וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסיונות למגר את האבולה יצרו איום חדש, וקטלני הרבה יותר

דוח של ארגון "רופאים לזכויות אדם" קובע כי ארגוני הסיוע והממשלות הרלוונטיות לא פעלו בזמן ובאופן יעיל במטרה למגר את ההתפרצות. שנה למגפת האבולה במערב אפריקה: "מוסדות רבים כשלו"

צילום: רויטרס

"קואליציה עולמית של חוסר פעולה" תרמה להתפרצות מגפת האבולה במערב אפריקה – כך עולה מדוח של ארגון "רופאים ללא גבולות" שפורסם היום (שני), לציון שנה להכרזה הרשמית על מגפת האבולה במדינות מערב אפריקה. על פי הדוח, הממשלות המקומיות, ובראשן אלה של גינאה, ליבריה וסיירה לאון, לצד ארגון הבריאות העולמי, התעלמו כולם מאזהרות מוקדמות.

על פי הארגון, "מוסדות רבים כשלו, וניתן היה למנוע את ההשלכות הטרגיות". ב-12 החודשים האחרונים, המחלה הקטלנית גבתה את חייהם של יותר מ-10,000 בני אדם. כעת, לאחר התקדמות משמעותית במאמצים למיגור האבולה, סכנה חדשה מאיימת על חייהם של אזרחי אותן המדינות – מגפת חצבת – ואנשי "רופאים ללא גבולות" פועלים במטרה לחסן את התושבים ולמנוע טרגדיה נוספת.

עוד בוואלה חדשות:
כדי למנוע התפשטות אבולה: נשיא סיירה לאון הכריז על סגר
ניצחו את המגיפה? חולת האבולה האחרונה בליבריה החלימה
ליבריה: הוסר העוצר שהוטל בשל החשש ממגיפת האבולה

קבורת חולי אבולה, מונרוביה, ליבריה, מרץ 2013. AP
"לקח זמן רב מדי להבין מה מתרחש לנגד עינינו". צוות רפואי בליבריה/AP

ההכרזה הרשמית מצד ארגון הבריאות העולמי על התפרצות האבולה כמגיפה הגיעה רק כשלושה חודשים לאחר מקרה המוות הראשון, של פעוט בגינאה. רק חמישה חודשים לאחר מכן, כשמניין ההרוגים חצה את רף ה-1,000, המגפה הוכרזה על ידי הארגון כמצב חירום עולמי. מתאם החירום של "רופאים ללא גבולות", הנרי גריי, סיפר לרשת BBC: "כולנו היינו מודעים לכך שזה היה משהו אחר, וניסינו למשוך את תשומת הלב של ארגון הבריאות ושל הממשלות הרלוונטיות".

"זה היה מתסכל שלא הקשיבו לנו, וזה חלק ממה שהוביל לקנה המידה של המגיפה שאנחנו רואים היום", הוסיף גריי. יחד עם זאת, הדוח קובע כי על הארגון היה להפנות יותר משאבים לטיפול במחלה בשלבים מוקדמים יותר. בחודש ינואר, הודתה מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, מרגרט צ'אן, כי "לעולם, כולל ארגון הבריאות, לקח זמן רב מדי להבין מה מתרחש לנגד עינינו".

כעת, שוקלים בארגון הבריאות הצעות שונות להקמת תכניות חירום, שיסייעו במאבק במקרים דומים. בתוך כך, מומחים רבים מזהירים מפני התפרצות מסוכנת של חצבת במדינות מערב אפריקה, שעלולה להשפיע על מאות אלפי בני אדם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
קבורת חולי אבולה, מונרוביה, ליבריה, מרץ 2013. AP
ארגוני הסיוע היו צריכים להשקיע יותר משאבים בשלבים מוקדמים יותר/AP

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, הטיפול במקרי האבולה הרבים הטיל עומס כבד על מערכות הבריאות בגינאה, בסיירה לאון ובליבריה, וכתוצאה מכך נרשמה ירידה חדה בשיעור החיסונים נגד חצבת. להערכת החוקרים, שיעור הילדים המחוסנים נגד חצבת, שעמד בשנים האחרונות על 80-60%, צנח בכ-75% בשנה האחרונה.

"רופאים ללא גבולות" סימן את "פיס איילנד", אזור שכונות העוני של מונרוביה בירת ליבריה, כמוקד עם הסיכון הגדול ביותר. המפקח על החיסונים בארגון, דניס בדוואן, אמר: "ביצענו סקירה, שהעלתה כי חצבת הופכת לאיום חמור לקהילת 'פיס איילנד'. לכן, החלטנו לפתוח במבצע כתגובה לכך".

קבורת חולי אבולה, מונרוביה, ליבריה, מרץ 2013. AP
החצבת צפויה להביא למותם של עד 16 אלף ילדים מעל לממוצע/AP

עובדי הסיוע עוברים בין הבתים וקוראים לאזרחים לחסן את ילדיהם. בשלב הראשון, כ-700 ילדים בגילאים שבין תשעה חודשים לחמש יחוסנו. מארי בסה, בת 32, סיפרה לאחר שלקחה את בנה להתחסן: "אני שמחה על ההזדמנות שיש לי להביא את הבן שלי להתחסן נגד חצבת, כי בקהילה הזאת, הילדים פשוט מתים".

חצבת גורמת לחום גבוה ולפריחה, וסיבוכיה של המחלה כוללים דלקת ריאות, התעוורות או איבוד שמיעה, ונפיחות קטלנית במוח. החוקרים צופים כי מעבר לממוצע של 7,000 מקרי מוות בשל חצבת בכל שנה, עד ל-16 אלף ילדים נוספים עלולים להתווסף השנה למניין הנספים בעקבות החוסר בחיסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully