וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיגעון שנמתח

נגה משל

18.2.2014 / 11:33

בסוף גם הוא יחלוף, אבל בניגוד לטרנדים אחרים שסחררו את הילדים טרנד הגומיות משלב יצירתיות, התמדה, ריכוז וסבלנות והוא סוחף בנים ובנות בני 6-12. במרץ יהיה גם שלגון "גומילום"

צמידי גומיות. ShutterStock
הטרנד התורן. בין המתמכרים: בנים, בנות וגם הורים/ShutterStock

"8 מטורלל", "זנב דג" ו"סינגל טריפל" הם רק כמה מהשמות להם זכו דוגמאות שונות של הטירוף התורן בקרב הילדים – צמידי הגומיות. למי שלא מכיר, כנראה בגלל שילדיו עוד קטנים מדי, הלהיט העכשווי הוא גומיות קטנות בשלל צבעים אותן מותחים על נול פלסטיק ואז בעזרת מסרגה מעבירים מקום, משנים ומצליבים ויוצרים צמידים במגוון דוגמאות. את הדגם הקל והפשוט (המכונה "סינגל" בשפת הצמידנים המקצוענים) קל מאוד לעשות וגם ילדים קטנים (5-6) עושים אותו במיומנות. הילדים הגדולים יותר (9-12) דוהרים מהר קדימה ובעזרת למידה אינטנסיבית מחברים וסרטוני יוטיוב יוצרים צמידים באריגה מורכבת ומעוררת התפעלות.

אגב, מי שחושב שהטרנד כבר חלף, רק ימים ספורים הודיעה חברת "נסטלה" שתשיק בחודש מרץ שלגון "גומילום" בטעם ענבים ובו שקית של 75 גומיות בצבעים משתנים ו-3 סוגרים. מחירו יהיה 8 ¤. בקיצור, יש סיכוי שיהיו פה עוד הרבה גומיות אפילו בקיץ. נחיה ונראה.

בניגוד לשיגעונות אחרים שחלפו כאן("גוגוס", "זבלונים", "סופרגול") יש בטרנד הנוכחי הרבה ניצוצות חיוביים ולא רק עניין של אספנות. נכון, גם כאן ההורים נאלצים להוציא כסף (30-100 ¤ לערכה עם נול וגומיות וכל שקיות גומיות נוספת – 5-25 ¤), אבל לא מדובר בקניית קלפים או בובות שכל מה שיש לעשות איתן זה לאסוף עוד ועוד. הגומיות הן בעצם עולם שלם של יצירה שדורשת מהילדים למידה, סבלנות, ריכוז, פיתוח מיומנות, יכולת התמדה, התקדמות לפי רמות קושי, שיפור לאורך זמן ויש גם מקום לטעם אישי ודמיון. את הצמידים אורגים הילדים לבד בבית וגם עם חברים, בבית הספר וכפעילות פנאי אחר הצהריים ונוצרת סביבם הרבה אינטראקציה חברתית.

דבר חריג נוסף הוא שהטרנד תפס גם בנות וגם בנים ובטווח גילאים רחב יחסית (5-12). בעולם בו אנו חיים בו התוכן הפופולרי שילדים צורכים מבוסס מגדר (גיבורי על, נסיכות, חלוקה ברורה של צבעים) מרענן לראות פתאום משהו שסוחף את כולם בסערה וגם ההורים מוצאים בו טעם.

לא רק צמידים - גם חיות ואביזרים

עידו בן ה-10, תלמיד כיתה ה', כבר חודש וחצי עסוק בצורה אינטנסיבית בגומיות. הוא נחשב בכיתתו לאחד הבנים שיודע את המלאכה הכי טוב ומפליא בדוגמאות מורכבות, אריגה מחושבת וחיפושי יוטיוב קדחתניים אחר חידושים בתחום. מתברר שהגומיות בכלל לא עוצרות בצמידים והוא כבר יצר חיות (דג, תמנון) ומתכנן בסופ"ש הקרוב לסרוג כפפת יד – כולה מגומיות!

"זה ממכר וזה עיסוק", הוא מנסה להסביר את סוד הקסם בזמן שהוא עורך שיעור פרטי לטירונית בת 7 שרק מתחילה ללמוד. בינתיים מצטרף גם חברו כפיר לפעילות תופס גומייה אחת מפה, גומייה שנייה משם ומסביר איך מאריכים צמידים קצרים מדי. גם שהשניים עברו למשחק מחשב, עידו יושב, עיניו במסך - אבל בלי כמעט להשפיל את מבטו הוא סורג בסריגת אצבעות צמיד נוסף. ילדים אחרים מפליאים בבית הספר לסרוג על עפרונות במקום על המכשיר וכושר ההמצאה לא יודע גבולות. בזמן שחרור הצמיד מנול הפלסטיק, כשלטירונית בורחת גומייה המאיימת לפרום את הצמיד כולו – מציל עידו את המצב ומאבטח את התקלה בסוגר פלסטיק.

הוריו של עידו מרוצים מהעיסוק המתמשך. "אני יכול להגיד שיש פחות זמן טלוויזיה בעקבות כך ובמחשב הוא בעיקר מחפש סרטוני הדרכה", מציין האב.
אמו של עידו, חובבת יצירה בעצמה, מצהירה שהיא שמחה להשקיע בכך: "זה גם יחלוף בסוף כמו כל טרנד, אבל יש בזה המון יצירתיות והנאה, הילדים מעלים סרטוני הדרכה משלהם לרשת ואני לא זוכרת משהו אחר שתפס ככה והיו לו ממדים חיוביים כאלה". היא מוסיפה שהיא מרוצה מהאופן בו בנה מתלהב מהמלאכה ושואף ליצירה מסובכת יותר ומסייעת לו בדוגמאות המורכבות שהוא מוצא ביוטיוב. על ידה מתנוסס צמיד עבה ונאה באריגה מושלמת שהכין עבורה עידו.

האפקט הממכר של הגומיות לא פוסח גם על ההורים, לפחות אב אחד שאנחנו מכירים הפך מומחה לצמידים אחרי שבילה ערב אחד עד חצות באינטרנט ועל נול האריגה. בחיפוש ברשת עולים גם החידושים הנוספים בתחום – שילוב חרוזים ותליונים, יצירת אקססוריז ועוד ועוד המצאות.

ההבדל במחירים ובערכות

בחנויות מוכרים מגוון ערכות וגומיות ("גומילום" , "לופ דה לום", "ריינבו לום", "לום בנדס" ועוד). המחירים נעים בין 30-100 ¤ לערכה ומשתנים בין יצרן ליצרן ובהתאם לאיכות הנול והגומיות. כמו בכל דבר גם כאן יש מקורי ויש חיקוי. חברת RAINBOW LOOM שהערכות שלה יקרות יותר היא המקורית שהומצאה בארה"ב. השם שלה מוטבע על המכשירים ורשום על האריזות עצמן. מניסיון של צמידנים המכשיר שלה מתפרק בקלות ולא נשבר והמסרגה איכותית יותר. מחיר הערכה הראשונית משתנה גם בהתאם למספר הגומיות הכלול בה.

כמובן שיש גם אקססוריז נלווים כמו מזוודה לאחסון נוח של הגומיות לפי צבעים (צבעים חלקים, חצי-חצי, עם נצנצים, שקופים ועוד) ומתלים לצמידים ולטבעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully