וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לשמועות: מחקר בדק האם יש אמת ב"חוק חמש השניות"

20.9.2015 / 10:15

האם זה בריא לאכול מזון מהרצפה כל עוד לא חלפו יותר מ-5 שניות מאז שהוא נפל לשם? חוקרים רצינים ואמיתיים לגמרי החליטו לבדוק את זה והמסקנות יפתיעו אתכם

חוק חמש השניות בפעולה/צילום חובבים יוטיוב

על פי האמונה העממית, כל מזון שנופל לרצפה נותר ראוי למאכל כל עוד הצלחתם להרים אותו בפחות מ-5 שניות - הזמן שלוקח למזון לצבור חיידקים או גורמי זיהום אחרים מהרצפה. אתם בוודאי מכירים את "חוק חמש השניות" וממלאים אחריו בקפדנות - אך רובנו עדיין מוצאים את עצמנו מהססים לפני כל נגיסה ומהסיבות הברורות: החוק הזה, "מציל חיים" ככל שיהיה, נשמע די מטופש וחסר כל היגיון. הו, בדיוק בשביל זה החליט פול דאוסון, פרופסור למדעי המזון מאוניברסיטת קלמנסון, לבצע מחקר מעמיק ולבדוק האם יש אמת בחוק - או שמא כולנו אכלנו אותה.

רייצ'ל וצ'נדלר אוכלים עוגת גבינה מהרצפה ב"חברים". NBC, צילום מסך
החוק תקף גם על רייצ'ל?/צילום מסך, NBC

במאמר המתאר את מחקרו, נכתב שהניסוי בוצע במספר משטחים שונים הנגועים בחיידקי סלמונלה - עליהם הניח הפרופסור פרוסת לחם למשך פרקי זמן שונים: 5 שניות, 30 שניות ודקה אחת. כעת יש בידנו בשורה אחת טובה, אחת מפתיעה ואחת רעה - ואנחנו מתלבטים מה לספר לכם קודם. אז נתחיל ברעה: חוק 5 השניות הוא בלוף. גם אם הצלחתם להרים את המזון מהרצפה בזמן שקצר מחמש שניות - החיידקים שברצפה כבר דבקו אליו. "מצאנו שכמות החיידקים שהועברו למזון לא תלויה בזמן שהמזון היה במגע עם המשטח המזוהם - גם אם זה היה רק ל-5 שניות", הוא כתב במאמרו, "מה שעומד על הפרק הוא פחות הזמן שהמזון היה במגע עם הרצפה - ויותר כמות החיידקים שנמצאים עליו".

הבשורה המפתיעה היא שהשטיחים למעשה בטוחים יותר ממרצפות ופרקטים - בהם מצטברים באופן מפתיע יותר חיידקים מבשטיחים. הבשורה הטובה והמנצחת היא שהסיכוי שתחטפו קלקול קיבה ממזון שהרמתם מהרצפה הוא נמוך מאוד - ואף לא סביר לחלוטין. "בפעם הבאה שאתם מתלבטים אם לאכול מזון שנפל לרצפה, דעו שהסיכויים שתחלו מזה נמוכים מאוד, אולם, אם המקום בו נגע המזון כן שורץ במיקרואורזניזמים שעלולים לגרום לכם לחלות - גם אם תרימו אותו בפחות מ-5 שניות, החיידקים כבר יהיו על המזון שאתם עומדים להכניס לפה שלכם". בתיאבון!

עוד באותו נושא

20 מיליון איש כבר ראו את טריק קילוף האבטיח שכבש את העולם

לכתבה המלאה

עוד ב"אסור לפספס"

  • עוד באותו נושא:
  • מזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully