וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים פתרו את חידת השמלה: למה חלק ראו לבן וזהב וחלק שחור וכחול?

אילן גלר

9.4.2017 / 8:48

לפי תוצאות המחקר, שכלל כמות גדולה במיוחד של יותר מ-13,000 משתתפים, בניגוד לסברות קודמות התברר כי לנתונים דמוגרפיים שונים, כגון מין או גיל, לא הייתה כמעט שום השפעה והכול תלוי בשעות בהן אנו נוהגים להיות ערים

תושבי לונדון חלוקים: השמלה כחולה ושחורה או לבנה וזהובה?/צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

זוכרים את תמונת השמלה ששיגעה את הרשת לפני כשנתיים? חלק מהגולשים היו משוכנעים שצבעה לבן וזהב, בעוד אחרים נשבעו כי היא כחולה ושחורה, והוויכוח הזה ניצת מסביב לגלובוס ברשתות החברתיות ובפורומים בצורה לא פרופורציונלית. כבר אז הציעו מדענים הסברים שונים לתופעה, אולם מחקר שפרסמה כעת אוניברסיטת ניו-יורק מציע הסבר משכנע במיוחד למסתורין: הכול תלוי בשעות בהן אנו נוהגים להיות ערים.

לפי תוצאות המחקר, שכלל כמות גדולה במיוחד של יותר מ-13,000 משתתפים, אנשים שנוטים לקום וללכת לישון מוקדם נטו לראות את השמלה בצבעי לבן-וזהב, בעוד שאנשים שמתעוררים מאוחר והולכים לישון באמצע הלילה נוטים באופן מובהק לראות גוונים כהים יותר. בניגוד לסברות קודמות התברר כי לנתונים דמוגרפיים שונים, כגון מין או גיל, לא הייתה כמעט שום השפעה.

אולם מה הקשר בין צבעי השמלה לשעות שינה? אנשים שערים בעיקר במהלך היום מתרגלים לאור שמש טבעי, ומשתמשים בו בכדי להעריך גוונים שונים שהם רואים. לעומתם, אנשים שערים יותר בשעות החשכה רגילים לתאורה מלאכותית חלשה יותר, והאופן בו הם תופסים צבעים וגוונים שונים משתנה בהתאם. השמלה המפורסמת היא רק דוגמה לאמת כללית יותר: כל אחד מאתנו רואה את העולם קצת אחרת.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

התמונה שמשגעת את האינטרנט: כחול ושחור, או זהב ולבן?. טאמבלר, אתר רשמי
נו, אז מה צבע השמלה?/אתר רשמי, טאמבלר

"התמונה הזו קורעת חברויות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully