וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בעולם: בריטניה אישרה "הפריה תלת-הורית"

4.2.2015 / 1:45

הבית התחתון של הפרלמנט אישר הצעת החוק שתאפשר הפריה חוץ גופית מהדנ"א של שלושה בני אדם שונים. הטיפולים בטכניקה זו נועדו למנוע העברת מחלות תורשתיות קטלניות

אישה בהיריון מקבלת זריקה. ShutterStock
מדובר בהליך שונה לחלוטין מהנדסה גנטית של צמחים למאכל/ShutterStock

הבית התחתון של הפרלמנט בבריטניה אישר אתמול (שלישי) הצעת החוק שתאפשר הפריה חוץ גופית מהדנ"א של שלושה בני אדם שונים. הטיפולים בטכניקה זו נועדו למנוע העברת מחלות תורשתיות קטלניות. 382 מחוקקים בבית התחתון של הפרלמנט בלונדון הצביעו בעד ההצעה, ורק 128 התנגדו לה.

ההחלטה צריכה לעבור גם את אישור הבית העליון של הפרלמנט, שצפוי להדהד את התמיכה שלה זכתה ההצעה בבית התחתון. אם אכן יאושר החוק, בריטניה תהפוך למדינה הראשונה בעולם המאפשרת הנדסה גנטית של עוברים. בלונדון הבהירו כי למרות המינוח הזהה, מדובר בהליך שונה לחלוטין מהנדסה גנטית של צמחים למאכל, אז בוררים המדענים גנים ספציפיים.

עוד ידיעות מהעולם
התגובה הירדנית: המחבלת שדאעש דרש לשחרר תוצא להורג
לקראת פשרה: טהראן תשמור על מרבית היכולות הגרעיניות
ארגנטינה: טיוטת צו מעצר לנשיאה נמצאה בבית התובע הנרצח

הטיפול שאושר יכלול שינוי של ביצית או של עובר, לפני העברתו לרחם האם. כיום, טיפולים כאלה אסורים בחוק, ומתנגדי החוק טוענים כי הוא עלול להוביל ליצירת "תינוקות בהזמנה". עם זאת, תומכיו מבהירים כי הוא עשוי לסייע במניעת פגמים במיטוכונדריה, חלק התא האחראי להפקת אנרגיה – שגורמים למחלות כמו כשל בכבד, בכליות ובלב, בעיות שרירים חמורות, וניוון שרירים.

שרת הבריאות ג'יין אליסון הייתה הראשונה לשאת דברים בפרלמנט, וקראה לתמיכה בהצעת החוק. "מדובר בצעד אמיץ, אולם הוא שקול ומחושב", אמרה. למרות העניין הרב שעוררה ההצבעה היום, הטיפול צפוי להשפיע רק על מעט יותר מעשר נשים בריטיות בכל שנה, הסובלות מפגמים במיטוכונדריה. לעובר שייווצר בסיום התהליך יהיה את הקוד הגנטי של הוריו, לצד דנ"א מיטוכונדרי מהתורמת, המהווים פחות מאחוז בודד מהקוד הגנטי של העובר. על פי ההערכות, טיפולים כאלה כבר נערכים במדינות כמו סין ויפן, אולם לא קיימת בקרה עליהם.

רייצ'ל קין, שדודתה סבלה ממחלות מיטוכונדריות והפילה כמה עוברים, הביעה תמיכה בהצעת החוק. "לדעת שאת עלולה להביא לעולם הזה ילד, רק לחיים קצרים ומלאי סבל, זה לא משהו שהייתי רוצה לעשות", הבהירה. גם ראש הממשלה דייוויד קמרון הביע "תמיכה איתנה" בשינוי החוקי. ליסה ג'רדין, ראש הוועדה הממשלתית שבחנה את הטיפול המוצע, הבהירה כי כל מקרה יהיה תחת בחינה צמודה של צוותים רפואיים, גם לאחר הלידה. היא הודתה כי "כל הליך רפואי נושא סיכון מסוים", אך ציינה כי מרבית פריצות הדרך הרפואיות, במיוחד בתחום הפוריות, כללו נקיטת סיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully