וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש טוען: יש לכם הרבה פחות רגשות משחשבתם

עמית מאיר

8.2.2014 / 10:00

חוקרים באוניברסיטת גלזגו מצאו כי קיימים רק ארבעה רגשות בסיסיים. כל מה שמעבר לכך, הם טוענים, הוא לא יותר מסממנים חברתיים. ולמה אנחנו פוקחים עיניים כשאנחנו מופתעים?

רגשות. ShutterStock
החוקרים הופתעו לגלות שכעס וגועל נראים אותו דבר - וכך גם פחד ופליאה/ShutterStock

איך אתם מרגישים היום? נראה שהתשובות לשאלה הזו יהיו מגוונות כמעט כמו מספר האנשים שיענו לה. אולם כעת, לפי מחקר חדש של המכון למדעי המוח ופסיכולוגיה באוניברסיטת גלזגו, סקוטלנד, שפורסם השבוע במגזין "Current Biology" – יש לנו לא יותר מארבעה רגשות אנושיים.

בעבר, הרגשות האנושיים סווגו לשישה רגשות בסיסיים: שמחה, פליאה, פחד, גועל, כעס ועצב. המחקר החדש בחן הבעות פנים ואת הרגשות שהם מסמלים. המשתתפים במחקר צפו בהדמיית מחשב של הבעות פנים שונות והתבקשו לתאר אותן לפי ששת הרגשות האלה. החוקרים הופתעו לגלות שכעס וגועל נראו דומים למדי לצופים בשלבים הראשונים, שזיהו בשניהם אף מעוקם, וכך גם פחד ופליאה, אשר חלקו מאפיין דומה של גבות מורמות.

עוד כותרות מהעולם:
ספרד אישרה: צאצאי המגורשים יוכלו לקבל אזרחות
ניסיון חטיפת מטוס בטורקיה: "קחו אותי לסוצ'י"
"אמריקה היפה" בשפות זרות? קולה לא מוכנה לוותר

הדמיות המחשב נוצרו באמצעות תוכנה שהוזנו אליה צילומים תלת-ממדיים של בני אדם שעברו אימון מיוחד שאפשר להם להפעיל בנפרד כל אחד מ-42 השרירים שבפנים. לאחר מכן יצרה התוכנה מודלים תלת-ממדיים של הבעות פנים, המתבססים על הפעלת השרירים השונים.

רגשות. ShutterStock
"כלים שהתפתחו עם הזמן על מנת לענות על הצורך באינטראקציה חברתית מורכבת יותר"/ShutterStock

לאחר זמן מה חשפו הפנים את ההבדל בין הרגשות, אולם ברגעים הראשונים, הבעות הפנים היו כמעט זהות, כך טוענים החוקרים, ולכן – להבחנה בין כעס וגועל או בין פליאה ופחד אין כלל בסיס ביולוגי. כך נותרנו עם ארבעה רגשות "בסיסיים", לפי המחקר: שמחה, עצב, פחד-פליאה וכעס-גועל. ההבחנה בין פחד לפליאה ובין כעס לגועל התפתחה מאוחר יותר, בשל נסיבות חברתיות, ולא ממניעים הישרדותיים.

אבני הבניין מהן נרקחו הרגשות המודרניים

החוקרים ציינו כי תוצאות המחקר מצביעות על כך ש"הבעות הפנים שלנו דינמיות, וכוללות התפתחות היררכית של סממנים לאורך זמן. בתחילה, מופיעים סממנים ביולוגיים, ורק לאחר מכן נוספים עליהם סממנים ספציפיים מורכבים יותר, אשר שורשיהם במניעים חברתיים, והם מציגים את הדקויות שגורמות לנו להבחין בשוני בין הרגשות".

החוקרים טוענים בנוסף כי העיניים הפקוחות לרווחה, שמאפיינות רגש של פחד-פליאה, הן המענה הביולוגי לסכנה מידית – אנחנו פוקחים את עינינו על מנת לקלוט כמה שיותר מידע חזותי. האף המעוקם שמלווה כעס-גועל, לדבריהם, הוא תגובה לסיכון סביבתי. על ידי עיקום האף, יש פחות סיכוי לשאוף חומר מסוכן.

"הנתונים שאספנו מראים כי הבעות הפנים אשר מביעות רגשות מייצגות ככל הנראה סממנים וקטגוריות מודרניים מורכבים יותר, שהתפתחו מצורת תקשורת פשוטה בשלבים מוקדמים של התפתחות האדם", מסרו החוקרים. "כלים אלה התפתחו עם הזמן, כמו שפות אנושיות, על מנת לענות על הצורך באינטראקציה חברתית מורכבת יותר. ארבעת הרגשות הבסיסיים הם אבני הבניין, מהם רקחנו את הרגשות המודרניים", הוסיפו.

  • עוד באותו נושא:
  • רגשות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully