם הספר". הייחוד שלנו היה בזה שלנו יש ספר הספרים ואנחנו מתעניינים בתרבות. הסופר הוא הנביא, ולכן הוא במרכז החיים הפוליטיים. אנשים כמו אחד העם, סוקולוב והרצל ראו עצמם סופרים ומנהיגים, כי עם הספר ראה את מנהיגיו כסופרים. לאחר אלפי שנים, הסופר היה זה שהחליף את הכהן ואת המלך. למעשה, חלק נכבד מחברי הקונגרס הציוני היו סופרים ועובדה זו הייתה אחד הדברים שהצילו את הציונות. האתוס התחזק לפני 139 שנים, עת קבע אליעזר בן יהודה, מחייה השפה העברית, שאין לאום ללא שפה משותפת ואילו הפוליטיקאים שהביעו את רעיונותיהם באמצעות דיו ונייר, תרמו לגיבוש נוסף של האתוס.

אנחנו, כישראלים, גדלנו על האתוס הלאומי ויותר מהכול, גדלנו על ספרות עברית. ואנחנו מדברים כאן על ספרות עברית, לאו דווקא ספרות יהודית. כך, למשל, פרנץ קפקא הוא סופר יהודי אבל אינו סופר עברי. הוא לא שייך לאתוס הישראלי. וכדי להשלים את תהליך ההרהורים ולהבין לאיזו קבוצה האדם משתייך, מהי זהותו וכיצד הסביבה רלוונטית לחייו, עליו להתחבר לשפה שבה נכתבים העבר וההווה של מה שמתרחש מסביבו. במקרה שלנו, ספרות עברית מראה את כל ההיסטוריה של הספרות היהודית בצורה מגובשת ותמציתית. התארים הנלווים למילה "ספרות" כמו יהודית/עברית/ציונית הם תארים שנקבעו בתקופות שונות של ההיסטוריה שלנו. למשל, עכשיו אנחנו "ישראלים", בזמן שעד קום המדינה היינו "עברים". וכדי להכיר את ההיסטוריה, צריך ללמוד אותה. גם זה ישנו בצורה מצוינת בספרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

איפה? זו השאלה

אם כן, נדמה שאם כבר בוחרים ללמוד ספרות, הרי שעדיף ללמוד ספרות עברית בישראל. זו התרבות שלנו על כל פניה המרובים. השאלה הגדולה היא היכן. התוכנית לתואר ראשון בחוג לספרות עברית באוניברסיטת אריאל מציעה קונספט חדש של השכלה: הקורסים בתוכנית פועלים בסנכרון עם כל התחומים האחרים של מדעי הרוח. קחו לדוגמה את השילוב של ספרות ולשון. קורס שישלב בין שתי הדיסציפלינות יבחן איך הלשון תורמת לספרות ולהפך. קורס שישלב בין היסטוריה וספרות יבחן כיצד יצירות ספרותיות מסבירות את התקופה שבה הן נכתבו או שעליה נכתבו.

בתוכנית התואר הראשון יש קורסי חובה ויש קורסי בחירה. באוניברסיטת אריאל יצרו מצב שבו גם בקורסי חובה יהיה היבט של רב-תרבותיות או רב-ממדיות. ועדיין, גם אם מישהו יחוש מעט מוגבל בקורסי החובה, קורסי הבחירה מאפשרים לסטודנטים להביא עצמם לידי ביטוי. מכיוון שהלימודים הם דו-חוגיים ניתן לשלבם עם מגוון חוגים ובהם חינוך, רב תחומי במדעי החברה והרוח או החוג להיסטוריה של עם ישראל ובנוסף לבחור גם בתעודת הוראה. שילובים אלו מרחיבים את אפשרויות התעסוקה וכן את ההבנה המקיפה והמעמיקה של תחומי דעת. במקביל, נפתחות סדנאות לכתיבה יוצרת בשירה ובסיפורת, אותם ינחו משוררים וסופרים. גם לכתיבה של הסטודנטים יהיה מקום חי בתוך החוג לספרות. נוסף לכך, לסטודנטים במחלקה אפשרות למלגה בגובה 50% משכר הלימוד לאורך כל הלימודים.

ולאחר מכן, מה אפשר לעשות עם תואר ראשון בספרות עברית? נתיב אפשרי אחד הוא הוראה. כלומר, לשלב את לימודי הספרות העברית עם לימודי תעודת הוראה. בוגרי התוכנית יוכלו להשתלב בתפקידי כתיבה עיתונאית, עריכה לשונית, תפקידים במסגרת הוצאות לאור, וכמובן להשתלב במחקר האקדמי. במילים אחרות, התוכנית הזו מיועדת לאנשים שלא מגיעים לאקדמיה רק כדי לצאת עם מקצוע אלא לאנשים שמגיעים לאקדמיה, כדי להעשיר את עולמם ובדרך להעשרה הפנימית, מגלים שיש להם גם מקצוע ביד.

סיבה נוספת שבגללה כדאי לבחור בחוג הזה, אולי העיקרית שבסיבות, היא העובדה שמדובר בתוכנית חדשה יחסית. "אוניברסיטת אריאל היא חדשה ויש סיכוי שמקום חדש יגדל בצורה יותר פתוחה, יותר ליברלית ויותר גמישה מאשר המסגרות הוותיקות, שצריכות קודם כל להשתחרר משנים על שנים שבהן היו קיימות בצורה מסוימת", מסביר פרופ' ברתנא את ההבדל בין החוג לתואר ראשון בספרות עברית באוניברסיטת אריאל ובין החוגים הדומים במוסדות אקדמיים אחרים. "ההשפעה של הסטודנט על האופי של מה שיילמד תהיה גדולה יותר שכן יש נכונות לשמוע את הסטודנטים. כאן יש תהליך של בנייה וכידוע, בבנייה יש אלמנט של ניסוי וטעייה", הוא מסכם ומזמין את המתעניינים להכיר את התוכנית הצעירה שמחפשת אנשים לגדול איתם.

בשיתוף אוניברסיטת אריאל, בשיתוף אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully