וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים בחזית: מטפלים באבולה - ונופלים קורבן לנגיף

כ-200 אנשי רפואה מתו עד כה בהתפרצות הנוכחית של הנגיף, כ-5% מכלל הקורבנות. 400 נוספים נדבקו בו וסביר שימותו. ארגוני הרופאים בארץ ובעולם נערכים למיגון וטיפולים אפשריים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

צפו: עובד שטיפל בחולה שמת - נדבק בעצמו בנגיף האבולה

דאגה בקרב צוותי רפואה בעולם: מבין 4,000 הקורבנות עד כה של ההתפרצות האחרונה של מגיפת האבולה, 200 הם אנשי רפואה (5%). כ-400 נוספים חלו במחלה, רבים מהם ככל הנראה ימותו ממנה - כך עלה בכנס השנתי של ההסתדרות הרפואית העולמית הנערך בימים אלה, במקרה לחלוטין, באפריקה. אחד הנושאים הבוערים בכנס שנערך ביבשת מוכת המגיפה, הוא כמובן החשש מהתפשטות הנגיף בעולם.

עובד שטיפל בחולה האבולה שמת בטקסס נדבק בנגיף

נוואה בת ה-9 נלקחת לאמבולנס לאחר שסימנים של נגיף האבולה נמצאו בכפרה סמוך לליבריה, אוקטובר 2014. AP
בת 9 מובאת לטיפול בליבריה/AP

מדי שנה מקיימת ההסתדרות הרפואית העולמית את הכנס והפעם, בצירוף מקרים, נקבע מבעוד מועד כי ייערך בדרום אפריקה. בארגון חברים תשעה מיליון רופאים מרחבי העולם, בין היתר גם מישראל. ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, שוהה כנציג בכנס. הוא מעדכן כי רופאי ההסתדרות הרפואית העולמית יוצאים בקריאה לממשלות העולם לספק לרופאים ולאחיות ציוד מגן שישמור עליהם, שכן הם אלה שחשופים יותר מכולם לחולים הנושאים את הנגיף.

שלט לחוזרים מאפריקה בחדר מיון בלינסון. ראובן קסטרו
תשאול בכל מעברי הגבול לישראל. שלט בכניסה לבית החולים בילינסון/ראובן קסטרו

בנוסף, בגלל מצב החירום, בהסתדרות הרפואית העולמית מבקשים לאפשר לטפל בחולים גם בטיפולים ניסיוניים, שעדיין לא הוכחה יעילותם. לדברי ד"ר אידלמן, הדבר כבר נעשה בחלק מהמדינות. כך, למשל, בקונגו החלו לתת לחולים מרכיבי דם של חולים שהבריאו, מתוך מחשבה שבדמם נוגדנים לאבולה. מוקדם מדי לקבוע אם הטיפול הזה יצליח לרפא את הנדבקים בנגיף הקטלני.

התפרצות האבולה: נתניהו הורה על צעדי מניעה

גם בישראל נערכים לאפשרות שחולה ייכנס בשערי המדינה. אתמול (ראשון) כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו, דיון מיוחד בלשכתו בירושלים בנושא התפשטות הנגיף. בדיון הוחלט לשים דגש על תשאול נוסעים שיגיעו לישראל מליבריה, מגינאה ומסיירה לאון – מוקדי התפשטות המגיפה הקטלנית. התשאול ייעשה בכל מעברי הגבול לישראל לנוסעים המגיעים דרך האוויר, היבשה והים. זאת בנוסף על שלטי המידע הקיימים במקום בשפות עברית, אנגלית, צרפתית וערבית.

רה"מ בנימין נתניהו בדיון בנושא סכנת נגיף האבולה. אוקטובר 2014. : עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בדיון המיוחד על נגיף האבולה, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, : עמוס בן גרשום

גם במערכת הבריאות ובבתי החולים בישראל נערכים לאפשרות שיתגלה מקרה של המחלה בארץ, אם כי שם מעריכים כי הסיכויים לכך קלושים. בבתי החולים מציינים כי הם ערוכים ומחזיקים בציוד הדרוש להתמגן במקרה חשד. "הסיכוי קטן, אבל זאת מחלה מספיק קשה כדי שנהיה בהיערכות מלאה", מציין פרופסור ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות.

נגיף האבולה: כיצד להתמודד עם האתגר הבינלאומי?

"החלטנו להעלות את רמת המוכנות של בתי החולים, על ידי תרגול. בשבועיים הקרובים כל בתי החולים הכלליים יבצעו תרגילים המדמים הגעה של חשוד במחלה. בהמשך נקיים גם תרגילים יזומים עם חולה מדומה. בנוסף, אנחנו בוחנים את האפשרות למדוד חום לנוסעים שמגיעים לשדה התעופה ממדינות בהן קיים הנגיף".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully