וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תאילנד ונפאל: גם הודו אוסרת על פונדקאות

17.11.2015 / 16:30

מעתה ייאסר ההליך באמצעות נשים הודיות עבור אזרחים זרים. המשמעות: ההליך זמין לזוגות הטרוסקסואלים רק בגאורגיה, אוקראינה, מקסיקו וארה"ב. "הודו הייתה הניסיון האחרון שלנו"

בדיקת בהיריון. ShutterStock
בית המשפט בהודו טרם נתן פסיקתו הסופית אך ישנה הנחייה שלא לפתוח בהליכים חדשים/ShutterStock

אחרי תאילנד ונפאל ואיסור הפונדקאות ליחידים בישראל, סוגרת הודו את שעריה בפני אזרחים זרים המגיעים למדינה לצורך הליך פונדקאות. הממשלה המקומית הודיעה באחרונה לבית המשפט העליון במסגרת עתירה שהוגשה נגד ההליך, כי תאסור פונדקאות זרים בשטחה. בפני הישראלים נותרו רק ארבע מדינות שבהן ניתן לבצע את ההליך: גאורגיה, אוקראינה, ארצות הברית ומקסיקו.

בינואר 2013 הודיעה הודו כי המעוניינים לבצע הליך פונדקאות במדינה יצטרכו להנפיק ויזה מיוחדת טרם הגעתם, שיוענק רק לזוגות הטרוסקסואלים הנשואים לפחות שלוש שנים. במסגרת עתירה שהוגשה באחרונה הודיעה המדינה כי תאסור על ביצוע הליך באמצעות נשים הודיות עבור אזרחים זרים.

בית המשפט עדיין לא נתן פסיקתו הסופית בעניין, אך משרד הבריאות ההודי הוציא הנחייה למרפאות העוסקות בתחום שלא לפתוח בהליכים חדשים. הדבר כולל גם הנחייה שלא לבצע החזרות של עוברים לגופן של הפונדקאיות.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
הטרנסג'נדרית שהתאבדה ציוותה לשרוף את גופתה - אמה דורשת קבורה דתית
בשל מחלה שהסתבכה: בת 42 בחודש השביעי להריונה מתה בלידה
נתוני המיצ"ב: נשמרו הפערים החברתיים, עלו הגניבות וירדה האלימות

פגים. ShutterStock
הודו הייתה מענה נגיש הן גאוגרפית, הן כלכלית והן מבחינה רפואית/ShutterStock

הודו איננה המדינה הראשונה שהודיעה בשנים האחרונות על הגבלת ההליך בשטחה. שנה אחרי ההצהרה מדלהי, הודיעה תאילנד כי עליה לבחון את ההליכים המתבצעים במדינה על ידי זרים. הודעה זו הובילה את משרד החוץ הישראלי להודיע כי לא יסייע לזוגות ישראלים שיבצעו את ההליך לצאת מהמדינה עם תינוקם.

עם סגירתה של תאילנד נדדו זוגות ישראלים לנפאל. במדינה נערך ההליך באמצעות פונדקאיות הודיות, שכן נפאל אסרה זאת על נשים מקומיות. אלא שגם פרוצדורה זו עלתה לדיון משפטי במדינה, והאחרונה הודיעה כי תאסור על ביצוע ההליך בשטחה. בחודש שעבר החלו רשויות ההגירה להקשות על זרים שביצעו את ההליך לצאת מהמדינה, והובהר כי לא ניתן להתחיל בהליכים חדשים.

מדובר במכה קשה עבור זוגות ישראלים הטרוסקסואלים המעוניינים בהליך, שכן הודו הייתה מענה נגיש הן גאוגרפית, הן כלכלית והן מבחינה רפואית, שכן הרמה המקצועית במרפאות ובבתי החולים נחשבת טובה מאוד. על פי הודעה רשמית של הודו, זוגות שנמצאים בהיריון יוכלו להמשיך את ההליך, אך זוגות שעדיין לא, יאלצו ככל הנראה לעצור.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
"במקום שתספר לי שהעוברים הופשרו כמו שצריך והכול עבר בשלום, היא מבשרת לי שהודו לא מאפשרת יותר פונדקאות לזרים"

הנחייה זו תפסה את יעל מקריית אונו ביום המשמעותי ביותר בהליך. "ביום שבו הפונדקאית הייתה אמורה לעבור את ההחזרות (הכנסת עוברים לרחם, דו"פ), אני מקבלת טלפון ממנה, ובמקום שתספר לי שהעוברים הופשרו כמו שצריך והכול עבר בשלום, היא מבשרת לי שהודו לא מאפשרת יותר פונדקאות לזרים", אמרה. "אחרי שנמצאים כבר כל כך הרבה שנים בהליך וחווים אכזבות, קשה לי לתאר מה הרגשתי באותו הרגע. כנראה הפכתי להיות מנותקת רגשית קצת, אז זה מעין הגנה מהטלטלות וחוסר האונים שבמצב הזה".

מדובר ביעד השני שבו מנסים יעל ובן זוגה להביא ילד לעולם, כשהניסיון הראשון היה בגאורגיה. "הודו הייתה הבחירה השנייה. העדפנו מקום קרוב, אז ניסינו בגאורגיה, שם נחלנו כישלון", סיפרה.

"אני נאחזת בכל אמונה טפלה או קארמה, בסיטואציה כזו נתלים בהכול"

יעל ובן זוגה ויתרו די מהר על האפשרות לבצע את ההליך בארץ, לאחר ששוחחו על כך עם כמה אנשים שביצעו זאת. "מעבר לעניין הכספי, שהוא הרבה יותר גבוה, ומחסור בפונדקאיות, שמעתי כמה סיפורים של אנשים שעברו את ההליך והקשיים שחוו עם הפונדקאיות. בנוסף לכך נזקקתי לתרומת ביצית, שלא מקובלת פה, אז די בהתחלה ידענו שנפנה לחו"ל. ההתחככות השגרתית בפונדקאית הייתה קשה לי רגשית, ובארץ הכול קטן יותר".

היא מספרת כי ההליך בהודו היה בבחינת ההזדמנות האחרונה שלה. "נשארו לנו ארבעה עוברים מוקפאים, ובהודו היה אמור להיות הניסיון האחרון. עכשיו אני מרגשה נתונה לחסדי הודו, כי העוברים שלנו במרפאה שם ואני לא יודעת מה אמור לקרות עכשיו. אני מרגישה כמו חייל שממתין להוראות ואני נאחזת בכל אמונה טפלה או קארמה. כשנמצאים בסיטואציה כזו נתלים בהכול".

מינה יולזרי ועדה אטיאס, מנהלות "המרכז להורות באמצעות פונדקאות", סיפרו כי החלטת הודו היא משמעותית מאוד עבור זוגות רבים בישראל. "ההתפתחויות האחרונות בהודו שמות זוגות רבים במצב של אי ודאות לא פשוט, שכן ייתכן שהם ייאלצו לנדוד בחיפוש אחר חלופות, כמו אוקראינה או גאורגיה. אך התפתחויות אלו מגיעות אחרי תקופה של שינויים שמתרחשים במדינות שאפשרו לעשות פונדקאות בשטחן, מה שמעיד יותר מתמיד על הצורך לפתח ולשכלל את האופן שבו מתבצעים הליכי פונדקאות בישראל ולמצוא דרכים להקל משמעותית על זוגות שמעוניינים לעבור את תהליך הפונדקאות בארץ".

לטענתן, המדינה לא עושה די עבור אותם זוגות. "נכון לעכשיו, ישראל מאלצת זוגות רבים לנדוד לחו"ל כדי להגשים את חלומם להפוך להורים, אם בשל העובדה כי ההליך יקר משמעותית בישראל או בשל מגבלות על המבצעים, כשהמדינה לא מאפשרת לרווקים, בהם זוגות מהקהילה הגאה, לבצע את ההליך בשטחה. על המדינה לערוך רפורמה משמעותית בנושא, כזו שתהפוך את תהליך הפונדקאות בישראל נגיש עבור כל מי זקוק לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully