וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מסבירים לילד מה הוא מוות?

4.5.2014 / 16:10

לפני יום הזיכרון המון הורים שואלים את עצמם איך יוכלו להסביר לילדיהם מהו מוות מבלי לזעזע את עולמם העדין. הספר "הכוכב של סבתא" מציע דרך להתמודדות עם שכול ואובדן בילדות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הסבתא שלי עכשיו בלב ואולי על כוכב, והיא שומרת עלי ועל כל העולם. וכשאני חושב עליה ועוצם חזק את העיניים, אני יכול לראות את הכוכב שלה למעלה בשמיים". כך נגמר הסיפור הכוכב של סבתא, מאת יובל אטד, שמתאר את ההתמודדות של ילד קטן עם מות סבתו.

שינה או יציאה לטיול? תפיסת המוות אצל פעוטות

הספר - שנכתב בליווי ד"ר עדנה כצנלסון, פסיכולוגית קלינית, חינוכית והתפתחותית המתמחה בגיל הרך - עוסק בנושא שמטריד הרבה מאוד הורים, בעיקר סביב ימי זיכרון. כיצד אפשר לספר לילדים קטנים על מוות ועל אובדן מבלי לזעזע את עולמם העדין.

יובל אטד נדרש לסוגיה זו לאחר מות סבתו, ותרגם את המסקנות שלו לספר מאויר לילדים בגילאי 3 עד 6. האב בספר מספר לילדו בכנות כי סבתו מתה, אך נותן לו מקום לדמיין הסבר שהוא מסוגל להכיל - שהסבתא עברה לכוכב משלה. לדברי ד"ר כצנלסון, זו הדרך הנכונה ביותר לדבר על מוות עם ילדים.

לתרגם את האמת לשפתו של הילד

"הכוכב של סבתא מציע שילוב של אמירת אמת כואבת לילד עם סיפור ילדי שמתרגם את האמת לשפת הילד, ועשוי להציע דרכי התמודדות שמקלות על עמידה מול אובדן אדם אהוב בגיל הרך", מסבירה ד"ר כצנלסון. האמת הזו נכונה למוות של כל אדם קרוב, וגם של בעל חיים.

"כל דבר שמנסים להסתיר, מפעיל את דמיונו הפורה של הילד, מקבל ממדים עצומים ומפחידים. הסתרה פוגעת באמון שלו במבוגרים, מעצימה פחדים ומונעת ממנו כלים להתמודדות". כתבה ד"ר כצנלסון במאמר להורים שמצורף לספר.

הכי חשוב - לומר את האמת

"מה שהביא אותי לכתוב את הספר הוא פטירתה של סבתי, אליה הייתי קשור מאוד. אשתי ואני חיפשנו בהרבה מקורות כיצד צריך לבשר בשורה כזו לילדים, ולא מצאנו תשובה חד משמעית", מספר יובל אטד, "לבסוף, באינטואיציה בסיסית, סיפרתי לילדיי סיפור על כך שסבתא עברה לגור בכוכב. להפתעתי הילדים התחברו לסיפור והוא סייע להם להתמודד עם הבשורה".

יובל מספר כי אחרי שראה כמה הסיפור עזר לילדיו, הוא החליט לכתוב ספר שיסייע להורים אחרים בסיטואציות דומות. "ד"ר כצנלסון סייעה לי לחדד את המסר ובעיקר הבהירה לי שהכי חשוב לדבר לילדים בגובה העיניים ולספר את האמת, בעיקר בבשורות מסוג זה".

היום, שנתיים אחרי פטירתה של סבתם, ילדיו של יובל עדיין מצביעים על הכוכב של סבתא. "הם מבינים שהיא מתה ושלעולם לא תחזור, אבל הסיפור על הסבתא שגרה בכוכב עוזר להם לדבר על כך בצורה פתוחה וללא עכבות".

"אם יש מסר אחד שחשוב לי להעביר להורים הוא שאסור להסתיר כלום מילדים. צריך לדבר אליהם בגובה העיניים ולשתף אותם בהכל, גם ברגשות העצב שלנו", מסכם יובל.

כל הרווחים ממכירת הספר הם תרומה לעמותת אפיקים המסייעת ותומכת בילדים בסיכון. הספר נמכר ברשת צומת ספרים, בחנויות הספרים הנבחרות ובאתר "הכוכב של סבתא" . הספר גם זמין להורדה כאפליקציה עם קריינות של עופר דומינגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully