וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצה עוד זמן עם הילדים": אפרת נאבקת עבור הטיפול שיאריך חייה

18.5.2015 / 12:46

חודש וחצי לאחר לידת בנה גילתה אפרת ענבל כי הכאבים שחשה לא היו בשל ההיריון, אלא בשל סרטן שד סופני שהתפשט בגופה. כעת היא מנסה לממן תרופה שתאריך את חייה. "לא מפחדת למות, אלא שילדיי יישארו ללא אימא"

אפרת ענבל, חולת סרטן שד סופנית. באדיבות המצולמים
"אמא שלי נכנסה לתמונה וטיפלה בילדים, ובעלי היה צמוד אליי". אפרת עם בנה/באדיבות המצולמים

חודש וחצי לאחר שילדה את בנה השני, קיבלה אפרת ענבל את ההודעה על כך שהכאבים בגופה והגוש בשד אינם תופעות לוואי של ההיריון והלידה, אלא סימפטומים של סרטן שד סופני, ששלח גרורות לכבד שלה ולעצמותיה. מאז היא יצאה למלחמה על חייה ועברה סדרת טיפולים קשה, אך זו לא צלחה. כעת היא יוצאת למלחמה הבאה – קבלת תרופה יקרה שאינה כלולה בסל הבריאות ותוכל להאריך את חייה ולהעניק לה עוד כמה חודשים עם ילדיה. "אני לא מפחדת למות, אלא שהילדים שלי יישארו ללא אימא", אמרה.

היום ילדיה של אפרת, בת 37, הם כבר בני שלוש ושנה ושלושה חודשים. "הכאבים בגב וברגליים התחילו שבועיים אחרי הלידה", שחזרה. "לא חשדנו בכלום. חשבנו שזה מהאפידורל שקיבלתי בלידה. גם כשהופיע גוש בשד, חשבתי שמדובר בגוש חלב". באותה עת היו ילדיה של ענבל בני שנתיים ותינוק בן יומו, כך שאמה סייעה לה בטיפול בהם. "אימא שלי נכנסה לתמונה וטיפלה בילדים, ובעלי כל הזמן היה צמוד אליי", סיפרה.

אפרת ענבל, חולת סרטן שד סופנית. באדיבות המצולמים
"לא יכולתי לישון, ללכת, לשכב"./באדיבות המצולמים

אפרת פנתה לרופאיה בקופת החולים מכבי והם, לדבריה, שלחו אותה למומחים שונים, אך אלה לא הצליחו לאבחן את מקור הבעיה. "אף אחד לא ידע להגיד לי מה גורם לכאבים. בינתיים הם הפכו בלתי-נסבלים. לא יכולתי לישון, ללכת, לשכב – כלום". באחד הביקורים התכופים בחדר המיון ערכה אפרת בדיקת סי-טי שהכריעה את הכף וגילתה כי מדובר בסרטן שד עם גרורות שהתפשטו בכל הגוף.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שענבל אובחנה כחולה בסרטן. הפעם הראשונה הייתה לפני שש שנים, אך לדבריה, זה היה שונה מהפעם. "אז זה היה אחרת. הייתי רווקה ונלחמתי בכל הכוח. עכשיו כשיש לי שני תינוקות בבית, אני זועקת לאלוהים 'למה'?"

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"הרגשתי שהנשמה יוצאת מהגוף בהקרנות"

עם גילוי הסרטן, אושפזה ענבל בבית החולים איכילוב בתל אביב והחלה בטיפולי כימותרפיה והקרנות, שנמשכו שמונה חודשים. "אף אחד לא יכול להבין מה אנחנו, החולים, מרגישים במהלך הטיפול. היו מצבים שהרגשתי שהנשמה יוצאת מהגוף", סיפרה. במקביל, היא נמצאה נשאית של הגן BRCA1, המגדיל משמעותית את הסיכון לפתח סרטן שד. "משום שאני נשאית של הגן והתרופות לא עזרו, השתתפתי בניסוי של תרופה ביולוגית. אף שקיבלתי את התרופה בניסוי, הבדיקות הראו גרורות חדשות בכבד, ועצרנו גם את הטיפול הזה".

כיום, משעברה כברת דרך בטיפולים כואבים, היא כבר הגיעה לשלב השלישי של טיפולים לאחר שטיפול הכימותרפיה והטיפול הביולוגי לא סייעו לה להחלים. אפרת החלה לקבל טיפול כימותרפי חדשני המיועד לחולים בסרטן שד במצב מתקדם – אלא שהטיפול לא נכנס לסל התרופות. מדובר בתרופה שנקראת הלאבן, של חברת התרופות EISAI, ואושרה על ידי ה-FDA. "מדובר בתרופה מצוינת", אמרה ד"ר לריסה ריבו, רופאה אונקולוגית בכירה באיכילוב, המטפלת בענבל.

עלות הטיפול בתרופה החדשנית: 145,320 שקלים

"הצענו לה כמה אופציות טיפוליות נוספות, חלקן נמצאות בסל, אבל קרוב לוודאי שזאת האופציה הטובה ביותר עבורה כדי להאריך את חייה ולתת לה איכות חיים, שכן מדובר בטיפול הגורם תופעות לוואי קלות יחסית, ושהוכח כבעל יתרון בהארכת חיים לנשים בקו שלישי", הסבירה ד"ר ריבו. "מי שבדרך כלל מקבלות טיפול בהלאבן, הן מי שיש להן ביטוח פרטי שמשלם עבור הטיפול. לאפרת אין כזה, ולצערי הרב היא לא היחידה".

אפרת עברה כבר שני סבבים של טיפולים בתרופה ומבקשת לעבור שמונה נוספים שיעניקו לה זמן נוסף עם ילדיה. עלות התרופה תלויה במינון שקובע הרופא המטפל, ובמקרה של אפרת מדובר ב-14,532 שקלים לטיפול. עלותם הכוללת של הטיפולים באפרת עומדת על 145,320 שקלים.

אפרת ענבל, חולת סרטן שד סופנית. באדיבות המצולמים
"קשה לי להילחם על כספים כדי להיות עם קצת עם הילדים שלי". אפרת עם משפחתה/באדיבות המצולמים

על מנת לשים את ידה על הטיפולים, היא פנתה לוועדת החריגים בקופת החולים שלה, באמצעות עו"ד הדס סננס מעמותת "אחת מתשע", העוסקת בנשים שחלו בסרטן השד. במקביל, היא מנסה לגייס תרומות עבור התרופה היקרה באמצעות עמותת "חברים לרפואה".

"קשה לי שאנחנו צריכים להילחם על כספים כדי שאוכל להיות עוד קצת עם הילדים שלי", אמרה אפרת. "במקביל, אני צריכה כוחות להתמודד עם המחלה. לאנשי מערכת הבריאות ולשר החדש אני פונה ואומרת: תנו לנו לשמור את הכוחות שלנו להתמודד עם המחלה ולא להוציא אותו על בירוקרטיה. אצלי, הילדים נותנים לי תקווה ואת הכוח להילחם".

מכבי: "פנייתה של אפרת הועברה לוועדת חריגים"

מחברת ניאופרם, המשווקת את התרופה הלאבן בישראל, נמסר כי התרופה מועמדת להכללה בסל הבריאות לטיפול ללא עלות עבור חולות סרטן שד גרורתי. "התרופה הוכללה בשנים האחרונות בסל הבריאות של מרבית המדינות המפותחות. בשנה האחרונה הפעלנו תכניות חמלה ובהן סיפקנו התרופה ללא עלות לעשרות חולות שידן אינן משגת לרכוש את התרופה. משהסתיימו תכניות אלה אנו מציעים את התרופה לחולות במחיר מסובסד".

מקופת חולים מכבי נמסר: "קיבלנו את פנייתה של אפרת והעברנו אותה לטיפול ועדת החריגים. לצערנו, מדובר בתרופה שאינה כלולה בסל הבריאות. הצוות שלנו ממשיך ללוות את המטופלת בהתמודדות עם המחלה".

תרומות לאפרת ענבל ניתן להעביר לקרן מיוחדת שהוקמה לצורך כך בעמותת "חברים לרפואה", בקישור הזה.

לתרומות ישירות לחשבון הבנק של אפרת: בנק יהב, סניף 125, מספר חשבון 333341 על שם ענבל אפרת אבן חיים.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully