וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרזה היסטורית: קנאביס רפואי יימכר בבתי מרקחת

רויטל בלומנפלד, כתבת לענייני בריאות, וואלה!NEWS

27.7.2015 / 10:32

הצהרה דרמטית של יעקב ליצמן חשפה יוזמה להעביר מכירה של הסם לבתי מרקחת. במשרד הסבירו כי את המרשמים יחלקו רופאים שיעברו הכשרה בנושא: "יהיה בסטנדרט כמו תרופה". ח"כ זנדברג: "בשורה גדולה". ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

(ריאיון עם ח"כ ינון מגל על החלטת ליצמן)

היסטוריה: סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הכריז היום (שני) כי הקנאביס הרפואי יעבור לחלוקה ומכירה בבתי המרקחת. "בתי מרקחת נותנים כל מיני תרופת אחרות כמו מורפיום, וגם בזה (בקנאביס, ר"ב) נעשה סדר. יהיה רישום ונפקח על זה, אבל זה יהיה בסטנדרט כמו תרופה", הסביר ליצמן במהלך דיון בוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול של הכנסת.

ליצמן הסביר כי הנושא נידון בימים אלה בבג"ץ בשל מחלוקת בנוגע למגדלות הסם, אך הוא הביע תקווה שהוא יזכה לאישור בקרוב. "ברגע שזה יהיה בבתי מרקחת, נקפיד להילחם באופן אגרסיבי כדי לא לאפשר לזה לצאת החוצה", הוא הוסיף. "גם המגדלים יתחזקו. ברגע שיהיה מכרז, זה יעבור למכירת תרופה ואז למרשם רופא, ואני בטוח שזה יתקבל".

עוד על קנאביס רפואי:
כשג'וינט לא חוקי בוער, למדינה נשרפים מיליארדים
ח"כים בוועדה למלחמה בסמים נגד היו"ר: "זנדברג מקדמת לגליזציה"

יעקב ליצמן קמפיין בחירות 2015. ראובן קסטרו
הכרזה היסטורית. ליצמן/ראובן קסטרו

כיום חלוקת הקנאביס הרפואי נמצאת בידי שמונה החברות המגדלות אותו בארץ, ונעשית בשני מוקדים מרכזיים. האחת היא מרכז ההפצה של חברת "תיקון עולם" בתל אביב, והמגדלות האחרות מחלקות את הסם במרכז לבריאות הנפש "אברבנאל". כמו כן, קיים שירות בתשלום שבו הקנאביס הרפואי מובא ישירות לבית הלקוח.

על פי נציגים ממשרד הבריאות שהציגו את התכנית החדשה לממכר קנאביס רפואי, כעת צפוי התחום לעבור לידי רופאי משפחה שיעברו הכשרה מיוחדת במשרד הבריאות לאבחון ולמתן מרשם למטופלים בבתי מרקחת. המטופלים יוכלו לבחור רופא מתוך רשימת הרופאים שעברו את ההכשרה המתאימה.

קנאביס רפואי ב"תיקון עולם" ספקית הקנאביס הרפואי הראשונה בישראל. מאי 2015. תיקון עולם,
חממה של חברת "תיקון עולם" לגידול קנאביס רפואי/תיקון עולם
"אני רוצה לעזור לכולם, אך כל שינוי לוקח זמן"

סגן השר ליצמן, שהודה בדבריו כי ציפה לדיון טעון לאור השינוי במדיניות אמר "אני רוצה לעזור לכולם, אך כל שינוי לוקח קצת זמן. יש עוד הרבה שלבים ודברים לתקן". לדבריו, עליו להשיב לבג"ץ בנושא, והוא יעשה זאת בהקדם. לצד זאת ציין ליצמן כי משרד הבריאות צריך לבחון מדוע מספר המשתמשים על פי מרשם בישראל עומד על 22 אלף, כשבגרמניה, הגדולה פי עשרה מישראל, יש פחות משתמשים.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), יו"ר הוועדה וממובילות הקמפיין להסדרתה שימוש בקנאביס רפואי, אמרה היום בוועדה: "אני חייבת לומר שאני מתרגשת. אנחנו כאן לטובת המטופלים ולא כדי לפגוע בשיקול הדעת הרפואי - אלא כדי להעצים את שיקול הדעת הרפואי. אנחנו גאות וגאים להפיץ את השינוי הזה. ההתייחסות לקנאביס ככל תרופה היא צעד מתבקש". היא כינתה את המהלך "בשורה גדולה מאוד". לדבריה, זה שנים שתחום הקנאביס נדחק ליחידה מצומצמת, והתחום הגיע למיצוי ומבוי סתום. "המעבר של הטיפול בקנאביס רפואי לטיפול באמצעות רופאים מומחים וחלוקה בבתי מרקחת זאת בשורה עצומה וענקית. התחום שיווע לבשורה כזאת".

השלב הבא: לסבסד את התשלום שעומד על מאות שקלים

יו"ר ארגון הרוקחים רון תומר בירך על ההחלטה ואמר: "אם זה חומר רפואי, התייחסו אליו ככה. בחומר רפואי יש הרבה יתרונות וחסרונות, ורק בבית המרקחת, כשהרוקח רואה את כל התרופות והטיפולים שהמטופל לוקח, יש מי שיכול לתת את ההמלצה הראויה". בהתייחסו לדברי המבקרים, שטענו כי יש סיכון בהבאת הקנאביס לחנויות ציבוריות הוסיף כי "יש תרופות קשות יותר בבית מרקחת". בנוגע לחשד ל"זליגה" של הצמח לידי אנשים שאינם זקוקים לו במסגרת רפואית הבהיר: "זו בעיה שצריך לטפל בה".

"אני מאמין שאחרי ה'הייפ' הראשון המצב יתייצב והקנאביס יהיה כשאר התרופות. השלב הבא והחשוב שהמדינה צריכה לטפל בו הוא סבסוד החומר, שהוא חומר רפואי לכל דבר. חולי סרטן מקבלים תרופות ללא תשלום, למעט תרופות נלוות, אבל חולים שמטופלים בקנביס נדרשים לשלם 400-300 שקלים", אמר תומר.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר בועז לב, הסביר כי המשרד מעוניין להעביר את התחום כך שיעמוד בסטנדרטים של מוצרים המחולקים בבתי מרקחת. "נרחיב את צוואר הבקבוק המנהלי כך שהרבה יותר רופאים יוכלו לתת את זה באחריות רבה ובזהירות", הוא הסביר. "נכשיר גם את המטופלים, שיכירו את הסיכונים. מבחינתנו אנחנו מתכוונים שיהיה בפיקוח כמו תרופות נרקוטיות. אנחנו ניצור נתק בין המגדל לבין המטופל".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully